דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פתרון אפשרי למשבר ניהול החוב האמריקאי: מטבע של טריליון דולר

הרפובליקנים בולמים את העלאת תקרת החוב, מה שעלול להוביל את ארה"ב לחדלות פירעון מסוכנת | החוק מאפשר לנשיא פתרון יצירתי: להורות לפדרל ריזרב להדפיס מטבע יחיד בשווי טריליון דולר

מטבע של טריליון דולר (צילום: ויקיפדיה)
מטבע של טריליון דולר (צילום: ויקיפדיה)
יונתן קירשנבאום

המשבר הנוכחי בניהול החוב של הממשל הפדרלי בארה"ב עשוי להיפתר על ידי הנפקת 'מטבע פלטינה' בשווי טריליון דולר. משרד האוצר האמריקאי צפוי להגיע לתקרת החוב כבר בחודש הבא, מה שימנע ממנו לגייס באופן חוקי חוב חדש כדי לממן את ההוצאות אליהם התחייב.

אחרי שהמפלגה הרפובליקנית הבהירה שתתנגד להעלאת תקרת החוב, במפלגה הדמוקרטית שוקלים שימוש בחוק שיאפשר לנשיא להורות לבנק המרכזי להנפיק מטבע מיוחד, שיוכל לגבות את הוצאות משרד האוצר.

תקרת החוב היא הגבול החוקי להיקף החוב בו לממשל הפדרלי בארה"ב מותר להחזיק. בגלל האופי של היקף ההוצאות הממשלתיות הקונגרס מאשר מפעם לפעם העלאה שלו כדי להעניק למשרד האוצר יכולת חוקית לגייס חוב חדש.

הבעיה היא שכבר באוגוסט האחרון הממשל הפדרלי הגיע לנקודה שבה ההתחייבויות שלו עלו על ההכנסות באופן כזה שדורש ממנו ללוות עוד רק כדי לעמוד בהתחייבויות הקיימות.

במקרה כזה, אלא אם הקונגרס מאשר העלאה של תקרת החוב, משרד האוצר האמריקאי נדרש לנקוט בצעדים יוצאי דופן כדי לעמוד בהתחייבויות. במקרה שבו לא ניתן יותר לעמוד בהתחייבויות הממשל הפדרלי יגיע לחדלות פירעון, מה שלא קרה מעולם.

אג"ח ממשלתי אמריקאי נחשב לנכס הפיננסי הבטוח ביותר בעולם, וכלכלנים חלוקים בדעתם לגבי ההשלכות של ערעור הביטחון הזה על הכלכלה העולמית, אבל מדובר יהיה באירוע דרמטי בקנה מידה גלובלי.

ארה"ב עלולה להגיע לחדלות פירעון בעוד 20 יום

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן הופיעה בפני הקונגרס השבוע והזהירה שהממשל יוכל להמשיך ולעמוד בהתחייבויותיו ללא העלאה של תקרת החוב רק עד ה-18 באוקטובר, אז צפויים לאזול המשאבים לעמידה בהתחייבויות לראשונה בהיסטוריה.

"הכרחי שהקונגרס יפעל בזריזות עדי להעלות את תקרת החוב. אם הדבר לא יקרה, ממשלת ארה"ב תגיע לחדלות פירעון בפעם הראשונה בהיסטוריה", אמרה, "האמון הגבוה באשראי לארה"ב יפגע, והמדינה שלנו צפויה להגיע למצב של משבר פיננסי".

ילן הסבירה שבתרחיש כזה, הסיכויים לזינוק בריבית שדורשים משקיעים מממשלת ארה"ב תזנק, מה שיגרור עליות ריבית ברחבי המשק. מצב כזה לא רק יביא גופים שונים במשק למצב של חוסר יכולת לעמוד בהתחייבויותיהם ולחדלות פירעון, אלא גם יפגע בניסיון לאושש את הכלכלה בעקבות הפגיעה של משבר הקורונה.

יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי (AP Photo/Andrew Harnik)
יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי (AP Photo/Andrew Harnik)

נכון לעכשיו, נציגי המפלגה הרפובליקנית בקונגרס חוסמים את האפשרות להעלות את תקרת החוב, בטענה שהדבר יאפשר לממשלה הפדרלית להמשיך בהיקף ההוצאות הגדול שלה, ויסכן את המשק האמריקאי בהתפרצות אינפלציונית.

עם זאת, יש לציין שנושא ההוצאה ותקרת החוב הם שני נושאים קשורים אבל נפרדים, וההחלטות לגביהם מתקבלות במעמד שונה. ברמה המיידית העלאת תקרת החוב לא מחייבת את הממשל הפדרלי להוצאות חדשות, אלא רק תאפשר למשרד האוצר גישה למקורות חדשים כדי לעמוד בהתחייבויות הקיימות.

תרגיל חשבונאי עוקף קונגרס

ההתנגדות הרפובליקנית להעלאת תקרת החוב הובילה מספר פוליטיקאים במפלגה הדמוקרטית להעלות בימים האחרונים רעיון אחר להתמודדות עם המשבר: הנפקת 'מטבע פלטינה' בשווי של טריליון דולר.

על פי החוק האמריקאי, הנשיא רשאי להורות לבנק המרכזי להנפיק מטבע מיוחד בשווי של טריליון דולר. במקרה כזה, טוענים במפלגה הדמוקרטית, הבנק יוכל "להעביר" את המטבע לרשות משרד האוצר, למעשה לבצע מניפולציה חשבונאית שתעניק למשרד את המשאבים הנדרשים כדי לעמוד באופן חוקי בהתחייבויות מבלי ללוות כסף חדש.

הנפקה והעברה של מטבע כזה פשוט יציגו טריליון דולר נוספים בנכסים הפנויים של משרד האוצר, מה שיאפשר לו לבצע את התשלומים אליהם הוא התחייב.

חשוב להדגיש שלא מדובר בהכנסה של טריליון דולר חדשים למחזור של המשק האמריקאי, כפי שטוענים חלק ממתנגדי ההצעה, אלא פעולה חשבונאית בלבד שמתבצעת בין הבנק המרכזי למשרד האוצר.

בגלל ששאלת גיוס החוב ואישור הוצאות חדשות הן שאלות נפרדות, לא מדובר בהגדלת ההוצאה, אלא במתן אישור למשרד האוצר לעשות שימוש בנכס שהונפק על ידי הבנק המרכזי כדי לגבות את ההוצאות שכבר אושרו על ידי הקונגרס.

המפלגה הרפובליקנית הזהירה שתגיש עתירה לבית המשפט העליון אם הדמוקרטים ינסו לבצע מהלך כזה, אבל הדמוקרטים טוענים שמודבר בצעד חוקי ושלערעור כזה לא יהיה יסוד משמעותי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!