דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
21.6°תל אביב
  • 14.7°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 18.8°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 22.4°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

שרת הכלכלה פרסמה היתר לקיצור משמרות המתמחים ל-18 שעות

הקיצור יתחיל בבתי חולים בפריפריה ויחול בהדרגה גם במרכז הארץ | יו"ר ההסתדרות הרפואית: "צעד בכיוון הנכון" | ארגון מרשם מאיים בהתפטרות של מתמחים: "מדובר בחצי מתווה"

מחאת המתמחים (צילום: ניצן צבי כהן)
מחאת המתמחים (צילום: ניצן צבי כהן)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, פרסמה הלילה (בין חמישי לשישי) טיוטה להיתר חדש לשעות העסקת מתמחים ברפואה בפריפריה, שיצמצם את אורך המשמרות להיקף של עד 18 שעות עבודה ויוגבל לעד שש תורנויות בחודש. זאת במקום משמרות של 26 שעות הנהוגות היום. בהדרגה צפוי ההיתר להתרחב לכל הארץ.

בתאריך ה-6 אוקטובר 2021, עתיד לפוג תוקפו של ההיתר הכללי לשעות עבודה ומנוחה שבועית והיקף שעות נוספות במוסדות רפואיים. לפי הודעת השרה ברביבאי, בחודשים האחרונים היא נפגשה עם שרי הבריאות והאוצר, עשרות מתמחים, רופאים בכירים, מנהלי בתי חולים, וההסתדרות הרפואית על מנת לגבש היתר חדש שמאזן בין צורכי המערכת לבין שעות העבודה למתמחים בישראל.

שרת הכלכלה, ח"כ אורנה ברביבאי (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)
שרת הכלכלה, ח"כ אורנה ברביבאי (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)

השרה ברביבאי פרסמה הלילה את טיוטת ההיתר להתייחסויות הציבור, שעיקרו הורדת היקף שעות העבודה ל-18 שעות והגבלה לעד שש תורנויות בחודש. המתווה המוצע יתחיל בעשרה בתי חולים בפריפריה כפי שהומלץ ע"י משרד הבריאות (למעט התמחות במקצועות כירורגיים) ויורחב באופן מדורג בחמש השנים הקרובות לכלל המתמחים בארץ. במקביל תבוצע עבודת מטה ע"י משרדי הבריאות, האוצר וההסתדרות הרפואית כדי לקדם את עקרונות היישום על היבטיו השונים.

השרה ברביבאי: "בשלה העת לשנות את ההיתר הקיים ולאפשר איזון נכון יותר למתמחי הרפואה בין שעות העבודה לשעות המנוחה. יש בכך כדי להבטיח מענה מיטבי למטופלים ולמתמחים אשר יובילו את מערכת הבריאות בראייה ארוכת טווח. הפתרון המוצע מביא לידי ביטוי את צורכי המתמחים לצד השיקולים המערכתיים. העובדה כי מדובר בחמש שנים ליישם את המתווה, תאפשר למשרדי הממשלה ולמערכת הבריאות כולה להיערך לשינוי המשמעותי שמביא ההיתר החדש".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי: "ההחלטה של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי לחתום על היתר חדש שמקצר בפועל את משך התורנות של מרבית הרופאים המתמחים ומנגד קובע מתווה מדורג, דיפרנציאלי ואחראי כפי שההסתדרות הרפואית סברה שיש לעשות, היא צעד בכיוון הנכון".

לדברי פרופ' חגי, "כעת יש לאמץ את מלוא ההמלצות של הוועדה הבלתי תלויה שהקמנו, הקובעות כי תנאי הכרחי לקיצור התורנויות הוא הקצאה של מאות תקנים לרופאים ולרופאות מדי שנה, זאת תוך הבטחה של מקור מימוני ברור ונפרד.

חגי הוסיף ש"רק הבטחת המשאבים הנדרשים תאפשר מחד את קיצור התורנות, ומנגד שמירה על מגבלת 6 תורנויות בחודש לכל היותר ושימור איכות הטיפול וההכשרה. לא נסכים בשום אופן לפגיעה בתנאי הרופאים או בשכרם, ולא נאפשר פגיעה בסטנדרט הרפואי. רק אימוץ מכלול ההמלצות של הוועדה בעניין יחד עם עיגון הסיכומים השונים בהסכם קיבוצי כמקובל, יבטיחו רפורמה אמיתית לטובת כולם".

ארגון "מרשם", שבו חברים אלפי רופאים מתמחים וניהל מאבק לקיצור המשמרות, הודיע בתגובה לטיוטת המתווה: "אנחנו שמחים על צעד משמעותי בכיוון הנכון ושמתווה קיצור התורנויות ל-22 שעות ירד מהפרק, אבל מתווה שלא כולל קיצור תורנויות המתמחים גם במחלקות הפנימיות ובמלר"דים (חדרי מיון) בכל בתי החולים כבר ב-2022 הוא חצי מתווה". בארגון איימו בהתפטרות המונית של מתמחים וסטאז'רים והודיעו ש"ככל שיאושר מתווה זה, ב-6.10 נגיש את מכתבי הפיטורין".

ב'מרשם' הוסיפו ש"חיזוק הפריפריה היא מטרה חשובה מאין כמותה, אך אל לנו לשכוח כי העומסים הכבדים בפנימיות ובמיונים ברחבי הארץ אינם מאפשרים המשך העסקה של 26 שעות כבר עכשיו. אנחנו דורשים מהממשלה, ובראשה משרד הבריאות ומשרד האוצר, לעמוד מאחורי המתווה שכולל, מלבד קיצור התורנויות ל16+2 בפריפריה, קיצור דומה גם במחלקות הפנימיות והמלר"דים בכל הארץ – כבר בשנת 2022. אנחנו יודעים שזה אפשרי, ועל כן כל מתווה אחר, יוביל להתפטרות המונית."

בפורום הרופאים המתמחים של ההסתדרות הרפואית, הארגון שמייצג באופן רשמי את הרופאים כאיגוד מקצועי, תומכים בקיצור התורנויות, אך מזהירים שללא תוספת של תקציבים ותקני כוח אדם, הוא יוביל לפגיעה בזכויות המתמחים בהיבטים שונים. ראשית, אם מספרי הרופאים המתמחים במחלקות לא יגדלו, הקיצור במשך התורנות יקוזז על ידי הצורך לעבוד מספר גדול יותר של תורנויות סופי שבוע. בעיה נוספת היא שכר הרופאים המתמחים: שעות התורנות הארוכות הן מרכיב בשכר של הרופאים המתמחים, וקיצור התורנויות עלול לפגוע בשכרם, אלא אם מבנה השכר יעודכן בהתאם.

פגיעה אפשרית נוספת במתמחים עלולה להיות דרישה של האיגודים הרפואיים האמונים על הסמכת המתמחים להארכת תקופת ההתמחות בעקבות קיצור שעות התורנויות. עמדת פורום המתמחים של ההסתדרות הרפואית היא התנגדות להארכת תקופת ההתמחות.

בפגישה שנערכה אתמול (רביעי) בין שר הבריאות ניצן הורוביץ לבין נציגי פורום המתמחים של ההסתדרות הרפואית, הבהיר הורוביץ שבכוונתו לקצר את התורנויות, ושיהיה בקשב לפגיעה האפשרית במתמחים.

רועי רייכר, רכז הבריאות באגף התקציבים, ציין במכתב לשרה ברביבאי כי "קיצור מיידי של משך התורנויות בכלל המערכת צפוי לשחוק את רמת השירותים במערכת הבריאות באופן שלא הולם את הקצת המשאבים בשנת 2022 ואת קצב כניסת רופאים חדשים להתמחות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!