דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מסמכי פנדורה: מקלטי המס של המיליארדרים בארץ ובעולם נחשפים

12 מיליון מסמכים מ-14 מקורות שונים נסרקו על ידי 600 עיתונאים ברחבי העולם | ארגון התקשורת 'שומרים' שלקח חלק בתחקיר חושף ממצאים מטרידים על ניר ברקת, חיים רמון ומשפחת שטיינמץ

בנק באיי קיימן, מדינה הנחשבת למקלט מס (AP Photo/David McFadden)
בנק באיי קיימן, מדינה הנחשבת למקלט מס (AP Photo/David McFadden)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מקלטי המס של העשירים הגדולים ביותר נחשפים: הדלפת המסמכים הגדולה ביותר בכל הזמנים פורסמה הערב (ראשון) בכלי תקשורת בכל העולם, לאחר שנסרקה על ידי 600 עיתונאים ב-117 מדינות. בישראל עבד על המסמך גוף התחקירים "השומרים", שמצא מסמכים מטרידים לגבי בכירים בפוליטיקה ובמשק, בהם ניר ברקת, חיים רמון ומשפחת שטיינמץ.

מסמכי פנדורה מכילים כ-12 מיליון קבצים מ-14 מקורות שונים, בהם 6.4 מיליון מסמכים, 2.9 מיליון תמונות, ו-1.2 מיליון טבלאות. היקף החומר שהודלף עומד על 2.94 טרה בייט, הגדול ביותר בכל הזמנים. המסמכים חושפים רשתות של מקלטי מס: עשירי על שמחזיקים את כספם או רושמים חברות בבעלותם במדינות בהן המסים אפסיים, כדי לחמוק מתשלום מס.

ממצאים אלה מתפרסמים על רקע התכנית שמוביל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להנהיג מס חברות מינימלי של 15%, מה שאמור לפגוע משמעותית בתעשיית מקלטי המס.

בישראל עבדה על התחקיר קבוצת שומרים, גוף תקשורת שממומן מתרומות. במסגרת התחקיר פרסמו שורת ממצאים. על פי הבדיקה שערכו, המילה ישראל מופיעה ב-40 אלף מסמכים, ו-565 ישראלים הם המוטבים הסופיים של הנכסים, המוחזקים בשרשור באמצעות חברות קש.

לפי התחקיר, למרות שח"כ ניר ברקת הצהיר כי הפסיק להיות מעורב בעסקים על מנת להתרכז בתפקידו הציבוריים, עד 2019 המשיך להחזיק מניות בחברות. כשנבחר לכנסת היה מחוייב להעביר את המניות ל"נאמן עיוור" כדי למנוע ממנו להטיב עם עסקיו במסגרת תפקידו, אך הוא העביר את המניות לאחיו. עוד עולה כי אחת החברות בהן היו לא אחזקות בחרה להירשם באיי הבתולה, מדינה ללא מס חברות, ולא בישראל בה ממוקם מטה החברה ונמצאים העובדים. ברקת בתגובה: "החלטות הנוגעות לרישום ישות עסקית במקום כזה או אחר הן בידי דירקטוריון החברה בלבד". לקריאת התחקיר המלא.

ח"כ ניר ברקת (צילום: תומר ניוברג)
ח"כ ניר ברקת (צילום: תומר ניוברג)

חלק נוסף בתחקיר נוגע ברכישת חברה שביצע השר לשעבר חיים רמון מהמיליארדר מרטין שלאף, למרות שמדובר היה בחברה שבמאזן שלה היו חובות כבדים. רמון בתגובה: דוחה בתוקף את הטענה שהייתי איש קש. לקריאת התחקיר המלא.

תחקיר שומרים חושף כי במקביל להליכים המשפטיים נגד משפחת שטיינמץ, ביקשה המשפחה להעביר מיליארד אירו לאיי קוק, תוך שהם מביעים חוסר שביעות רצון מהנאמן הנוכחי בליכטינשטיין שמבקש לבחון כל פעולה בקרנות. שטיינמץ בתגובה: באיי קוק אין, לא היו ולא יהיו פעילויות או חשבונות. לקריאת התחקיר המלא.

חיים רמון (צילום: רוני שוצר / פלאש 90).
חיים רמון (צילום: רוני שוצר / פלאש 90).

מידע מעניין נחשף גם על מדינות שכנות: עבדאללה מלך ירדן העביר 100 מיליון דולר למקלטי מס ורכוש 14 בתים לפי תחקיר שומרים. פרקליטו: "המלך פטור מתשלום מס ומהלכיו חוקיים. לקריאת התחקיר המלא.

חשוב לציין כי עצם החזקת חשבונות במדינות הנחשבות "מקלטי מס" הוא חוקי, והשאלה המרכזית היא האם מטרת השימוש במקלט היא לייצר "חשבונאות יצירתית" שתאפשר העלמת מס.

בימים אלה מקדמים ג'ו ושרת האוצר האמריקנית ג'נט יילן מהלך של מס חברות מינימלי עולמי, מהלך שכבר זכה לתמיכת גופים בינלאומיים. לפי התכנית, יצטרכו חברות לשלם מס חברות מינימלי של 15% על הרווחים שלהן. חברים שתשלם סכום נמוך יותר במקלט מס, תשלם את ההפרשה במדינה בה היא מבצעת את עסקיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!