דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
19.6°תל אביב
  • 12.9°ירושלים
  • 19.6°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 19.5°אשדוד
  • 16.0°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 17.9°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

השר הורוביץ: מתווה השרה ברביבאי לקיצור התורנויות לא ישים כי לא סוכם עם האוצר

בישיבת ועדת הבריאות של הכנסת בנושא הביעו השר הורוביץ ומנכ"ל משרדו פרופ' נחמן אש הסתייגות גם ממסגרת הזמנים שהציעה שרת הכלכלה

ניצן הורויץ בוועדת הבריאות קיצור תורנויות מתמחים. (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ניצן הורויץ בוועדת הבריאות קיצור תורנויות מתמחים. (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש הסתייגו היום (ראשון) מהמתווה לקיצור תורנויות המתמחים שגיבשה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. לדברי השניים בישיבת ועדת הבריאות של הכנסת בנושא, תכנית שרת הכלכלה לא ניתנת ליישום יישום משום שהתקציבים הנדרשים למימוש התכנית לא סוכמו עם משרד האוצר.

על פי המתווה שגיבשה ברביבאי, יקוצרו המשמרוצ באופן הדרגתי ל-18 שעות בכל המקצועות ובכל הארץ עד 2026. משרד הבריאות מבקש להקים ועדה רב-משרדית בשותפות האוצר כדי להסכים על המשך מהלך קיצור התורנויות ולוודא שהמהלך יגובה משאבית.

השר הורוביץ טען כי "אנחנו לא רוצים להאריך את ההתמחות ולא רוצים שייפגע שכרם של המתמחים למרות שמקצרים להם את שעות העבודה. איך עושיםאת זה? צריך לדון עם האוצר".

ברביבאי אמרה לנציגי משרד הבריאות: "אתם רוצים שמתוך אילוצי משרד הבריאות נגביל את התכנית ל-4 מחלקות בפריפריה, לא נגדיר את היקף שעות עבודה, לא נגדיר תאריך התחלה ותאריך סיום לתהליך".

בתגובה אמר הורוביץ: "תביאי את את התכנית, תביאי גם את הרופאים ואת מאות מיליוני השקלים". לדבריו, המשרד מתכנן להשקיע במהלך 2022 כ-40 מיליון שקלים לטובת קיצור התורנויות.

הורוביץ ואש הסתייגו גם מתאריך ההתחלה של השלב הראשון בתכנית שרת הכלכלה, בו התורנויות עתידות להיקצר במקצועות לא כירורגיים בבתי החולים שבפריפריה החל מינואר 2022. לטענתם ייקח מספר חודשים לאייש את תקני המתמחים וכוח העזר שנדרשים כדי לקצר את שעות העבודה של המתמחים ללא פגיעה באיכות הטיפול.

רועי רייכר, רכז תחום הבריאות באגף התקציבים באוצר, הצביע על המחסור ברופאים בישראל כסיבה לבצע את קיצור התורנויות באופן מדורג.

"יש לצערנו מעט מידי רופאים", אמר, "סיכמנו על תכנית להגדלה במאות סטודנטים בשנים הקרובים. יש אתגרים ביישום המתווה אבל אנחנו חושבים שנוכל להצליח. אבל אם לא נתחיל את תכנית קיצור התורנויות בפריפריה, איכילוב ושיבא יתמלאו ברופאים וזיו וסורוקה יתרוקנו".

ד"ר ניצן עטיה, נציגת פורום המתמחים של ההסתדרות הרפואית, אמרה שהתחלת קיצור התורנויות בפריפריה יפתור את הבעיה רק עד שהתורנויות יקוצרו גם במרכז הארץ. עטיה הציעה להחזיר את התמריצים כספיים לרופאים שעובדים בפריפריה, מנגנון שנקבע ב-2011 ונפסק ב-2020.

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי בירך על היוזמה לקיצור תורנויות המתמחים. עם זאת, אמר בדיון כי "חייב להיות תקצוב ריאלי, אחרת זה יהיה אשליה ולא תיקון".

פרופ' חגי הוסיף שההסתדרות הרפואית תומכת בהגבלת מספר תורנויות הלילה של מתמחה לארבע בחודש על מנת לשמור על שעות הלימוד היומיות. עוד הזכיר שהוועדה שמינתה ההסתדרות הרפואית לנושא המליצה לא לקצר את התורנויות במקצוע הכירורגיה על מנת לא לפגוע בהכשרת המתמחים במקצוע. לעומת זאת, המתווה של שרת הכלכלה כולל קיצור תורנויות המתמחים הכירורגים עד סוף 2026.

ד"ר שני סבוראי, מתמחה כירורגית, אמרה בתגובה: "אני מנתחת פעם בשבועיים, רוב הזמן אני סותמת חורים במערכת הבריאות. מה שפוגע בהכשרה שלי זה שאף אחד לא מלמד אותי לנתח״.

ד"ר עטיה הזכירה שסקר אנונימי של מתמחים כירורגים מצא רוב של 65% בעד קיצור התורנויות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!