דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
18.9°תל אביב
  • 11.5°ירושלים
  • 18.9°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 15.1°באר שבע
  • 19.3°אילת
  • 15.4°טבריה
  • 11.9°צפת
  • 16.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בית הדין מנע את השביתה: בוחני הנהיגה יעשו טסטים לנבחנים בלי תו ירוק

המדינה לא נתנה הנחיות מיוחדות לטסטרים שסגורים ברכב עם הנבחנים שלהם, והם איימו בשביתה | משרד התחבורה ביקש לבחון תו ירוק לטסטרים, אך לא פתר את הסוגיה

מורי נהיגה. ארכיון. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מורי נהיגה. ארכיון. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הוציא היום (חמישי) צו מניעה זמני נגד הודעת בוחני הנהיגה שלא יבצעו טסטים לנבחנים ללא תו ירוק. דיון נוסף בתיק יתקיים ב-24 באוקטובר.

העתירה הוגשה על ידי חברת מילגם, אחת משתי החברות המפעילות את מערך בחינות הנהיגה המעשיות עבור משרד התחבורה במסגרת מיקור חוץ. בתחילת השבוע הודיעה ההסתדרות כי בוחני הנהיגה יחדלו מלבצע בחינות נהיגה מעשיות לנבחנים שאינם מחוסנים.

כבר באוגוסט 2021 פנה יו"ר ועד עובדי מילגם להנהלת החברה ולגורמים בכירים במשרד התחבורה בדרישה למצוא פתרון מהיר באשר לבוחני הנהיגה, המצויים בחשיפה גבוהה וברכבים סגורים יחד עם הנבחנים, באופן שאיננו מאפשר ריחוק חברתי או אמצעי מיגון אחר מלבד עטיית המסיכה. במשרד התחבורה השיבו לוועד העובדים כי הדרישה להחיל תו ירוק על ציבור הנבחנים נדחתה עקב התנגדותם של גורמים בממשלה. לפיכך, סמוך ליום הכיפורים הכריזו הבוחנים על סכסוך עבודה והודיעו על כוונתם לשבות החל מה-27 בספטמבר. עם זאת, בסמוך למועד השביתה המתוכננת, החליטו על נקיטת צעדים ארגוניים מתונים וממוקדים יותר – אי ביצוע בחינות לנבחנים ללא תו ירוק.

משרד התחבורה דיווח לבית הדין כי פנה לקידום תנאי התו הירוק על בוחני הנהיגה, אולם בעת הזו טרם התקבלה החלטה כאמור, והדבר מצוי בבחינה אצל הגורמים הרלוונטיים בשירות המדינה. לדברים, בעת הזו אין תשתית עובדתית המצדיקה את זה שהטסטרים יסטו מן הכלל לפיו שירותי המדינה ניתנים לאזרח שלא בתנאי התו הירוק, וזאת למרות תנאי עבודתם הייחודיים.

בהחלטתה, ציינה השופטת מירב קליימן כי ועד העובדים והנהלת החברה תמימי דעים כי אכן נדרש, או לכל הפחות סביר לדרוש מהנבחנים תו ירוק. עם זאת, החלטה זו נתונה בידי הממשלה – ולפיכך קבעה כי יהיה על העובדים לעצור את צעדיהם הארגוניים. עוד ציינה השופטת, כי בניגוד לפסיקות זמניות קודמות אשר קבעו כי מעסיק במקומות עבודה שיש בהם סיכון הדבקה (כגון בשל תנאי עבודה צפופים או שירות של לקוחות רבים) רשאי לדרוש מעובד להציג תו ירוק או בדיקת קורונה בתוקף – הם אינם מוסמכים לדרוש דרישה דומה מצדדים שלישיים, דוגמת נבחני הנהיגה במקרה זה, שאינם עובדי הארגון.

"איננו סבורים כי הזירה המתאימה לפיתרון המצב הקיים שאינו אידיאלי ושאף אינו ייחודי לאוכלוסיית עובדים זו הינה הזירה הארגונית, תוך הפעלת לחץ על המעסיק, כאשר מי שאמור לאשר את התקנות הרבלנטיות ולהסדיר את החלת התו הירוק על ציבור הנבחנים הוא הריבון" כתבה השופטת. עם זאת, המליצה לצדדים לפנות בפניה פומבית משותפת לציבור הנבחנים בבקשה להגיע למבחני הנהיגה כשהם מצוידים בתו ירוק או בבדיקת קורונה שלילית – וזאת עד להסדרת הנושא על ידי הגורמים האמונים על כך במדינה.

ועד העובדים ואיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות יוצגו בהליך על ידי עורכי הדין אלעד מורג ונטלי שוכוביצקי, חברת מילגם יוצגה על ידי עורכי הדין ירון קרמר ורוני איטח גינת, והמדינה על ידי עו"ד בן מדניק.

יו"ר איגוד התחבורה בהסתדרות אבי אדרי אמר לדבר: "לצערנו, ההחלטה נשענת על יסודות משפטיים בלבד. האבסורד הוא שכולם מסכימים אתנו שחלה חובה על החלת התו הירוק על בוחני הנהיגה, והחסם היחידי טמון בעובדה שטרם הותקנה התקנה. יחד עם זאת, בית הדין המליץ להוציא הודעה למורי הנהיגה הקוראת לנבחנים לאמץ את התו הירוק בעת הגעה לבחינה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!