דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

מהנדס הבטיחות של המירון: "הגשר שקרס נבנה לפני תקופתי, ואין זה מתפקידי לוודא שעבר את כל האישורים והתקנות"

ועדת החקירה לאסון במירון מתכנסת היום (ה') שוב לאחר פגרת חגים | בפני הוועדה מעיד מהנדס הבטיחות של חברת ההפקה, וכן מספר גורמים נוספים | עד כה התאפיינו העדויות של בעלי התפקידים השונים בהפניית אצבע מאשימה לקודמיהם ופקודיהם

ועדת החקירה לאסון במירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ועדת החקירה לאסון במירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
יהל פרג'

ועדת החקירה לאסון במירון מתכנסת היום (חמישי) שוב לאחר פגרת חגים, ובפניה צפויים להעיד עמאר חלאליה,  מהנדס הבטיחות של 'בי.סי.ס הנדסה', פנחס אזרזר , עובד חברת 'בי.סי.ס הנדסה' לשעבר ראש ענף אבטחה ורישוי במשטרה, וסנ"צ משה ברקוביץ', לשעבר יועמ"ש המחוז הצפוני במשטרה. בשבוע הבא צפויות העדויות להמשך בימים ראשון עד רביעי, אך רשימת הנחקרים עוד לא פורסמה לציבור. 

עמאר חלאליה, שמשמש כמהנדס הראשי של מתחם מירון ב-6 השנים האחרונות, היה הראשון להעיד היום בפני הוועדה.

חברי הוועדה, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור וחברי הוועדה האלוף במיל' שלמה ינאי וראש העיר בני ברק לשעבר הרב קרליץ, עימתו את חלאליה עם חוות הדעת שהגיש לפני ההילולות האחרונות, שבהן התריע על מספר המשתתפים.

כשנשאל חלאליה מה מספר המשתתפים שהתיר בשלושת המתחמים של תולדות אהרון בעת ההדלקה, השיב שעל פי החוק מותר עד 2,600 משתתפים. כשהשופטת נאור שאלה אותו כמה היו בפועל השיב: "יותר, פי 3-4 ממה שהתרנו".

לאורך עדותו הבהיר חלאליה שתפקידו הוא בכוח ולא בפועל, כלומר אף ששהה במתחם בעת האירוע וידע מאירועים קודמים שהמספרים בימי הילולה גדולים יותר מהמותר והמתחייב, אין זה תפקידו לאכוף או לפקח.

"שטח ההר אינו יכול להכיל את כמות החוגגים", כתב מספר פעמים חלאליה בדו"חות עבר, וכשאומת מול קביעה זו הבהיר שפעל לשיפור חלק מהמתחם ויזם שינויים שונים, אבל אינו מפקח על הנעשה. "אני מגיע, בודק את המקום, ברגע שהוא עומד בתקנות, אני קובע את התנאים ואני מעביר את האישורים שלי. אני לא מפקח כמה נכנסו". כשנשאל כיצד הוא מבין את תפקידו, השיב: "משפר כל שנה את המקום: מעברים, הרחבה. כל פעם משפרים משהו".

כשנשאל חלאליה על הבטיחות של גשר דב, הגשר שמוליך ממתחם ההדלקה של תולדות אהרון אל מתחם ההדלקה של אברהם-יצחק ובו אירע האסון, השיב שהגשר נבנה לפני תקופתו, ואין מתפקידו לוודא שעבר את כל האישורים והתקנות, וכי מתקנים שנבנו בתקופתו עומדים בכל התקנים. "מה שעשיתי שתלוי בי, אני יכול להגיד לך אם זה תקני או לא".

בפני הוועדה העידו עד היום ניצב המחוז הצפוני שמעון לביא, ממונה הקורונה לשעבר נחמן אש, יוסף שווינגר מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים ועוד אנשי ציבור ומשטרה הקשורים למתחם הקבר.

עד כה התאפיינו העדויות של בעלי התפקידים השונים בהפניית אצבע מאשימה לקודמיהם בתפקיד, לפקודים תחתם או לגורמים אחרים שאינם באחריותם של העדים. 

ועדת החקירה הממלכתית, בראשות נשיאת בית המשפט העליון לשעבר השופטת מרים נאור, הוקמה בהצבעת ממשלה בסוף יוני. לוועדה ניתן מנדט רחב לחקור את השתלשלות אירועי האסון במירון, האסון האזרחי הטראגי ביותר בתולדות ישראל בו נהרגו 45 מתפללים בערב ל"ג בעומר. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!