דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ירידה של 14% בדורשי העבודה באתר AllJobs: ״מעסיקים צריכים להעלות שכר״

333 אלף ישראלים מובטלים נכון לחודש אוגוסט | ליאת בן-תורה שושן, מנהלת קריירה, מנסה לשמור על אופטימיות: ״בתקופת החגים לא היתה התנפלות על שוק העבודה, אבל אולי אחרי החגים״ | ונותנת עצות: ״לפעמים נכון דווקא לשנמך את קורות החיים״

שוק מחנה יהודה (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)
שוק מחנה יהודה (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)
הדס יום טוב

״בתקופת החגים לא ראינו התנפלות על שוק העבודה״, אומרת ליאת בן-תורה שושן מנהלת קריירה ב-AllJobs, ״בשלושת החודשים האחרונים היתה ירידה של 14% במספר מחפשי העבודה ושליחת קורות חיים״.

נתוני התעסוקה לא משתפרים כפי שקיוו בממשלה למרות שכמעט אין הגבלות על המשק ולמרות ביטול דמי האבטלה עד לגיל 45. ״אנחנו מצפים לראות עלייה בביקושים אחרי החגים״, מנסה בן-תורה שושן לשמור על אופטימיות״. על פי נתוני הלמ״ס באוגוסט היו בישראל 333 אלף מובטלים.

איך נראה פילוח הנתונים של דורשי העבודה לפי גילאים?
״יש אנשים בגילאי 50, 60 וצפונה מזה שפוחדים לחזור לעבודה. הם פוחדים להיחשף לנגיף או שיש להם מוגבלות פיזית או טכנולוגית. יש כאלו שחסר להם ידע כי מה שהם עבדו בו במשך שנים רבות לא נדרש היום. לאנשים האלה קשה מאוד להשלים את הפער״.

״אנחנו רואים שבגילאי 45 ומעלה, זמן חיפוש העבודה מתארך. לא תמיד הגיל הוא פקטור שלילי, הרבה פעמים הוא דווקא פקטור חיובי כי מגיע איתו הרבה ניסיון, אבל עדיין מעסיקים לא תופסים את זה ככה.

ליאת בן תורה שושן (קרדיט אילן בשור)
ליאת בן תורה שושן (קרדיט אילן בשור)

״בהרבה תחומים אם זה במשרדי עורכי דין, ניהול חשבונות, אדמיניסטרציה, רכש ותקשורת – הגיל הוא לא חסם. אבל בהרבה אחרים, כמו למשל בתחום התוכנה ובתחומי העיצוב והגרפיקה, הוא כן״.

למה מעסיקים מגבילים עובדים בני 45 ומעלה?
״
אחת הסיבות היא שלגייס עובד זו השקעה כספית מאוד יקרה. זה תהליך של שלושה חודשים עד חצי שנה עד שעובד נקלט בעבודה, ואלה תהליכים שעולים כסף.

״אם מעסיק החליף שלושה עובדים בשנה, זה עלה לו כמעט שנת עבודה שלמה. מעסיק שמגייס עובדים, גם אם הוא לא מודה בזה, לוקח את הגיל של העובד בחשבון. בין אם זה מפאת סביבת העבודה, ובין אם זה בהשוואה להשקעה שלו״.

בעיה מרכזית לפי בן-תורה שושן היא שיש לא מעט מועמדים עם כישורי יתר (over-qualified): ״אנשים שהגיעו לתפקידים בכירים או שתחום הפעילות שלהם נסגר נאצלים להתפשר על תפקיד זוטר יותר. כתוצאה מכך, הרבה מבקשים אפילו לעשות שנמוך בקורות החיים״.

למה לשנמך קורות חיים?
״
כשמעסיק רואה קורות חיים של אדם שהיה מנהל בכיר, זה מפחיד לנהל אותו. הרבה פעמים אלה אנשים שהשתכרו שכר גבוה יותר ממה שהמעסיק יכול להציע להם, ואם תבוא הצעה גבוהה יותר העובד יקום וילך. ככה שהסיכון בהעסקת עובד כזה הוא גדול.

״עובדים מבוגרים נדרשים לבנות את קורות החיים שלהם מחדש ולמקד אותם במה שנדרש בשוק. לפעמים מכניסים רק את המידע הרלוונטי שיכול לקדם אותך למשרה מסוימת, גם אם זה רק 20% ממה שעשית.

״אם עסקת בעיבוד שבבים, גם אם זה היה חלק קטן מהעבודה שלך, יכול להיות שתצטרך להבליט את הנושא הזה, כי שם יש יותר סיכוי למצוא משרה. גם אם זה משנמך את קורות החיים שלך״.

״מעסיקים צריכים להרים את רמות השכר, עובדים צריכים לצוד עבודות״

״תהליך של הסבה מקצועיות בגיל מבוגר זה דבר קשה״, אומרת בן-תורה שושן, ״המדינה השיקה תכניות הכשרה, אבל בפועל צריך לעשות הרבה יותר. צריך לייצר תכניות ליווי פרטניות, ולראות איפה באמת יש חוסרים. להיות יותר מדויקים.

״אם יש חוסר גדול במשלבים בבתי ספר, למשל, או במטפלים בתחום הריפוי ועיסוק – אז לתת לזה מענה. חוץ מהכשרות צריך להרים את רמות השכר ולייצר תכניות מותאמות לשילוב עובדים חדשים״.

בן תורה שושן ממליצה לא לוותר על חיפוש העבודה, למרות האתגרים והחסמים, וממליצה על מספר פעולות שכדאי לעשות כדי להגביר את הסיכוי למציאת עבודה, גם בגילאים מבוגרים: ״אני ממליצה לנהל את תהליך חיפוש העבודה באקטיביות, ולחשוב מחוץ לקופסא. לפנות ישירות לתעשיות וחברות שיש לכם יתרון בהם. לעקוב, לוודא ולחזור. לפנות למשאבי אנוש, ממש לצוד. להיות אקטיביים, למצוא את היתרון היחסי שלך כמועמדת״.

בן-תורה שושן ממליצה גם לפנות לעזרה מקצועית במידת בצורך: ״מי שמרגיש שהוא לא מצליח לנהל את תהליך חיפוש העבודה ולא מצליח לכתוב לעצמו קורות חיים, לא להתבייש לפנות לעזרה מקצועית. יש סיפורי הצלחה מעולים, ומי שלוקח נשימה עמוקה וקופץ למים, יכול לזכות לסוף טוב, ואפילו יכול להרים את רמת השכר שלו ולצאת מהתהליך הזה נשכר״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!