דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תושבי ברלין הצביעו בעד הלאמת דירות והפיכתן לדיור ציבורי

הסוציאל דמוקרטים שצפויים להוביל את פרלמנט העיר הצהירו שלא יקדמו את התכנית, שעברה כהצעה בלתי מחייבת, ויציגו תכנית חלופית

מפגינים עם שלט "דיור לכולם במהלך הפגנה על מחירי שכר הדירה בדירות בברלין, ה-11 בספטמבר 2011 (צילום: REUTERS/Christian Mang)
מפגינים עם שלט "דיור לכולם במהלך הפגנה על מחירי שכר הדירה בדירות בברלין, ה-11 בספטמבר 2011 (צילום: REUTERS/Christian Mang)
דוד טברסקי

תושבי ברלין הצביעו ברוב גדול בעד הלאמת דירות שבבעלות תאגידי דיור בעיר, והפיכתן לציבוריות. במקביל, העניקו התושבים רוב בפרלמנט העירוני למפלגה שכבר הצהירה שלא תקדם את ההחלטה. שתי ההצבעות נערכו במקביל לבחירות הכלליות ביום ראשון. כעת תצטרך קואליציית השמאל המסתמנת בעיר למצוא דרך להתמודד עם הלחץ הציבורי הגובר להתערבות במשבר מחירי שכר הדירה בעיר.

המפלגה הסוציאל דמוקרטית היא המובילה בבחירות המונציפליות עם 21.4% מקולות הבוחרים, מה שמציב את פרנצ'יסקה גיפי, ראש המפלגה, כמועמדת המובילה בניסיון לגבש קואליציה בפרלמנט העירוני. גיפי, ביחד עם מפלגת הירוקים, שזכתה ב-18.1% מהקולות ומפלגת השמאל, 'דה לינקה,' שזכתה ב-14%, יצטרכו לעמוד אל מול הניצחון של מובילי משאל העם הלא מחייב שהוביל יוזמה להלאים את תאגידי הנדל"ן העירוניים, המחזיקים כרבע מיליון דירות, ולהעביר אותם לבעלות ציבורית.

56% מהמצביעים במשאל, כמיליון ושבעות חמישים אלף מתושבי העיר, נתנו את הסכמתם ליוזמה שעלתה לראשונה על ידי פעילים בעיר ב-2017. היוזמה קיבלה 'דחיפה' ציבורית באפריל האחרון, כשבית המשפט העליון בגרמניה קבע שהחלטת עיריית ברלין על הקפאת מחירי השכירות בעיר אינה חוקית מכיוון שאינה תואמת עם החוקים הפדרליים בגרמניה.

עלות המהלך: 40 מיליארד אירו

בערב ראשון אפשר היה לפגוש ברחובות ברלין אלפיי פעילים שיצאו לרחובות לחגוג את הניצחון לאחר שנה אינטנסיבית בה החתימו מעל 300 אלף אנשים ברחובות העיר במטרה לקדם את המשאל. גיפי, שהצהירה מראש כי אינה תומכת ביוזמה, חזרה על כך בשנית עם הניצחון בבחירות. במקום זאת, היא הבטיחה שתציג במהרה תכנית עירונית שאפתנית להגדלת היצע הדירות בעיר כדי להיאבק במחירי הדירות, שעלו ב-75% רק בעשור האחרון.

מתנגדיה של גיפי טוענים שהיא אימצה את קו הטיעון הרווח בקרב תאגידי הדירות המצדדים בבעיית ההיצע. בקרב המתנגדים, ובהם עשרות אלפי צעירים זועמים שעליות מחירי הדירות הוציאו אותם לרחובות, נעמדו המועמדים המובילים ליצירת הקואליציה של גיפי בפרלמנט העירוני – הירוקים ומפלגת השמאל; האחרונה תמכה ביוזמה מתחילת דרכה וקראה לממן את ההלאמה על ידי העלאת המס על בעלי ההון של העיר ובעלי ההכנסות הגבוהות.

מחיר המהלך, במידה ויתממש, יוכל להגיע לסכומים של עד 40 מיליארד אירו ולטענת מוביליו, למרות שהעלאת ההיצע הוא פתרון מבורך, הוא אינו נותן מענה לספקולציות ההוניות שנעשות בשוק הדיור שגרמו לעלייה החדה במחירים .

יש גב מגורמים משפטיים

היוזמה, העונה לשם: הלאמת 'דויטשה ווהנן' ושות'  ('ווהנן' היא חברת אחזקות הנדל"ן הגדולה בברלין שהונה מוערך ב-26.2 מיליארד יורו ובהחזקתה מעל ל 113 אלף דירות בעיר) קראה לסנט העתידי של העיר לחוקק חוק שילאים את הדירות ולאחר מכן, יהפוך אותן לציבוריות דרך העברתן לאגודות הדיור העירוניות.

"יחד הזזנו את העיר וטלטלנו את הפוליטיקאים" כתבה באתר המשאל ג'ואנה קוסיאק, דוברת היוזמה. לדבריה, היוזמה קיבלה אסמכתא ממספר גורמים משפטיים רשמיים בלתי תלויים ובהם בית המשפט החוקתי של גרמניה, שנשען על סעיף 14 בחוקה המתיר הלאמה לצרכים ציבוריים.

לדבריה, המהלך יצליח לעבור את הסדרי החקיקה העירוניים, כמו גם המדינתיים "לא משנה מה יהיה מבנה הפרלמנט העתידי, הוא יהיה חייב לעלות את נושא הלאמת תאגידי הדיור לסדר היום, יותר ממיליון ברלינאים החליטו שאף אחד לא יעשה יותר ספקולציות על הבתים שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!