דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

400 אלף בני אדם נותרו ללא מזון באתיופיה: "אוכלים במשך ימים רק עלים"

אספקת המזון לחבל תיגראי בצפון אתיופיה מעוכבת על ידי הממשלה, שמאשימה את המורדים במצב | ארגוני סיוע: "צבע העור של אנשים מתחיל להשתנות בגלל הרעב, הם נראים כחושים והעצמות שלהם בולטות"

מרכז חירום לחלוקת מזון במחוז תיגראי באתיופיה.  יותר מ-350 אלף טונות של מזון נמצאות באתיופיה, אבל רק מעט מהסיוע הזה יגיע לתיגראי (AP Photo/Ben Curtis, File)
מרכז חירום לחלוקת מזון במחוז תיגראי באתיופיה. יותר מ-350 אלף טונות של מזון נמצאות באתיופיה, אבל רק מעט מהסיוע הזה יגיע לתיגראי (AP Photo/Ben Curtis, File)
אוריאל לוי

משבר רעב חמור מאיים על חייהם של לפחות 400 אלף בני אדם בחבל תיגראי בצפון אתיופיה. מנהל הסיוע של האו"ם מרטין גיריפין התריע שלשום (שלישי) על המשבר וקרא לממשלת אתיופיה לאפשר למשאיות הסיוע לעבור. "תנו למשאיות האלה להיכנס", אמר גריפין, והאשים את ממשלת אתיופיה במצב האזרחים בחבל תיגראי הנצור. עובדי האו"ם דיווחו על לפחות 150 בני אדם שמתו מתת-תזונה באוגוסט.

באזורים מסוימים נאלצים תושבים להתקיים מאכילת עלים בלבד, כך עולה מדיווחים של עובדי האו"ם. המצב הקשה ביותר הוא בקרב מיליוני תושבי מחוז תיגראי, אולם משבר הרעב פוגע גם באזורים אחרים של אתיופיה. לדברי תכנית המזון העולמית, שיעור התת-תזונה בקרב ילדים עד גיל 5 באתיופיה מתקרב ל-30%, ובקרב נשים הרות ומניקות הוא קרוב ל-80%.

תושבים בצפון אתיופיה. "החיוך נעלם מהפנים" (צילום: AP Photo)
תושבים בצפון אתיופיה. "החיוך נעלם מהפנים" (צילום: AP Photo)

"לפני המלחמה הבת שלי הייתה במצב פיזי ונפשי טוב, אבל עכשיו תביטו בה", אמרה ל-AP אֵם לפעוטה בת כשנה וחצי מהעיר אדיגרט בתיגראי. "כבר שבועות שאין לה תיאבון. היא לא יכולה ללכת, החיוך נעלם מהפנים שלה". אימהות אחרות בתיגראי מספרות שהן מאכילות את ילדיהן בכוח בעלים כדי להשאירם בחיים. כתב AP שביקר החודש במרכז רפואי בתיגראי סיפר שאם ובנה שנולד במשקל 770 גרם מתו מרעב.

כבר חודשים שהאו"ם וארגוני סיוע נוספים מזהירים מפני משבר הרעב בחבל תיגראי, שהוא החמור ביותר שידע העולם מזה עשור, אולם המצור על תיגראי נמשך מזה ארבעה חודשים ומשאיות הסיוע של האו"ם לא מורשות להכניס אספקה לאוכלוסיה הנצורה.

בעשרת החודשים שעברו מאז החלה מלחמת האזרחים באתיופיה נהרגו בה אלפי בני אדם ויותר משני מיליון נעקרו מבתיהם. למעלה מ-50 אלף פליטים נאלצו לברוח אל סודאן השכנה, ושני הצדדים הלוחמים הואשמו בפשעי מלחמה איומים, בהם מעשי טבח, עינויים וזוועות.

בתחילת המלחמה כבש צבא אתיופיה את עריה המרכזיות של תיגראי, כולל בירת המחוז מקלה, אבל במהלך הקיץ שבו המורדים וכבשו את העיר. משם המשיכו וכבשו טריטוריות במחוזות אפאר ואמהרה הסמוכים. המורדים מתיגראי טוענים שהחלטתם לחרוג מגבולות מדינת המחוז ולהיכנס למחוזות השכנים התקבלה לאחר שנמנעו מהם נתיבי אספקה קריטיים למזון, אנרגיה וציוד. הם הסבירו שבכך הם מבקשים למנוע מתושבי תיגראי הנצורה לגווע ברעב בגלל עצירת האספקה, אבל בפועל המהלך רק הוביל את ממשלת אתיופיה להדק את הסגר על תיגראי.

ד"ר היילום כבדה, בכיר בבית החולים המרכזי של מקלה, הציג החודש ל-AP תמונות של כ-50 ילדים שלדבריו מקבלים כעת טיפול נמרץ בבית החולים משום שהם סובלים מתת-תזונה. באחת התמונות נראה ילד מביט ישירות למצלמה כשצינור הזנה מחובר לאפו. לדברי היילום, התרופות כמעט אזלו לבית החולים, והצוות הרפואי לא קיבל משכורת מאז יוני. גם לצוות עצמו אין די מזון.

אישה אתיופית נעזרת באספקת מזון. "ההרעבה היא רצח שקט" (צילום: AP/Ben Curtis, File)
אישה אתיופית נעזרת באספקת מזון. "ההרעבה היא רצח שקט" (צילום: AP/Ben Curtis, File)

ד"ר היילום סיפר שהתקשר החודש למשרד הבריאות והתריע בפני הנציגים שם: "אתם הורגים אנשים!", אבל לדבריו הם השיבו שיעבירו את פנייתו לראש הממשלה. "מה אני יכול לעשות?" הוא אומר. "אני פשוט בוכה. זה רצח שקט. מה שנורא ברעב הוא שאתה רואה אנשים סובלים, הם לא ימותו מיד. זה לוקח זמן. הגוף שלהם נחלש ונחלש. זה מזעזע יותר מאשר מוות מירי".

עובד בארגון סיוע סיפר לסוכנות הידיעות AP שמקרי מוות מרעב דווחו בכל אחת מ-20 הנפות בתיגראי שבהן פועל ארגונו. לדבריו, לאנשי הארגון עצמם אזל האוכל והדלק. העדות הזו מצטרפת לעדות מאפריל, עוד לפני שהוטל המצור הנוכחי, שבה עדכן ארגון סיוע ההומניטרי את אחד התורמים שלו שמצטברים עוד ועוד דיווחים על תת-תזונה בתיגראי: "צבע העור של אנשים מתחיל להשתנות בגלל הרעב, הם נראים כחושים והעצמות שלהם בולטות".

סוכנות AP מדווחת שאיש סיוע אחר שביקר באוגוסט במרכז תיגראי דיווח שמספר התושבים שנשקפת להם סכנת רעב גדל בקצב מעריכי הן בערים ובעיירות והן בכפרים. הוא העיד שבחלק מהמקרים אנשים אוכלים במשך ימים רק עלים, וסיפר ששוחח עם אמא אחת שאמרה כי משפחתה מתקיימת מאז יוני רק ממזון שנתרם לה, ושבחודש האחרון היא וקרוביה אכלו רק לחם עם מלח. אותה אם הביעה חשש שאם לא יגיע סיוע תוך ימים, הם ימותו. "בסוף הפסקנו לשאול אותה מה מצבה, כי לא יכולנו לשאת עוד חדשות עגומות", סיפר איש הארגון. "הרשויות באזור הזה סיפרו לנו שיש עוד הרבה משפחות שחיות בתנאים דומים".

ממשלת ארה"ב הביעה דאגה מהמתרחש בתיגראי. מחלקת המדינה האמריקאית מסרה שוושינגטון מזועזעת מהדיווחים על מתים מרעב שם, ושהיא מקבלת אינדיקציות שלפיהן למרות הכחשותיה של ממשלת אתיופיה, מצור מוטל על תיגראי. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם החודש על צו נשיאותי שמאפשר להטיל סנקציות על הצדדים הלוחמים אם לא יתחייבו לפתוח במשא ומתן ולהגיע להסדר.

לדברי גורמים בינלאומיים, יותר מ-350 אלף טונות של מזון נמצאות כעת באתיופיה, אבל בשל המצור רק מעט מהסיוע הזה יגיע לתיגראי. לפי עדויות שהגיעו ל-AP, שלטונות אתיופיה פרסמו רשימה של פריטים שאסור להיכנס איתם בטיסות פרטיות שיוצאות אל מחוז תיגראי. הפריטים האלה כוללים פותחנים לקופסאות שימורים, חוטים דנטליים, מולטי-ויטמינים ותרופות. זוהי עדות נוספת למדיניות הקיצונית שנוקטת הממשלה באדיס אבבה, מדיניות הרעבה מכוונת.

גם אמצעי תיעוד אסור לעובדי הסיוע לקחת לתיגראי, בהם כוננים לאחסון קבצים. האיסור הזה מצטרף לשלל הגבלות אחרות שמקשות לקבל תמונת מצב מדויקת על המתחולל בתיגראי מאז סוף השנה שעברה: החבל מנותק כעת מתקשורת, אין בו אינטרנט פעיל ושירותי בנקים, ומעט התמונות והסרטונים שהועלו לרשתות החברתיות בתחילת השנה ותיעדו את המתחולל בו נמחקו מהן בהדרגה מאז יוני.

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד ובכירים אחרים בממשלו מכחישים שיש רעב בחבל ושמוטל עליו מצור, וטוענים שהכוחות התיגריים וחוסר היציבות הביטחונית הם שמונעים את הגעת הסיוע. הממשלה האתיופית גם מאשימה ארגונים הומניטריים בסיוע ללוחמים התיגריים ואף בחימושם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!