דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
17.4°תל אביב
  • 20.8°ירושלים
  • 17.4°תל אביב
  • 18.1°חיפה
  • 17.1°אשדוד
  • 16.8°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 17.7°טבריה
  • 17.0°צפת
  • 17.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

קריסת אוורגרנד ושאלת 300 מיליארד הדולר: הממשל הסיני הולך על חבל דק

התקשורת בסין מוגבלת, ומצבה של ענקית הנדל"ן בערפל | הממשל חושש ממסר בעייתי ולא מודיע על חילוץ, אבל ההשלכות של קריסה יהיו דרמטיות | המבנה ריכוזי של הכלכלה מעניק לממשל מרחב תמרון

שלט של חברת אוורגרנד הסינית  (צילום: AP Photo/Andy Wong)
שלט של חברת אוורגרנד הסינית (צילום: AP Photo/Andy Wong)
יונתן קירשנבאום

מועד תשלום הריבית חלף מבלי שהובהר האם חברת הנדל"ן הסינית אוורגרנד עמדה בהתחייבויות לנושיה או לא, וסימני השאלה לגבי יכולתה של החברה לעמוד בתשלומים העתידיים על חובות בסך 300 מיליארד דולר הולכים ומתרבים. החברה לא הבהירה האם הצליחה לשלם לנושיה את 83 מיליון הדולרים שמועדם הגיע ביום חמישי, והשליטה של הממשלה הסינית על התקשורת במדינה מונעת עד כה אישור לכך שהחברה עמדה בהתחייבות.

הערכות: הממשל יתערב רק ברגע האחרון

על פי חלק מההערכות, הממשלה הסינית כבר מוכנה להתערב כדי למנוע פגיעה במערכת הפיננסית במדינה, אבל נמנעת מהתערבות מוקדמת מדי כדי להעביר מסר למשקיעים ולחברות סיניות. חברת אוורגרנד היא מהגדולות ביותר במדינה, אבל היא לא היחידה שניהלה בשנים האחרונות מדיניות התרחבות על בסיס גיוס חוב נרחב בשוק. לפי פרשנות זו, מדובר בניסיון מצד הממשלה להעביר את המסר שהתערבות תגיע רק במקרה של איום על היציבות של המערכת כולה, ובתנאים שאינם כדאיים לחברות.

מדובר באסטרטגיה שעלולה לפגוע בניהול המשבר הפיננסי המתפתח בסין. השליטה של מפלגת השלטון הסינית בתקשורת במדינה מאפשרת לה להכיל משברים פיננסיים מסוג זה באופן יעיל יחסית, ולמנוע פאניקה בשוקים שעלול להחריף משברים מתפתחים. עם זאת, משיכת הזמן עד להודעה ברורה לגבי מדיניות הממשלה במשבר הזה הולכת ומגבירה את החשש מצד משקיעים ומגבירה את הסיכויים לבריחה מצידם.

כך, הממשלה הסינית הולכת על חבל דק מבחינת ניהול המשבר הגדול ביותר בתולדות שוקי ההון הסיניים. עם זאת, חשוב לזכור כי הממשלה הסינית מחזיקה בשליטה גדולה בהרבה מזו של ממשלות מערביים כשמדובר בשוק ההון ובמערכת הבנקאית בפרט. חלק גדול מהלווים המשמעותיים בשוק הסיני נמצאים בבעלות הממשלה הסינית בעצמה, מה שמקל על ההחלטה לקיים מדיניות מתונה במשא ומתן עם אוורגרנד לגבי החזר החובות שלה.

נפילה תביא לתגובת שרשרת

לסין יש יתרון נוסף בניהול משברים פיננסיים שנובע מההגבלות המחמירות יחסית על תנועות הון אל מחוץ למדינה. על אף שקיים חשש מפני בריחת משקיעים זרים מהמדינה, מה שיכול להוביל לזעזועים בשער המטבע ועליות ריבית, יכולתם של אותם המשקיעים לנוע אל מחוץ לסין מוגבלת יותר מהנהוג במרבית המדינות בעולם.

במקרה של קריסה ההשלכות יהיו דרמטיות לכלכלה הסינית. על פי מומחים בסין, אוורגרנד מחזיקה בהתחייבויות ל-171 בנקים סיניים, ועוד 121 גופי חוץ בנקאיים. אבדן של אותם נכסים עלול להביא להשפעות שליליות על מערכת האשראי במדינה. ההנחה היא שסדר הגודל של ההתחייבויות עלול להביא למדיניות ריסון בהלוואות מצד גופים פיננסיים, מה שצפוי להעלות את הריבות במשק בדיוק בזמן שהממשלה הסינית מנסה לשמור על ריביות נמוכות כדי לתמוך ביציאה מהמשבר.

לכן, ההערכות הן שהממשלה הסינית תחלץ את החברה, והשאלה שנותרת היא מה יהיו התנאים שיוצבו לחילוץ זה. על פי גורמים סיניים שהתראיינו מחוץ למדינה, בממשלה הסינית מאמינים שניתן יהיה לכפות על החברה פריסת חוב והתייעלות שתאפשר לה לעמוד בתשלומים העתידיים שלה. לטענתם הממשלה מעדיפה הסדר כזה על פני פירוק החברה, שעלולה להביא לפגיעה גם במשקי בית שהשקיעו בבניית דירות.

יש לציין גם כי הממשלה הסינית שולטת באופן ישיר במערכת החוק במדינה, ולכן הסיכויים שהנושים יוכלו להשיג פירוק של החברה בניגוד לרצונה של הממשלה נמוך באופן יחסי. העובדה הזו עשויה להיות עוד תמריץ לנושים להימנע מפירוק ולשאוף להסדר חוב, ועשוי להסביר את העובדה שלא נראו עד עכשיו תנועות דרמטיות בשוקי ההון הסיניים על אף העובדה שמועד התשלום חלף כבר ביום חמישי ללא הודעה שמבהירה שהחברה עמדה בתשלום הריבית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!