דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גרמניה

גרמניה התחילה את התהליך הארוך והסבוך להרכבת הקואליציה שתחליף את מרקל

תוצאות הבחירות העניקו אמנם יתרון לסוציאל-דמוקרטים, אבל הוא קטן מדי בשביל להבטיח להקים ממשלה בקלות | שתי המפלגות הגדולות תלויות כעת בהחלטתן של שתי מפלגות קטנות יותר: הירוקים משמאל והדמוקרטים החופשיים מימין

שלטי בחירות של ארבע המפלגות הגדולות בגרמניה. מימין  למעלה ועם כיוום השעון: הוסציאל דמוקרטים, הדמוקרטים החופשיים, הירוקים והנוצרים-דמוקרטים. (צילום: REUTERS/Wolfgang Rattay)
שלטי בחירות של ארבע המפלגות הגדולות בגרמניה. מימין למעלה ועם כיוום השעון: הוסציאל דמוקרטים, הדמוקרטים החופשיים, הירוקים והנוצרים-דמוקרטים. (צילום: REUTERS/Wolfgang Rattay)

המערכת הפוליטית בגרמניה תחילה היום (שני) בתהליך להקמת הממשלה הבאה שעשוי להימשך זמן רב. גוש המרכז-שמאל בהובלת הסוציאל-דמוקרטים ניצח אמנם את גוש המרכז-ימין של הנוצרים-דמוקרטים, אבל בהפרש קטן שלא קבע באופן חד משמעי מי יהיה המנהיג הבא של הכלכלה הגדולה ביותר באירופה.

הממשלה היוצאת הראשות מרקל תכהן עד שיושבע קנצלר חדש, תהליך שעשוי להימשך מספר שבועות ואפילו חודשים.

מנהיגי המפלגות החלו היום בפגישות לעיבוד תוצאות הבחירות, בהן הגוש של הקנצלרית היוצאת אנגלה מרקל רשם את התוצאה הגרועה ביותר שלו אי פעם בבחירות כלל ארציות. המפתחות לממשלה הבאה, כך נראה, נמצאים בידי שתי מפלגות אופוזיציה.

גם ראש הסוציאל-דמוקרטים אולף שולץ, שהוציא את מפלגתו משפל ארוך שנים, וגם ארמין לאשט ממפלגתה של מרקל, טענו שהם יעמדו בראשות הממשלה הבאה. שולץ כיהן בממשלה היוצאת כסגן הקנצלרית ושר האוצר, לאשט הוא מושל נורדריין-וסטפאליה, המדינה המאוכלסת ביותר בגרמניה.

שולץ תלוי בירוקים ובדמוקרטים החופשיים

כל אחד מהשניים שאכן ירכיב את הממשלה יעשה זאת עם שיעור הקולות נמוך יותר מכל קודמיו בתפקיד. לכן, ההכרעה על זהות הקנצלר החדש תהיה תלויה בהחלטה של שתי שותפות זוטרות אפשריות: הירוקים והדמוקרטים החופשיים. שתי מפלגות ששייכות למחנות אידאולוגיים יריבים.

"הבוחרים דיברו בקול ברור מאוד", אמר היום שולץ, "הם חיזקו שלוש מפלגות: הסוציאל-דמוקרטים, הירוקים והדמוקרטים החופשיים. אז זה מנדט שאזרחי המדינה זו העניקו, שלוש המפלגות האלה צריכות להרכיב את הממשלה הבאה".

האפשרות הנוספת היחידה להשגת רוב פרלמנטרי היא לגבש שוב את 'הקואליציה הגדולה' של הנוצרים-דמוקרטים והסוציאל דמוקרטים. מדובר בחיבור שהרכיב את ממשלת גרמניה ב-12 מ-16 שנות כהונתה של מרקל, והתאפיין לעיתים קרובות במתחים פנימיים. בניגוד לעבר, אם הקואליציה הזאת אכן תקום, יוביל אותה שולץ ומפלגתה של מרקל תהיה השותפה הזוטרה. נראה ששתי המפלגות לא מעוניינות באפשרות הזאת.

שולץ אמר שהנוצרים-דמוקרטים "קיבלו מסר מהאזרחים שהם לא צריכים להיות בממשלה, אלא ללכת לאופוזיציה".

הירוקים נוטים, דרך כלל, לעבר הסוציאל דמוקרטים והדמוקרטים החופשיים לעבר הנוצרים-דמוקרטים. למרות זאת, אף אחת מהמפלגות לא שללה אמש שותפות הפוכה.

הירוקים התחזקו משמעותית בבחירות אתמול וסיימו כמפלגה השלישית בגודלה בגרמניה, אך לא עמדו ביעד המקורי שלהם לתפוס את השלטון. הדמוקרטים החופשיים שיפרו מעט את התוצאה הטובה גם ככה שהשיגו בבחירות הקומות ב-2017.

ג'וליה רוישנבאך, אנליסטית פוליטית מאוניברסיטת בון, אמרה לערוץ הטלוויזיה הממלכתי ARD שממשל בראשות לאשט "לא בלתי אפשרית בעיקרון", למרות שהסוציאל-דמוקרטים יטענו שזו שתוצאות הבחירות מראות את רצון אזרחי גרמניה בממשלה בראשותם.

"בסופו של דבר, המפלגות יצטרכו כמובן להגיע להסכמות על הנושאים החשובים", אמרה.

הפרלמנט הגדול ביותר בתולדות גרמניה

תוצאות הבחירות הרשמיות העניקו לסוציאל-דמוקרטים 25.7% מהקולות, ולנוצרים-דמוקרטים 24.1%. לפני ארבע שנים הם זכו ב-20.5% ו-32.9% בהתאמה. הגוש של לאשט, שמורכב מהמפלגה הנוצרית דמוקרטית בראשותו ומפלגת האחות מבוואריה האיחוד הסוציאל-נוצרי, ל=מעולם לא זכה לפחות מ-31% בבחירות כלל ארציות לפרלמנט.

הירוקים קיבלו 14.8% מהקולות והדמוקרטים החופשיים ל-11.5%. מפלגת הימין הקיצוני אלטרנטיבה לגרמניה זכתה ל-10.3% מהקולות, ירידה מ-12.6% להם זכתה כשהתמודדה לראשונה לפרלמנט ב-2017.

המפלגה הקטנה ביותר בגרמניה תהיה מפלגת 'השמאל', שזכתה ל-4.9% מהקולות בלבד. למעשה, המפלגה לא עברה את אחוז החסימה, שעומד על 5%, אך בזכות שלושה מושבים בהם זכתה בבחירה אזורית ישירה תהנה מכל הקולות שקיבלה.

הבונדסטאג, הבית התחתון של הפרלמנט הגרמני, יכלול כעת 375 מושבים, המספר הגבוה ביותר אי פעם. הפרלמנט משנה את גודלו בגלל שיטת הבחירות הייחודית של גרמניה, שמאפשרת הגדלה משמעותית שלו מעבר למינימום של 598 מושבים

הסוציאל דמוקרטים יקבלו 206 מושבים בפרלמנט החדש, הנוצרים-דמוקרטים 196, הירוקים 118, הדמוקרטים החופשיים 92, אלטרנטיבה לגרמניה 83 ו'השמאל' 39.

מושב אחד ויחיד יוענק לאיחוד הבוחרים של דרום שלזוויג, מפלגה המייצגת את המיעוט הדני בצפון גרמניה, שחזרה לפרלמנט אחרי מספר עשורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!