דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / קצבה חודשית של עד 4,480 שקלים: מה הקריטריונים להבטחת הכנסה ואיך ניתן לתבוע אותה

70 אלף בני אדם מעל גיל 45 יאבדו את זכאותם לדמי אבטלה בשבועות הקרובים | הביטוח הלאומי מצא שכ-10% מאלה שאיבדו את עבודתם בספטמבר עשויים להיות זכאים לקצבת הבטחת הכנסה

תורים בלשכת התעסוקה (צילום: הדס יום טוב)
תורים בלשכת התעסוקה (צילום: הדס יום טוב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-70 אלף מובטלים מעל גיל 45 צפויים לאבד בשבועות הקרובים את זכאותם לדמי אבטלה לאחר ששהו באבטלה ממושכת בתקופת הקורונה. למרות ההתאוששות ההדרגתית של המשק, יותר מ-237 אלף איש חיפשו עבודה ללא הצלחה במחצית השנייה של אוגוסט. בביטוח הלאומי קראו למובטלים שלא מצליחים למצוא עבודה לבחון את זכאותם לקצבת הבטחת הכנסה, שיכולה להגיע ל-4,480 שקלים לחודש.

לפי בדיקת הביטוח הלאומי, כ-10% מהמובטלים שאיבדו זכאותם לדמי אבטלה בחודש ספטמבר, עשויים להיות זכאים לקצבה, שנועדה לשמש מוצא אחרון למי שאין לו מקורות הכנסה אחרים. הזכאות להבטחת הכנסה לא מוגבלת בזמן, אבל בניגוד לדמי אבטלה שאותם ניתן לתבוע רטרואקטיבית גם שלושה חודשים לאחר מועד הפיטורים, קצבה זו משולמת למי שנמצא זכאי לה רק החל מיום התביעה. לפיכך מומלץ למהר להגיש את התביעה בהקדם.

בניגוד לדמי אבטלה, שזכאי להם כל מי שעומד בתנאי תקופת האכשרה, הזכאות להבטחת הכנסה היא בהתאם למצבו הכלכלי האישי של דורש העבודה, שנדרש להצהיר על נכסיו הפיננסיים. אחד החסמים המרכזיים לקבלת הקצבה הוא החזקת רכב בשווי מחירון של יותר מ-43 אלף שקלים.

מקבלי הקצבה נדרשים להוסיף להתייצב בלשכת העבודה ולהיות זמינים לקבלת הצעות עבודה בדומה למקבלי דמי האבטלה. תובעי הקצבה נדרשים למלא שאלון ארוך בביטוח הלאומי במטרה לאפיין את מצבם הכלכלי, את כושרם התעסוקתי ואת הכשרתם.

מקבלי הקצבה נדרשים להיענות להצעות העבודה שמופנות אליהם מלשכת העבודה, ולהיפגש עם המעסיקים הפוטנציאליים, שכן סירוב עלול לגרום לעצירת הקצבה למשך 30 יום. סירובים חוזרים ונשנים עלולים אף להביא להפסקה מוחלטת של קבלת הקצבה. בהצעות העבודה מובאת בחשבון קרבתן לעיסוקו הקודם של מבקש העבודה, וכן המרחק הגיאוגרפי בינן לבין ביתו, אבל לא שכרו ותנאיו הקודמים. חלק ממקבלי הקצבה נדרשים גם לעבור שורה של הכשרות והדרכות שמטרתן להקנות כלים תעסוקתיים שונים ומיומנויות: הכנה לראיונות עבודה, כתיבת קורות חיים ועוד.

ביולי הוגשו כבר כ-4,000 תביעות לאבטחת הכנסה, באוגוסט כ-5,000 ובספטמבר כ-10,100. על פי ההערכות, סיום התשלום של דמי האבטלה לבני 45 ומעלה צפוי להביא לגל נוסף של תביעות.

לפרטים והגשת תביעה להבטחת הכנסה באתר הביטוח הלאומי

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!