דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

התו הירוק מתרחב ממחר: גם עובדים במערכות הבריאות והרווחה ובמקומות בילוי יחויבו בהצגתו

עובדים במערכת הבריאות, הרווחה ומקומות בילוי שכפופים לתקנות התו הירוק כמו מסעדות, חדרי כושר ומלונות יחויבו בתו ירוק, כך אישרה היום (רביעי) ועדת החוקה | משרד האוצר נסוג מכוונתו להטיל סנקציה פלילית על עובדים שיגיעו לעבודה בלי תו ירוק או על מעסיקיהם

אנשים במסעדה, מתאמן בחדר כושר. (צילום: מרים אלסטר/פלאש90, יוסי אלוני/פלאש90)
אנשים במסעדה, מתאמן בחדר כושר. (צילום: מרים אלסטר/פלאש90, יוסי אלוני/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

עובדים במערכת הבריאות, הרווחה ומקומות בילוי הכפופים לתקנות התו הירוק כמו מסעדות, חדרי כושר ומלונות יחויבו בתו ירוק החל ממחר, כך אישרה היום (רביעי) ועדת חוקה, חוק ומשפט. תוקף התקנות נקבע עד ה-28 באוקטובר, וייתכן שבעתיד הממשלה תבקש להאריכן.

בדיון בוועדה טען המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי טען שהתקנות מידתיות, שכן הוטלו רק על מקומות עבודה מסוימים בהתאם לחוות דעת של משרד הבריאות. כמו כן, ציין שבניגוד לדרישות התו הירוק הרגיל ללקוחות, שמחייב עובדים שאינם מחוסנים בבדיקת אנטיגן בתוקף של 24 שעות, עובדים שיחויבו בתו ירוק יוכלו לבצע בדיקת אנטיגן אחת ל-84 שעות, או בדיקת PCR אחת בשבוע.

"בתהליך הממשלתי דאגנו גם לסוגיית הנגישות והזמינות של הבדיקות, שתהיה פריסה רחבה בכל רחבי הארץ של התחנות. משרד ראש הממשלה פעל גם כדי להוזיל את עלויות הבדיקה ויצרה כרטיסיה של 8 בדיקות בעלות של 31 שקלים לבדיקה למול עלות של 52 שקלים לבדיקה בודדת, שזו לא עלות נמוכה, אבל זו עלות סבירה", אמר נזרי.

לטענתו, מדובר בפגיעה לא משמעותית בזכויות העובדים. "בסופו של דבר, המדינה נותנת לעובד את האפשרות להתחסן בחינם. לא ניתן להכריח אותו לכך, זו זכותו ואי אפשר לדחוף לו חיסון בכוח. אבל אם אדם בוחר שלא להתחסן, וניתנות לו בדיקות מוזלות בתדירות סבירה והוא בוחר שלא להיבדק, הוא לא יוכל לכפות את עצמו על המעביד. גם הלקוחות והקולגות רוצים לשמור על בריאותם. אם עובד בחר גם לא להתחסן וגם לא להיבדק, הוא יצטרך לשאת בתוצאות".

עובדי מערכת החינוך חויבו בתו ירוק כבר מתחילת החודש, בהתאם לתקנות שאושרו במהלך אוגוסט בוועדת החינוך. החל מ-3 באוקטובר יפוג התו הירוק למי שחוסן לפני למעלה מחצי שנה וטרם ביצע את חיסון הבוסטר.

משרד האוצר נסוג מהכוונה להטיל סנקציה פלילית על עובדים שיגיעו לעבודה שמחויבים בכך ללא תו ירוק או על מעסיקיהם, בהתאם לדרישתו של יו"ר הוועדה גלעד קריב. עו"ד מיכל עקביה שייצגה את משרד האוצר הבהירה שהמשרד יציג בפני הוועדה סעיף חלופי של הטלת סנקציה מינהלית בעוד כשבוע.

קריב פנה לנזרי ולנציגי משרדי האוצר והעבודה בדרישה לפרסם 'מפת דרכים' שתנחה את המעסיקים כיצד יש לנהוג בתום לב במקרה של עובד ללא תו ירוק, ושקובעת שיש לבחון אפשרויות להעסקה ללא חשיפה ללקוחות ומטופלים שאינה מחויבת בתו ירוק, מיצוי ימי חופשה בתשלום וחל"ת טרם פיטוריו. ניזרי אמר שהממשלה תבחן את הסוגיה, אבל לא התחייב לפרסם מסמך מסוג זה.

נציג הממונה על השכר באוצר הבהיר שבימים הקרובים יפרסמו יחד עם נציבות שירות המדינה הנחיות בנושא זה, שמתייחסות לעובדי המגזר הציבורי שמחויבים בתו ירוק. עם זאת, הבהיר שמסמך זה אמנם יאפשר למעסיקים לבחור במציאת תפקיד חלופי או מיצוי ימי חופשה, אך לא יחייבו אותם לכך. "הציפייה שלנו היא שהחוזר ייכתב היטב ותוך התייחסות לזכויות העובדים", הבהיר קריב.

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות שרון אלרעי פרייס הופיעה בפני הוועדה והציגה בפניה את חוות הדעת האפידמיולוגית שניתנה לפני כחודש ותומכת בתקנות. בחוות הדעת צוין שמעקב אחר המגעים של חולים מחוסנים ושאינם מחוסנים עם אנשים אחרים (שאינם בני בית), העלה ש-80% מהחולים המחוסנים לא הדביקו אף אחד ממי שבאו עימו במגע, לעומת 45% בלבד מהחולים שאינם מחוסנים.

כמו כן, ציינה אלרעי פרייס מחקר משפחות שבוצע בבית החולים שיבא בשיתוף מכון פסטר הצרפתי ואוניברסיטת סורבון, שמצא שמחוסנים לקורונה מדביקים ונדבקים פחות, וכן מעקב סרולוגי רב מרכזי גדול שבוצע על ידי המרכז הלאומי לבקרת מחלות בסינגפור שהציגו הבדלים בעומס הנגיפי של מאומתים מחוסנים ושאינם מחוסנים.

אלרעי פרייס הציגה בנוסף מחקרים שמלמדים שכ-15%-20% ממקרי ההדבקה מתרחשים במקומות העבודה. קריב הדגיש את ההערכה הרבה של הוועדה כלפי חוות דעת המומחים והבכירים בשירות הציבורי, ואמר שלמרות תמיכתו בתקנות הנוכחיות שהוצגו בפני הוועדה, הוא מתנגד בכל תוקף להצעות החוק שיזמו משרדי האוצר והכלכלה למניעת פיצויי פיטורים ודמי אבטלה מעובדים שיפוטרו בעקבות היעדר תו ירוק. "התקווה שלי היא שהחוקים הללו לא יעברו בוועדת שרים לענייני חקיקה, ואם כן יעברו, שלא יגיעו לקריאה ראשונה. אני יודע שיש להם לא מעט התנגדות בקואליציה ובכלל זאת של שרים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!