דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המפלגה הדמוקרטית בארה"ב חצויה, והתכניות הגדולות של ביידן בסכנה

הנשיא נענה לדרישת הפלג הפרוגרסיבי במפלגתו והודיע כי הוא כורך בין תכנית התשתיות שסוכמה עם הרפובליקנים, לתכנית ההשקעות החברתיות עליה אין הסכמה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום ארכיןו: AP/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום ארכיןו: AP/Evan Vucci)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נשיא ארצות הברית החליט אמש (ראשון) לעכב את ההצבעה על תקציב התשתיות, תוך שהוא מאותת לאגף השמאלי במפלגתו שהימורם הפוליטי הצליח. האגף הפרוגרסיבי איים להפיל את תקציב התשתיות, העומד על 1 טריליון דולר, למרות שהוא זוכה בעיקרון לתמיכת כל המפלגה הדמוקרטית  וכן לתמיכת מספר רפובליקאים.

תקציב התשתיות עבר בסנאט לפני כחודש ברוב משמעותי של 69 בעד מול 30 נגד, וממתין לאישור בבית הנבחרים ולאישור סופי של הנשיא. התקציב מיועד, בין השאר, להשקעה בכבישים, רכבות, אינטרנט מהיר ובאנרגיה נקיה. רק 550 מיליארד מתוכו הם כסף חדש מתקציב פדרלי, והשאר מקרנות חוץ תקציביות ייעודיות.

מנגד, ניצבת חבילת ההוצאה החברתית שהציעה הנשיא, בגובה 3.5 טריליון דולר לעשור. הוצאה זו משמעותה הרחבה של מדינת הרווחה בארצות הברית והיא זכאות מורחבת למעונות יום, חינוך חינם לשתי שנות לימודים במכללות קהילתיות, הרחבת הביטוח הרפואי הציבורי ועוד הוצאות רבות, המקובלות ברוב מדינות המערב אך לא בארצות הברית. למרות שבחישוב שנתי תקציב התשתיות גבוה יותר, הרי שהגדלת ההוצאה החברתית תהיה בעלת השפעה ברורה יותר על חיי היומיום של מרבית הציבור בארצות הברית.

המפלגה הדמוקרטית מפולגת 

למעשה, החליט ביידן שתי החלטות שקשורות בזו. הראשונה היא לדחות את אישור תקציב התשתיות והשנייה היא להיענות לדרישת האגף השמאלי ולהכריז בפומבי כי שני התקציבים קשורים זה בזה. הכרזה זו התפרשה כבגידה באגף המתון, שנכון להיום הוא רוב המפלגה הדמוקרטית, שהיה מעוניין באישור תקציב התשתיות וקיצוץ של חצי ויותר בתכנית להגדלת ההוצאה החברתית, הכרוכה גם בהגברת המיסוי על עשירים.

הלחץ באגף המתון מוטל בייחוד על הסנאטור ג'ו מנצ'ין מוירג'יניה המערבית, וקירסטן סינמה, סנאטורית מאריזונה. אם ההשקעה בתשתיות היא נושא שיחסית נמצא בקונצנזוס במערכת הפוליטית בארצות הברית, הרחבת ההוצאה החברתית נתונה להתנגדות אידיאולוגית של בוחרים רפובליקנים רבים, הרוצים ממשלה קטנה ומיסוי נמוך יותר, ובייחוד מצד נציגיהם הפוליטיים.

המפלגה הרפובליקנית מתכוונת להתנגד באופן גורף להגדלת ההוצאה החברתית כך שלכאורה "אין משחק" פוליטי לשחק איתם בנושא הזה. כלומר, העברת התקציב החברתי תלויה בגיבוש ההסכמות בתוך המפלגה הדמוקרטית. ללא העזרה מימין שקיבל ביידן בגיבוש תקציב התשתיות, הוא נאלץ להתכופף יותר בעבור הדרישות של האגף הדמוקרטי הפרוגרסיבי משמאל.

הפרוגרסיביים מהמרים על הכול או כלום 

מנצ'ין הודיע כי לא יוכל לאשר את הגדלת ההוצאה החברתית לעשור בסכום שגבוה מ-1.5 טריליון דולר. ביידן כבר התבטא בעבר שיהיה מוכן לספוג קיצוץ של התוספת ל-2 טריליון דולר בלבד. ייתכן שיסכימו על תקציב של 1.75 טריליון, המשקף  רק 50% מההצעה המקורית של 3.5 טריליון. זה יחייב וויתור על חלקים מאוד משמעותיים בתכנית, אך עדיין יאפשר להציג הישג כלשהו לבוחרים.

מנגד, ההימור הפוליטי של האגף הפרוגרסיבי מכוון לתפיסת המרובה – אישור שתי חבילות התקצוב בהיקף מקסימלי, ולהסתכן באפשרות שאף אחת מהן לא תעבור בסופו של דבר, מה שיאכזב את מרבית הבוחרים הדמוקרטים. ייתכן שכישלון יאכזב גם חלק מהמצביעים הרפובליקנים. מבקרים מבחוץ סבורים שבתוך האגף הפרוגרסיבי עצמו, יש כאלו שרוצים למקסם את השפעתם, אבל ברגע האחרון יגלו אחריות ולא יפילו את הסיכוי להעביר לפחות את תקציב התשתיות, בעוד שאחרים באגף פועלים בפועל למען פיצול המפלגה הדמוקרטית והחלשתה ומוכנים לסכן את שתי חבילות התקציב לשם כך.

הסנאט האמריקאי מחולק כעת בשוויון של 50/50 בין דמוקרטים לרפובליקאים, ולכן לכל קול יכולה להיות משמעות של הפלת התכנית התקציבית של ממשל ביידן.

הנשיא ביידן עצמו, סובל כעת מירידה בפופולריות שלו בציבור, בין השאר, על רקע נסיבות יציאת צבא ארצות הברית מאפגניסטן וההשתלטות הזריזה של הטליבאן על המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!