דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

טור אישי / המשחק נגמר עבור "פק מן"

עם 8 תארי אלוף העולם במשקלים שונים ושישה שיאי גינס, מני פקיאו הודיע על פרישה בגיל 42 | המתאגרף הפיליפיני, שגדל בעוני והפך לאחד הגדולים והמרוויחים בהיסטוריה, רץ כעת לנשיאות בארצו

המתאגרף הפיליפיני מני פקיאו (מימין) נלחם באדריאן ברונר בקרב על אליפות במשקל מעורב (AP Photo/John Locher, File)
המתאגרף הפיליפיני מני פקיאו (מימין) נלחם באדריאן ברונר בקרב על אליפות במשקל מעורב (AP Photo/John Locher, File)
איתן דולפן
איתן דולפן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

מני פקיאו, אחד המתאגרפים הגדולים בהיסטוריה, הודיע בשבוע שעבר על פרישה בגיל 42. אחרי 72 קרבות והרבה מאוד שיאים המתאגרף הפיליפיני החליט לתלות את הכפפות. בספר השיאים של גינס יש עדיין שישה שיאים שרשומים על שמו של פקיאו. הבולט מכולם, שגם משקף את הקריירה המגוונת של פקיאו הוא, שה"פק מן" הוא המתאגרף היחיד בהיסטוריה, שזכה באליפות העולם בשמונה קטגוריות משקל שונות. הוא התחיל כאלוף עולם במשקל עד 48 ק"ג והגיע עד משקל של 67 ק"ג. המאזן שלו בקריירה, שנמשכה 26 שנים, הוא 62 ניצחונות, 8 הפסדים ושני תיקו.

***

פקיאו נולד בכפר קיבאוה, שבמחוז בוקידנון, שבפיליפינים, רביעי מבין שישה אחים למשפחה ענייה מאוד כמו חצי מתושבי הכפר. מגיל צעיר עבד וקיבץ נדבות כדי להביא כסף לארוחה הבאה של משפחתו. הוריו נפרדו כשהיה בן 13, ופקיאו נשר מבית הספר כדי לפנות עוד זמן לעבודה. אחת העבודות, שמצא, הייתה להתאגרף עבור כסף. המארגנים שילמו שני דולר עבור ניצחון ודולר אחד עבור הפסד ופקיאו הבטיח לאימו, שהוא יחלץ את המשפחה מעוני. מכיוון שהכפר היה קטן מכדי לממש את הבטחתו, פקיאו עבר בגיל 14 לעיר הגדולה, מנילה.

פקיאו הגיע למנילה חסר כל, הוא ישן ברחובות ואכל ארוחה אחת ביום במקרה הטוב. הוא מצא מועדון איגרוף חובבני, שהסכים לתת לו להתאמן וגם לישון במקום. הכישרון של הלוחם הקטן בלט כבר מההתחלה ושנתיים אחר כך הוא כבר החל את קריירת האיגרוף המקצוענית שלו.

בגיל 16 ו-36 ימים, כשהוא רק בגובה של 1.6 מטר ובמשקל של 44 ק"ג פקיאו ניגש לקרב המקצועני הראשון של חייו. כדי להגיע למשקל המינימום של קרב במשקל "קש" הוא היה צריך לשקול 48 ק"ג אז פקיאו הכניס אבנים בכיסים כדי להגיע למשקל הנחוץ. הוא ניצח את הקרב הראשון וגם את עשרת הקרבות הבאים אחריו. בשנה הראשונה של הקריירה שלו, כשהוא עוד לא בן 18, פקיאו כבר הספיק לנצח 11 קרבות מקצוענים.

***

האיגרוף מחולק ל-17 קטגוריות משקל שונות וכשהפרשנים רצו להשוות בין מתאגרפים במשקלים שונים הם יצרו את המושג Pound For Pound  (המשקל היחסי). כלומר, בחינת המתאגרף על פי פרמטרים שיבדקו על פי הערכה סובייקטיבית את יכולותיו. מי שנחשב למתאגרף ה-Pound for Pound הגדול בהיסטוריה היה שוגר ריי רובינסון, שהתחרה בשתי קטגוריות משקל שונות. פקיאו הבין שהוא לא יכול להישאר במשקל "קש" ואם הוא רוצה להתקדם באיגרוף ולהתחיל להרוויח כסף גדול הוא חייב לעלות במשקל וזה בדיוק מה שעשה. הוא עבר שמונה קטגוריות משקל שונות ובכולן הוא זכה בתואר אלוף העולם.

מני פקיאו עם חגורת האליפות במשקל מעורב ב-2019 (AP Photo/John Locher)
מני פקיאו עם חגורת האליפות במשקל מעורב ב-2019 (AP Photo/John Locher)

סגנון האיגרוף של "פק מן" היה תוקפני ומרהיב. הוא לא נח לרגע וכל זמן ניסה לפגוע ביריב. להבדיל ממתאגרפים גדולים אחרים בהיסטוריה, שהיו ידועים ביכולות ההגנה שלהם, פקיאו אהב ליזום ולתקוף כל הזמן. הוא גם אהב להילחם ועשה את זה נגד כל מי שרצה להילחם נגדו. בכל מקום ובכל שעה. הוא לא ברר את הקרבות שלו והוא היה לוחם מטבעו ולכן גם נלחם בזירה עד גיל 42.

***

האיגרוף הפך אותו לאדם עשיר מאוד וב- 2015 המגזין "פרובס" דירג אותו כספורטאי השני הכי מרוויח בעולם. הכסף אפשר לו להגשים חלומות רבים: הוא היה הבעלים וגם שחקן (שנבחר במקום ה- 11 בדראפט של הליגה הפיליפינית ב- 2015) של "טרפרימה דיפ", קבוצה מליגת הכדורסל הפיליפינית. הוא הוציא שלושה אלבומי מוזיקה, השתתף בסרטים וסדרות טלוויזיה והפך לאייקון וגיבור תרבות אבל את השליחות החשובה ביותר הוא רוצה לעשות בפוליטיקה של הפיליפינים.

בשנת 2010 הוא נבחר כחבר בבית הנבחרים של הפיליפינים כנציג מחוז סרנגני. "גם אם יש לי מיליון דולר בכיסים אני עדיין אבין וארגיש את ליבו של העני. הלב שלי לא השתנה", הוא אמר בראיון לגרהם בנסינגר והוסיף: "נכנסתי לפוליטיקה כי אני רוצה לשרת אנשים אחרים ולשמש דוגמא טובה". שש שנים אחר כך הוא כבר הפך לסנטור בדרך למטרת הגדולה שלו: להיבחר לנשיאות הפיליפינים.

ב-19 בספמטבר השנה פקיאו הודיע שהוא רץ לנשיאות הפיליפינים. הנושאים המרכזיים במסע הבחירות שלו הם המלחמה בשחיתות השלטונית, "הסרטן של החברה שלנו", כפי שהוא מכנה זאת, והצמיחה הכלכלית. כששאלו אותו אחרי הפרישה: למה הוא צריך את זה? למה הוא רוצה להיכנס לפוליטיקה? הוא ענה: "אם לא אני, אז מי יעשה את זה? מי ילחם עבור העניים?". עולם האיגרוף אומנם הפסיד את אחד המתאגרפים הגדולים בענף אבל הפיליפינים זכו, שאחד הלוחמים הגדולים בספורט ילחם עבורם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!