דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

"איסור שנובע מהתקופה הנאצית": בית המשפט בבלגיה אישר סופית חוק שאוסר שחיטה כשרה

ערעור של הקהילה היהודית נגד חוק שאסר שחיטה לפי המסורת היהודית והמוסלמית נדחה | הרב הראשי של רוסיה, פנחס גולדשמידט: "מנהיגי אירופה אינם מספקים אמצעי הגנה לאורח חיינו"

נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי במוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט (צילום: באדיבות ועידת רבני אירופה)
נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי במוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט (צילום: באדיבות ועידת רבני אירופה)
אוריאל לוי

בית המשפט החוקתי בבריסל פסק כי האיסור על שחיטה כשרה בבלגיה חוקי. עתירת הקהילה היהודית באירופה נגד ההחלטה לאסור שחיטה על פי דיני הכשרות נדחתה בערכאה אחרונה.

החוק, שעבר ב-2017 בבתי הנבחרים של שניים מבין שלושת המחוזות המרכיבים את בלגיה, וולוניה ופלנדריה, קובע כי בכל שחיטה של בעל חיים נדרש הימום לפני חיתוך הבשר, מה שמוציא מהחוק את השחיטה הכשרה על פי היהדות והאיסלאם. בכך הצטרפה בלגיה לשוויץ, סלובניה, איסלנד, שבדיה ונורבגיה, האוסרות על שחיטה כשרה.

בעקבות החקיקה נגד השחיטה עתרה הקהילה היהודית, בראשות רבה של בלגיה ונציג 'ועידת רבני אירופה' במוסדות האיחוד האירופי הרב אברהם גיגי, לבית המשפט החוקתי בבלגיה, בטיעון כי החקיקה נוגדת את החוקה הבלגית והאירופית. בצעד תקדימי, בית המשפט לחוקה העביר את חלקה של העתירה הנוגע לחוקת אירופה לבית המשפט לזכויות אדם של האיחוד האירופי בלוקסמבורג.

בדצמבר 2020 פסק בית המשפט האירופי שהחלטת הפרלמנט הבלגי אינה נחשבת לפגיעה בחופש הדת על פי חוקת האיחוד האירופי, והן תקפות וחוקתיות.

כעת הכריע בית המשפט לחוקה בבלגיה ליישר קו עם החלטת בית המשפט האירופי, וקבע שהאיסור אינו פוגע בחופש הדת לפי החוקה הבלגית, מכיוון שאם היהודים חפצים בשחיטה עצמאית עליהם לשחוט תוך הימום הבהמה, מעשה המנוגד להלכה היהודית והמוסלמית.

נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של מוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט, האשים את בלגיה והמוסדות האירופיים באנטישמיות. "למרות שאנו מאוכזבים מפסיקת בית המשפט, אנו בהחלט לא מופתעים", אמר הרב גולדשמידט, "פסיקה זו מאשרת את האיסור על שחיטה דתית, ומעמידה את בלגיה עם אותן מדינות מעטות אחרות שאיסורן על שחיטה נובע מהתקופה הנאצית. הסרת היכולת של הקהילה היהודית להיות עצמאית מעבירה מסר ברור לגבי האופן שבו רואים את היהודים בבלגיה, וכיצד השלטונות רואים את עתידם".

הפסיקה מזיקה במיוחד ליהודי בלגיה, אך הרב גולדשמידט מזהיר שיש לה השלכות גם על אירופה כולה. "חדשות לבקרים אומרים לנו מנהיגי אירופה שהם יילחמו בנחישות כדי שהקהילות היהודיות יחיו ויצליחו באירופה, אך הם אינם מספקים אמצעי הגנה לאורח חיינו. אירופה צריכה לשקף את סוג היבשת שהיא רוצה להיות. אם אכן ערכים כמו חופש הדת הם חלק בלתי נפרד מאירופה, מערכת החוק הנוכחית אינה משקפת זאת, ויש לבחון אותה בדחיפות."

לדברי הרב גולדשמידט, "כעת, כשהסתיים ההליך המשפטי, אנו מקווים כי חברי פרלמנט ינהלו קשר משמעותי עם הקהילות הדתיות, ותקוותנו היא שיהיה ניתן לאפשר את הליך השחיטה בבלגיה בקרוב. אנו נמשיך לעבוד שכם אל שכם עם נציגי הקהילה היהודית הבלגית בכדי להציע את תמיכתנו בכל דרך שנוכל ולהוקיר את העבודה שהשקיעו בניסיון לבטל את האיסורים הללו בשלוש השנים האחרונות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!