דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפגניסטן

הטליבאן סגר מקלטים לנשים מוכות ואסר אותן: "אני רוצה לעזוב, אבל הם אומרים שאני לא יכולה"

השלטון החדש באפגניסטן העביר לכלא נשים רבות ששהו במקלטים לנשים מוכות | חלקן מעדיפות להישאר מוגנות בכלא, אבל אחרות מתגעגעות לחופש שלהן

אישה בכלא האפגני. בלי כסף או משפחה, חלקן מרגישות בטוחות בכלא (צילום: AP Photo/Felipe Dana)
אישה בכלא האפגני. בלי כסף או משפחה, חלקן מרגישות בטוחות בכלא (צילום: AP Photo/Felipe Dana)

כשהטליבאן השתלט על קאבול, בירת אפגניסטן, מנהלת המקלט היחיד לנשים מוכות בעיר נמלטה. 20 נשים, קורבנות של סוגים שונים של התעללות ואלימות במשפחה, נותרו נטושות שם.

כעבור זמן קצר הטליבאן הגיע אל המקלט, ששוכן בפול-א-קומרי. הלוחמים הציבו בפני הנשים שתי אפשרויות: לשוב לבתיהן, שהמשמעות עבור חלקן הייתה גזר דין מוות, או להצטרף ללוחמים.

מרבית הנשים בחרו לשוב הביתה, כי פחדו מהטליבאן יותר מאשר ממשפחותיהן. אחת הנשים, סלימה, אמרה שהיא יודעת על אישה אחת לפחות שנרצחה בידי אחד מבני משפחתה לאחר שובה.

רזיה ובתה בת ה-6 אליה. הטליבאן איפשר להן לחזור לבתיהן או להיכלא (צילום: AP Photo/Felipe Dana)
רזיה ובתה בת ה-6 אליה. הטליבאן איפשר להן לחזור לבתיהן או להיכלא (צילום: AP Photo/Felipe Dana)

סלימה החליטה להצטרף ללוחמים. היא לא ידעה מה הם יעשו, אבל לא היה לה לאן ללכת, אחרי שברחה מבעלה המתעלל והמכור לסמים. הלוחמים כלאו אותה, אבל לדבריה, היא מרגישה בטוחה ומוגנת כעת.

גם לפני השתלטות הטליבאן, החברה האפגנית הייתה שמרנית מאוד, והנשים בה נדרשו לציית לקודים ארכאיים כדי לשמור על כבוד משפחתן. הן יכולות להירצח רק משום שנישאו לגבר שהן בחרו. ברוב המקרים מחתנים אותן בגיל צעיר מאוד. אסור להן לעזוב את בעליהן גם אם הם מתעללים בהן, שכן הדבר נחשב בושה. מאות נשים נכלאות בגין "פשעים מוסריים", כולל ניאוף או בריחה מהבית, שאינם נחשבים לעבירה פלילית לפי החוק האפגני.

בשני העשורים האחרונים, עמותות הקימו עשרות מקלטים לנשים ברחבי אפגניסטן. עוד לפני השתלטות הטליבאן, גורמים שמרניים, בהם גם ממשלתיים, התייחסו בחשדנות למקלטים אלה, וראו בהם מקומות שמעודדים נשים וילדות להתריס נגד משפחתן ומדיחים אותם ל"פשעים מוסריים".

הקמתם של המקלטים לנשים היא רק דוגמה אחת לשינויים החברתיים שעברה אפגניסטן ב-20 השנים האחרונות. רשתות חברתיות, שופטות בבתי משפט, נשות עסקים, כל אלה לא היו קיימים ב-1996, בהשתלטות האחרונה של הטליבאן על המדינה. כעת, עם השתלטותו המחודשת של הארגון על קאבול, הוא נאלץ להתמודד עם השינויים, ולא תמיד יש תיאום מלא בין ההנהגה לבין הלוחמים בשטח.

סלימה נלקחה לקאבול ביחד עם אישה נוספת, רזיה, שהתגוררה במקלט כשנה אחרי שנמלטה מגיסה המתעלל.

בהיעדר מקום עבורן, הן נכלאו באגף הנשים בכלא הראשי של אפגניסטן, פול-א-צ'רכי. הכלא היה ריק אחרי שהטליבאן שיחרר את כל האסירים, בהם אלפי גברים, 760 נשים ויותר מ-100 ילדים, כך לפי המנהל החדש של הכלא מטעם הטליבאן, מוללה עבדוללה אקהונד. כרגע יש בכלא שש נשים בלבד, בהן סלימה ורזיה.

מקימות המקלטים מתחבאות מחשש שיפגעו בהן

שער פלדה ענקי מוביל לכלא הנשים. גדרות תיל מקיפות את הקירות שנישאים לגובה של יותר מ-6 מטרים. בפנים, הנשים יכולות להסתובב חופשי עם ילדיהן. מריה, בתה בת ה-5 של סלימה, ומוחמד, בנה בן ה-6, מבלים את רוב היום בחדר הראשי המכוסה בשטיחים. אין בית ספר בכלא, רק בובת דובי ענקית וכמה צעצועים קטנים שאמורים לשעשע אותם.

מוג'דה (משמאל) אוחזת בבנה התינוק, אליה ורזיה. משפחתה הלשינה עליה לטליבאן (צילום: AP Photo/Felipe Dana)
מוג'דה (משמאל) אוחזת בבנה התינוק, אליה ורזיה. משפחתה הלשינה עליה לטליבאן (צילום: AP Photo/Felipe Dana)

"רוב הזמן אנחנו מתפללים וקוראים בקוראן", מספרת סלימה. היא מוסיפה שאין לה מושג מה טומן בחובו העתיד, אבל נכון לעכשיו, בלי כסף או משפחה, היא מרגישה בטוחה בכלא.

לעומתה, מוג'דה, אישה נוספת שכלואה שם, אומרת שהיא רוצה את החופש שלה. היא הרתה לבן זוגה אבל משפחתה סירבה לתת לה להתחתן איתו, והכריחה אותה להתחתן עם קרוב משפחתה. היא ברחה. "אמרתי להם שלעולם לא אשאר איתו", היא אומרת. המשפחה הלשינה עליה לטליבאן, והיא נעצרה ביחד עם בן זוגה.

מוג'דה ילדה בכלא בת לפני 15 יום, זמן קצר לאחר שנכלאה. היא לא פגשה את בן זוגה, שכלוא באגף אחר בכלא, ומחכה לפגוש לראשונה את בנו הקטן. "אני רוצה לעזוב, אבל הם אומרים שאני לא יכולה".

מנהל הכלא אקהונד אמר שבית המשפט יקבע מה יעלה בגורלה, והוסיף: "זה פסול שהיא עזבה את בעלה. לא הייתה לה זכות".

מאז השתלטותו על אפגניסטן, הטליבאן לא גיבש מדיניות סדורה בעניין המקלטים לנשים. במערב העיר הרט, חלקם נסגרו, מספרת סוראיה פקזד, פעילת זכויות נשים מהעיר, שהקימה חלק מהמקלטים. היא מתקשרת באמצעות הודעות טקסט ממקום מחבואה, וכותבת שהיא סובלת מאיומים מצד הטליבאן ומצד משפחות הנשים שמצאו מפלט במקלטים.

בשנים האחרונות פקזד קיימה ביחד עם קבוצה של נשים משא ומתן עם הממשלה האפגנית ועם הטליבאן. הן קיוו שיוכלו להבטיח את זכויות הנשים בכל תרחיש. כעת הן נאבקות על ביטחונן האישי.

משטרת הרט הוציאה צו נגד פקזד ועוד שבע פעילות ועיתונאיות ממערב אפגניסטן. הן הואשמו ב"הפצת תעמולה נגד הנסיכות האיסלאמית", ופקזד הואשמה ב"שיתוף פעולה עם מדינות המערב בעידוד זנות".

אבל מחבובה סוראי, שמפעילה מקלט ל-30 נשים בקאבול, אומרת שאנשי הטליבאן הגיעו, סקרו את המקלט והניחו לנשים להישאר בו ללא פגע. היא סיפרה שהיו במקלט ביקורים נציגי ממשלה שונים, חלקם בכירים.

"הבכירים היו פשוט מדהימים. הם רוצים להגן עלינו, ומבינים שהבעיה היא באנשים שלהם (שאינם תומכים במקלטים לנשים)", היא אומרת. "הם רוצים לשמור עלינו. תודה לאל, אני מאמינה בזה. אני באמת מאמינה בזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!