דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בעקבות פניית ההסתדרות: עובדי משמרות לילה בתעשייה ימשיכו לקבל זיכוי מס של 15% לשכרם

הטבת המס לעובדי תעשייה בשווי של 240 מיליון שקלים חודשה בעקבות פנייתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שאמר בתגובה: "בשורה מצוינת לתעשייה, שסובלת ממחסור בכוח אדם"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)
הדס יום טוב

עובדי משמרות לילה במשמרת שנייה ושלישית יחזרו לקבל זיכוי של 15% במס ההכנסה למשכורתם, כך אישרה היום (רביעי) ועדת הכספים, בעקבות פניית יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לשר האוצר אביגדור ליברמן. הוועדה האריכה את תקנות מס הכנסה (שיעור המס על הכנסה בעד עבודה במשמרות), במטרה לעודד עובדים במפעלי תעשייה לעבוד במשמרות וכך להגדיל את היקף התפוקה.

"יש חשיבות גדולה להארכת תוקפן של תקנות אלו", כתב בר-דוד לליברמן באוגוסט, "הן לטובת עידוד גיוס ושימור עובדים בענף התעשייה, והן עקב משבר הקורונה שיצר כבר פגיעה בהכנסתם הפנויה של משקי הבית".

עובדי הלילה במפעלי תעשייה יחזרו לקבל את הזיכוי, עד לתקרה של 1,800 שקלים בחודש, לאחר שהטבה זו פקעה בתחילת יולי האחרון, ומאז העובדים לא קיבלו את הטבת המס. ועדת הכספים אישרה את הארכת התקנות עד לסוף 2022, לאחר שבעבר התקנה הוארכה מדי שנה, אבל פקעה בסוף 2020 והוארכה מכוח סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת עד 6 ביולי 2021, ומאז העובדים לא קיבלו את הטבת המס. על כן, ההטבה תתקבל רטרואקטיבית עבור החודשים האחרונים מאז יולי.

בדיון שנערך בוועדת הכספים מוקדם יותר היום, חברי הוועדה מתחו ביקורת על כך שהתקנה מובאת שוב רטרואקטיבית, וקראו להופכה להוראת קבע. יו"ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר אמר: "נשקול אם לקחת את הוראת השעה הזו שמוארכת מ-1986 כל פעם מחדש, ולהפוך אותה להוראת קבע או לפחות להוראה ארוכת טווח".

על פי הוועדה, מטרת התקנות היא לעודד עובדים במפעלי תעשייה שעיקר פעילותם היא יצרנית, לעבוד במשמרות, לנצל את המכונות והציוד גם במהלך שעות המשמרות ועל ידי כך להגדיל את היקף הייצור והתפוקה. העלות למדינה מוערכת ב-80 מיליון שקלים ב-2021, ו-160 מיליון שקלים ב-2022.

קושניר אמר בפתח הדיון: "חשוב לוודא שהרצף יישמר וגם עבור אותם חודשים שבהם התקנה לא הייתה תקפה, כך שעובדים ששילמו מס גבוה יותר ממה שציפו יקבלו את הטבת המס. נרצה לשמוע איך זה אמור לקרות מבחינה טכנית, איך מעסיקים יפנו ואנשים יקבלו את מה שמגיע להם". אפרת ריץ, עוזרת יועמ"ש משרד האוצר השיבה: "היו כל מיני עיכובים, מדובר בתהליך שתלוי בכמה מערכות. לשאלתך, הרציפות בתשלום תישמר. ההטבה תהיה בתוקף עד תום 2022".

לבקשת קושניר, הרחיבה ורד בכר מרשות המסים לגבי אופן התשלום הרטרואקטיבי: "ברגע שתהיה הארכת תוקף עד סוף השנה, נוציא הנחיה למעסיקים. החישוב הוא על בסיס שנתי, וכל מעסיק יודע לשלם ולנכות את המס בהתאם לעבודתו של העובד מתחילת השנה עד התשלום האחרון". בנוסף, התחייבה בכר שתצא הנחייה בחודש הקרוב על כך שהזיכוי יכול להיות רטרואקטיבי מתחילת השנה, כך שהעובד יקבל את כל הנדרש.

בר-דוד אמר בעקבות ההחלטה: "חידושו של זיכוי המס לעובדים במשמרות לילה הוא בשורה מצוינת לתעשייה, שסובלת באופן עקבי ממחסור בכוח אדם. אני מברך את שר האוצר ואת ועדת הכספים על ההירתמות למען העובדים".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר: "מודים ליו"ר ועדת הכספים וחברי הוועדה שאישרו את התקנות אשר חשובות מתמיד לשם עידוד, גיוס ושימור עובדים בענף התעשייה. יחד עם זאת, אנו מצטרפים לעמדת ועדת הכספים וקוראים לרשות המיסים להביא את התקנות כתקנות קבע, ולא רק כהוראת שעה, שיש צורך להתקינה מחדש כל פעם".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים רון תומר אמר שהוא מברך על אישור ההקלות במס הכנסה לעובדי משמרות בתעשייה. "אנו מודים ליו"ר ועדת הכספים וחברי הוועדה שאישרו את התקנות שחשובות מתמיד לשם עידוד, גיוס ושימור עובדים בענף התעשייה. עם זאת, אנו מצטרפים לעמדת ועדת הכספים וקוראים לרשות המסים להביא את התקנות כתקנות קבע, ולא רק כהוראת שעה, שיש צורך להתקינה מחדש כל פעם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!