דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
23.6°תל אביב
  • 20.8°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 23.7°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 24.7°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 23.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

גלולה נגד קורונה: חברת 'מרק' דיווחה שהתרופה שפיתחה מפחיתה בחצי את הסיכון לאשפוז ולמוות

חברת התרופות הודיעה כי תפנה ל-FDA בבקשה לקבל אישור שימוש חירום | הכדור יהווה תוספת משמעותית למאבק במגפה, אך לא צפוי להחליף את החיסונים

המשרדים הראשיים של חברת התרופות מרק בניו ג'רזי. (צילום: AP Photo/Seth Wenig, File)
המשרדים הראשיים של חברת התרופות מרק בניו ג'רזי. (צילום: AP Photo/Seth Wenig, File)

מרק, אחת מחברות התרופות הגדולות בעולם הודיעה ביום שישי האחרון שהכדור הניסיוני שפיתחה נגד מחלת הקורונה מפחית בחצי את הצורך באשפוז והמוות מהנגיף. אם יאושר על ידי הרגולטורים יהיה זה הכדור הראשון עם יעילות מוכחת נגד המגפה ותוספת משמעותית, וקלה לשימוש, במאבק נגדה.

על פי הודעת החברה, היא תפנה בקרוב לרשויות בארה"ב וברחבי העולם בבקשה לקבל היתר שימוש בכדור. החלטת מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) בנושא עשויה להינתן תוך מספר שבועות מהגשת הבקשה. אישור של ה-FDA יאפשר הפצת התרופה בארה"ב תוך זמן קצר.

כל שאר הטיפולים המאושרים בארה"ב נגד קורונה מחייבים שימוש באינפוזיה או זריקה. כדור שניתן לקחת בבית, לעומת טיפולים אלה, עשוי להקל על העומס בבתי החולים ולסייע בבלימת גלי תחלואה באזורים עניים בעולם להם אין גישה לטיפולים היקרים יותר.

"זה יאפשר לנו לטפל בהרבה יותר אנשים הרבה יותר מהר, ואני בטוח שגם הרבה יותר בזול", אמר ד"ר וויליאם שאפנר, מומחה למחלות מדבקות מאוניברסיטת ואנדרבילט האמריקאית, לא היה שותף לניסויים בתרופה החדשה.

על פי מרק, ושותפתה רידג'בק ביות'רפיוטיקס, התוצאות הראשוניות של הניסוי מצאו שאצל מטופלים שקיבלו את התרופה החדשה מולנופיראוויר (molnupiravir), תוך חמישה ימים מהופעת תסמיני הקורונה, היו שיעורי האשפוז והמוות כחצי מאלה של המטופלים שקיבלו את תרופת הדמה.

המחקר עקב אחרי 775 מבוגרים עם מחלה קלה עד בינונית שנחשבו לכאלה בסיכון גבוה למחלה קשה בגלל בעיות בריאות כמו משקל יתר, סוכרת או מחלות לב. התוצאות עדיין לא נבדקו על ידי מומחים חיצוניים, הנוהל המקובל לבחינת מחקרים רפואיים חדשים.

על פי תוצאות הניסוי, 7.3% מהמטופלים שקיבלו את התרופה האמיתית אושפזו בבית חולים או נפטרו תוך 30 יום, זאת לעומת 14.1% מאלה שקיבלו את תרופת הדמה. לטענת החברה, אחרי תקופה זו לא נרשמו מקרי מוות בקרב מקבלי התרופה האמיתית, לעומת שמונה נפטרים בקבוצה השנייה.

תוצאות הניסוי היו ברורות כל כך שקבוצת מומחים עצמאיים שפיקחה עליו המליצה לסיים אותו מוקדם. בכירים בחברת התרופות אמרו שבכוונתם להגיש בקשה לקבלת אישור שימוש חירום מה-FDA כבר בימים הקרובים.

לפני ההחלטה לסיים את הניסוי כבר בשלביו המוקדמים, מרק תכננה לרשום יותר מ-1,500 מטופלים לשלבים המאוחרים. התוצאות שפורסמו ביום שישי כללו מטופלים מאמריקה הצפונית, אמריקה הלטינית, אירופה, אפריקה ואפילו ישראל.

למרות ההודעה על טיפול פוטנציאלי פשוט במחלה, אנשי המקצוע הדגישו את חשיבות החיסונים לשליטה במגפה. זאת בגלל שהחיסונים מסייעים במניעת הדבקה ומפחיתים את חומרת המחלה אצל אלה שנדבקו בנגיף.

מרק בחנה את התרופה החדשה רק על חולים שלא חוסנו. עם זאת, ה-FDA עשוי לשקול הענקת אישור להשתמש בכדור גם עבור חולים שנדבקו למרות שחוסנו.

אנדרו פקוז מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס בארה"ב צופה שהחיסונים והתרופות האנטי-וירליות ישמשו יחד בהגנה מהשלכות החמורות ביותר של הקורונה.

"התרופות האלה לא צריכות להיות תחליף לחיסון, שני הטיפולי האלה צריכים להיתפס כאסטרטגיות שניתן להשתמש בהן יחד כדי להפחית משמעותית את התחלואה הקשה" הסביר פקוז, מומחה לווירולוגיה.

חולים בקורונה נזקקים לקחת ארבעה כדורי מולנופיראוויר, פעמיים ביום, במשך חמישה ימים. כל המשתתפים בניסוי של מרק דיווחו על תופעות לוואי לתרופה, אך לטענת החברה היו מעט יותר דיווחים אצל מקבלי תרופת הדמה. ההודעה לא כללה פירוט לגבי תופעות הלוואי עצמן.

כמו תרופות אנטי-ויראליות אחרות, הכדור של מרק פועל על ידי הפרעה ליכולת של הנגיף להעתיק את הקוד הגנטי שלו ולשכפל את עצמו.

ממשלת ארה"ב התחייבה כבר לרכוש מספיק כדורים כדי לטפל ב-1.7 מיליון בני אדם, אם התרופה תקבל את אישור ה-FDA. מרק הודיעה שתוכל לייצר כדורים ל-10 מיליון מטופךים עד סוף השנה ושחתמה כבר על הסמים עם מספר ממשלות בעולם. החברה עדיים לא הודיעה מה יהיה מחיר התרופה.

מספר חברות אחרות, בהם גם פייזר, עורכות ניסויים בתרופות דומות ועשויות לפרסם את תוצאותיהם בשבועות והחודשים הקרובים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!