דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

באיראן, במיאנמר ובפוארטו ריקו: 3 קמפיינים לסולידריות בינלאומית עם עובדים

המשטר האיראני נפגש רשמית עם נציגי איגוד עובדי הגז והנפט, ומתגבר הלחץ להכרה בהתאגדויות נוספות | עובדי חברת החשמל בפוארטו ריקו נאבקים בהפרטה | קריאה לסנקציות באו"ם על הדיקטטורה במיאנמר

מתנגדים למשטר הצבאי במינאמר משתמשים ברובי אוויר מתוצרת בית במהלך הפגנה, אפריל 2021. (AP Photo/File)
מתנגדים למשטר הצבאי במינאמר משתמשים ברובי אוויר מתוצרת בית במהלך הפגנה, אפריל 2021. (AP Photo/File)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

שלוש בקשות סולידריות בינלאומית עלו לאחרונה בקמפיין בפלטפורמת לייבורסטארט, שנועד להפעיל לחץ בינלאומי על ממשלות לתמיכה בעובדים. איגודי העובדים העולמיים מגייסים תמיכה בדרישה מהאו"ם להטיל סנקציות על הממשל הצבאי במיינאמר, ועובדי חברת החשמל בפוארטו ריקו נאבקים בהפרטה ופיטורי ענק. באיראן דורשים איגודי העובדים מהממשלה להכיר באיגודי עובדים עצמאיים, לאחר שרשמו הצלחה בהסכמת הממשלה לנהל מו"מ עם איגוד עובדי חברת הנפט הלאומית.

במדינות שבהן כוחם של איגודים עובדים מקומיים אינו חזק, ללחץ בינלאומי יש יכולת לשנות את התמונה. קמפיינים לסולידאריות בינלאומית הם אפשרות להפעיל לחץ לטובת העובדים החלשים, ולשנות את המציאות למאות אלפי אנשים.

מיאנמר (בורמה): האיגודים דורשים מהאו"ם לא להכיר בשלטון הצבאי

ב-1 בפברואר ביצע הצבא במיאנמר הפיכה צבאית, הפיל את הממשלה הדמוקרטית במדינה וכונן עריצות צבאית. מאז נהרגו על ידי הצבא מעל 1,000 מפגינים ואזרחים, 175 אלף אזרחים נעקרו מביתם, ו-7,000 אזרחים נעצרו, עוכבו או נשפטו. 300 אלף עובדים פוטרו, ופעילי האיגודים נאלצו לנוס ולהתחבא. המשכורת של 83% מהמשפחות במיאנמר נחתכה בחצי, ולמעלה מ-25 מיליון אנשים חיים בעוני. ערך המטבע יורד והאינפלציה גואה, כך שהמצב הכלכלי מידרדר משמעותית עבור האנשים החיים במדינה.

מועצת האיגודים המקצועיים העולמית, המייצגת ביחד 200 מיליון עובדים בעולם, החליטה לקרוא לקהילה הבינלאומית לנקוט פעולה מיידית כנגד ההפיכה הצבאית, ולסיים את הפרות זכויות האדם במיינאמר. האיגודים המקצועיים בחלק מהמדינות הפעילו לחץ על הממשלות המקומיות לפעול בדרכים דיפלומטיות להחלשת המשטר במיינאמר.

הלחץ של האיגודים הוביל להישג משמעותי: ביוני האחרון החליט ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) ביוני האחרון לדחות את כתבי האמנה של נציגי החונטה הצבאית, ובכך לא להכיר בה כשלטון לגיטימי ולקרוא להשבת הדמוקרטיה במדינה. עכשיו, הלחץ מופנה כלפי האו"ם לעשות את אותו הדבר ולא להכיר בשלטון החונטה במיינאמר.

הלחץ הבינלאומי נותר התקווה היחידה לתושבי מיאנמר שנאבקים על החזרת הדמוקרטיה לארצם. קמפיין בינלאומי בפלטפורמת לייבורסטארט קורא לחתום דיגיטלית כאן לקריאה לאו"ם לא לקבל את השלטון במיאנמר.

פוארטו ריקו: עובדי חברת החשמל נאבקים בהפרטה

איגוד עובדי החשמל וההשקיה בפוארטו ריקו (UTIER) בפוארטו ריקו מבקש את התערבות העולם במחאה נגד רפורמת הפרטת החשמל במושבה שבשליטת ארה"ב, שדרכה שוברים את האיגוד המקצועי ואת כוחם של העובדים.

FILE -עובדי חברת החשמל בפוארטו ריקו מתקנים את נזקי הוריקן אירמה לרשת החשמל באי, 2017 (AP Photo/Carlos Giusti, File)
FILE -עובדי חברת החשמל בפוארטו ריקו מתקנים את נזקי הוריקן אירמה לרשת החשמל באי, 2017 (AP Photo/Carlos Giusti, File)

לטענת האיגוד, מושל פוארטו ריקו מנצל את הפרטת משק החשמל כדי לפגוע בכוחו של איגוד העובדים UTIER – האיגוד העצמאי הוותיק ביותר באי, שמייצג את עובדי משק החשמל למעלה מ-79 שנים. בתחילת יוני העבירה הממשלה את האחריות על תפעול רשת ההולכה באי לחברה הפרטית "לומה אנרגיה". לומה סירבה להכיר בהסכם הקיבוצי הקיים, ולמעלה מ-3,000 עובדים פתחו בשביתה ומסרבים לעבוד עבור לומה בתנאים אותם היא מנסה לכפות עליהם.

כתוצאה מהשביתה ללומה אין מספיק עובדים מיומנים, מה שמסכן את אספקת החשמל לאי כולו. מצד שני, אלפי חשמלאים מומחים הופנו דרך סוכנויות השמה ממשלתיות לעבודות לא מותאמות בשכר ובתנאים נמוכים יותר.

האיגוד קם על אמונה שחשמל ואנרגיה הם זכות בסיסית לחיים ולא מוצר צריכה. לדברי האיגוד, הפגיעה בעובדים היא פגיעה באנשים וזכויותיהם, והמלחמה על האיגוד היא מלחמה על זכות בסיסית לקיום. החשיבות של רשת חשמל טובה ואמינה בפוארטו ריקו הומחשה בשנת 2017, כשרשת החשמל באי קרסה לחלוטין עקב פגיעת הוריקן אירמה.

קמפיין בינלאומי מאפשר לדרוש מממשלת פוארטו ריקו לכבד את זכויות עובדי חברת החשמל של האי ולהשיבם לעבוד תחת ההסכם הקיבוצי הקיים, בקישור הבא.

איראן: אחרי הצלחה לאיגוד עובדי הנפט, דרישה מהממשלה להכיר בכל האיגודים העצמאיים

קמפיין בינלאומי קורא להכרה באיגודי עובדים עצמיים חופשיים באיראן. המשטר האיראני הטוטאליטרי אינו מתיר את קיומם של איגודי עובדים עצמאיים, חופשיים, בלתי תלויים ודמוקרטיים. שימור השלטון ברפובליקה האיסלאמית מתקיים בין היתר תוך דיכוי זכות העובדים להתאגד. אבל תהליכים שהבשילו בחודשים האחרונות הגיעו לנקודה שבה ייתכן שינוי, וההכרה אולי קרובה מתמיד.

פעילי איגודים באיראן מעוכבים ונעצרים, ומספר קמפיינים עולמיים לשחרורם נערכו בשנים האחרונות. אך למרות זאת, פעילים רבים מארגנים שביתות כנגד מעסיקים מנצלים ולוקחים בהן חלק. לפעמים הם גם מנצחים במאבקיהם.

אחד הענפים בהם להתאגדות ולשביתות יש השפעה הוא ענפי הנפט והגז באיראן. עשרות אלפי עובדי קבלן לקחו חלק בעשרות שביתות לא חוקיות, שתואמו באמצעות ועדות שביתה. העובדים מוחים כנגד תנאי עבודה מסוכנים הכוללים עבודה בתנאי חום קיצוניים, שכר נמוך, מגורים לא הולמים, משמרות לא הגיוניות ומתווכים הגובים עמלה עבור 'שירותים סוציאליים' ומשלשלים אותה לכיסם.

הצלחות השובתים לא נעלמו מעיני הממשלה: בחודש האחרון, בפעם הראשונה, נציגי משרד העבודה באיראן נפגשו עם נציגי עובדים מהאיגוד המקצועי הבינלאומי 'אינדסטריאול" ועם נציגי הארגון האיראני המסונף אליו UMMI, כדי לשמוע את דרישות העובדים.

עצם המפגש של נציגי הממשלה האיראנית עם איגודים מקצועיים הוא נדיר ויש לראות אותו על רצף המאבקים של העובדים והצלחותיהם. האיגודים הם עובדה קיימת, והמדינה עושה צעד שמעיד על הכרה בכך. הקמפיין הבינלאומי הנוכחי לוקח את המומנט הקיים ומנסה למנף אותו על ידי לחץ מהעולם: לעגן את ההכרה באיגודי העובדים העצמאיים כמייצגי העובדים, ולבנות מערכת דיני עבודה שתעמוד בסטנדרטיים הגלובליים של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) ואמנותיו.

לקריאה לממשלה האיראנית להכיר באיגודים המקצועיים העצמאים באמצעות קמפיין לייבורסטארט ליחצו כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!