דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אחרי החגים יתחדשו הפינויים: "קוראים לי פושעת כי אני דואגת לילדים שלי"

אווה עובדיה, תמר אלקובי ולילך ודבסקי: שלוש נשים מתוך מאות שמסתכלות בחשש על חזרת הפינויים בדיור הציבורי | על השר אלקין: "מדבר יפה אבל במעשים הוא נכשל"

הפגנה מול הבית של שר השיכון אלקין (צילום: הרב אריק אשרמן)
הפגנה מול הבית של שר השיכון אלקין (צילום: הרב אריק אשרמן)
דוד טברסקי

אווה עובדיה בת 39 קרית עקרון, אם יחידנית לשלושה, תפונה מביתה על ידי ההוצאה לפועל בעוד פחות מחודש. תמר אלקובי, בת 40 ואם לחמישה, גרה בדירת שניים וחצי חדרים ומועדת לפינוי בעוד שלושה שבועות. יחד איתן, מאות משפחות מביטות בחשש ליום שאחרי החגים, אז יתחדשו הפינויים בדיור הציבורי, אחרי שהוקפאו מתחילת הקורונה.

4 שנים בצל פינוי מתקרב

אווה עובדיה, שבנה הבכור צפוי להשתחרר מהצבא ביום הפינוי, גרה בדירתה מעל ל-13 שנה. היא הייתה שייכת לסבתה, וב-4 השנים האחרונות נמצאת בסכנת פינוי יומיומית. בשל הקפאת הפינויים עליהם הורה שר השיכון לשעבר, יואב גלנט, היא נשארה בביתה אבל עכשיו ההוצאה לפועל הגיע עם תאריך יעד.

אווה עובדיה (צילום: אלבום פרטי)
אווה עובדיה (צילום: אלבום פרטי)

"עמידר ידעו כל הזמן שאני כאן אבל הסכימו להעלים עין" אומרת עובדיה. במסגרת הליך משפטי בעניינה חתמה ב-2017 על הסכמה לפינוי לאחר שכנוע של עורכת הדין שלה, אותה מינתה לה המדינה. זו טענה שאם לא תחתום, השופטת תפסוק לרעתה והיא תצטרך לפנות את הבית תוך שבועות בודדים, במקום מספר חודשים שיאפשרו לה להתכונן, וזאת למרות שהוכרה כחסרת דיור.

"לא הסכמתי לצאת, הבן שלי היה אז כמעט בן 18 וידעתי שאם אצא יגררו אותי ולא יהיה לי מאיפה לשלם על שכירות. אני לא יכולה לעבור לגור בשכירות, כל מה שאני מבקשת זה לחיות עם ילדיי בשקט" אומרת עובדיה.

לאורך כל חג הסוכות פעילי הדיור הציבורי הפגינו מול ביתו של שר השיכון, זאב אלקין מספר פעמים, כולל ניסיון להקים סוכה שפונתה על ידי המשטרה. עוזרת של אלקין אמרה לעובדיה שהפינוי ידחה מיום השחרור, וזאת לאחר שעורך דין מטעם הצבא פנה בעניין למשרד השיכון. "לא קיבלתי שום מסמך שמבטיח את זה, אז מה שאני מבינה שהם רוצים לתת לבן שלי להשתחרר כדי שעוד שנה הפינוי יצטייר אחרת" היא אומרת.

הדירה שמפנים: שש נפשות בשניים וחצי חדרים

תמר אלקובי חיה בחשש כבר מעל לחמש שנים. מאז 2016 היא הייתה מיועדת לפינוי שלוש פעמים, האחרון נעצר בתקופת ההקפאה של גלנט. בעבר הובטח לה באופן אישי על ידי מנכ"ל המשרד לשעבר, חגי רזניק, שהיא לא תצטרך להתפנות עד שימצאו לה דירה חלופית.

כרזה מאבק הדיור הציבורי
כרזה מאבק הדיור הציבורי

"אין לי אופציות, זה או להישאר בדירה הזו או רחוב" היא מספרת. בנה הבכור של אלקובי עדיין בצבא, ובתה מתגייסת בימים אלו. הם גרים בדירת שניים וחצי חדרים, שש נפשות. "יש דירות דיור ציבורי ריקות שמתאימות לי בעיר ואני מקווה שאני בתור, אבל לא מציעים לי אותם. אני מוכנה לחתום חוזה גם על הדירה הזו, שלא מתאימה לי, רק בשביל השקט והנחת לילדים שלי".

תמר אלקובי. (צילום: אלבום פרטי)
תמר אלקובי. (צילום: אלבום פרטי)

בית המשפט קבע שאלקובי זכאית לדיור חלופי והעניקו לה 3800 שקלים לשכירות אך לדבריה, אין דירות שמתאימות בעיר לצרכים שלהן. "מחיר התחלתי לפני מיסים פה זה 4,500 שקלים, ואני חיה מקצבת ביטוח לאומי" היא מספרת. כיום המקרה שלה נבחן בהוצאה לפועל, אלקובי ביקשה לערער לעליון אבל לא קיבלה אישור לכך ואינה יכולה להרשות לעצמה לשכור עורך דין באופן פרטי. "קוראים לי פושעת כי אני דואגת לילדים שלי?  אמרתי למשטרה שהם ידאגו לילדים אם ירצו או לא ירצו, אני אצא רק מתה מהדירה הזו".

"יכולה לקבל צו מחר בבוקר"

לילך ודבסקי (48) מנס ציונה, היא אם חד הורית שגרה עם בתה בדירה. הדירה הייתה של אביה שנפטר ב-2014 והיא עצמה חיה בה רוב חייה. ב-2012 חזרה אליה כדי לסעוד את אביה, בידיעתו ואישורו של משרד השיכון ועמידר. ודבסקי נכה, נדרשת לליווי בכל יציאה מהבית ומקבלת קצבה מביטוח לאומי נאלצה להמשיך לגור בה למרות תהליכי פינוי נגדה שהתחילו ב2016.

הפגנה מול הבית של שר השיכון אלקין (צילום: הרב אריק אשרמן)
הפגנה מול הבית של שר השיכון אלקין (צילום: הרב אריק אשרמן)

"אני על חוט השערה, אין לי תאריך פינוי אבל גם מחר בבוקר יכול לצאת צו שידרוש ממני להתפנות תוך מספר שבועות, אומרת ודבסקי". לדבריה החשש מפינוי החמיר גם את מצבה הבריאותי, "הייתי במרכז יום בטיפולים ואני צריכה לחזור לעוד שנה אבל אני עצרתי תהליכים כי אני לא יודעת איפה אגור".

ודבסקי מספרת שהמשרד מגדיר אותה פולשת ולכן לא מאפשר לה להגיש בקשה מסודרת שתבחן את מצבה כדי להיכנס לתהליך, ובמקביל תובע אותה על  140 אלף שקלים בגין שימוש בנכס. "השופט דרש למשוך את התביעה בגלל שהסכום לא הגיוני ודרש שהמשרד ידבר איתי, אבל במקום זה פנו אלי בהוצאה לפועל" היא מוסיפה בכאב.

שרת הכלכלה הבטיחה לסייע

במוצאי שבת פעילי פורום הדיור הציבורי הגיעו לביתה של שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, לדרוש ממנה ללחוץ על משרד השיכון להקפיא את הפינויים, כפי שהמליצה בדו"ח מיוחד בנושא אותו ערכה עם ועדה שעמדה בראשה ב-2016. ברביבאי, האלופה הראשונה בתולדות צה"ל, סיפרה על עצמה בוועדה שבילדותה גרה בדירה אליה נאלצה אמה לפלוש. "השרה ברביבאי, אנחנו קוראים לך ״כילדת הדיור הציבורי״ להילחם בכל הכוח כדי לשקם את הדיור הציבורי " כתבה הפעילה החברתית ריקי כהן-בנלולו.

הפגנה מול הבית של שר השיכון אלקין (צילום: הרב אריק אשרמן)
הפגנה מול הבית של שר השיכון אלקין (צילום: הרב אריק אשרמן)

ועדת ברביבאי קראה לשינוי דרסטי במדיניות הפינויים והפיכתם לכלי קצה, בא תשתמש המדינה במקרים החריגים ביותר ורק לאחר בדיקה דקדקנית שהדיירים לא זקוקים לדירות. ברביבאי הבטיחה למפגינים שתפעל לקידום הקפאת פינויים עם צאת החג. בפנייה של 'דבר' לשרה כדי לאמת את הדברים, נתקבלה תגובה שהשרה מתכוונת להפנות את תשומת ליבו של שר השיכון והבינוי לדו"ח בנושא פינויים מדיור ציבורי אותו הגישה לשר דאז גלנט, וזאת כיד להימנע ככל הניתן לפינויים מהדיור הציבורי.

"אנו מרגישים שהשר מדבר הרבה מילים יפות אבל במעשים עד כה נכשל" אומר ל'דבר' הרב אריק אשרמן, ראש ארגון "תורת צדק" שהנהיג את סוכת המחאה מול ביתו של אלקין בחג. "הישיבה בסוכה הרעועה שבעה ימים אמור לתגבר את המודעות והתחייבות שלנו לקורת יציב ובטוח לכולם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!