דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

"מסוכנת, מקטבת ומעדיפה רווחים על פני חיי אדם": עובדת לשעבר בפייסבוק חושפת את הסודות

פרנסיס האוגן, מדענית נתונים לשעבר בפייסבוק, התראיינה לתכנית "60 דקות" אתמול (א') וחשפה שהיא עומדת מאחורי ההדלפות של המחקר הפנימי שהביך את פייסבוק: "אני לא סומכת עליהם שהם עושים הכול כדי למנוע מהרשת להיות מסוכנת"

המהומות בגבעת הקפיטול. "פייסבוק נוצרה כדי לקרב בין אנשים, אבל יוצרת קיטוב" (צילום: Lev Radin/Pacific Press/LightRocket via Getty Images)
המהומות בגבעת הקפיטול. "פייסבוק נוצרה כדי לקרב בין אנשים, אבל יוצרת קיטוב" (צילום: Lev Radin/Pacific Press/LightRocket via Getty Images)

מדענית נתונים שנחשפה אתמול (ראשון) כחושפת שחיתויות בפייסבוק אמרה שבכל פעם שהיה קונפליקט בין טובת הציבור לבין רווחי החברה, ענקית המדיה החברתית בחרה באינטרס שלה.

פרנסיס האוגן הזדהתה בראיון לתכנית "60 דקות" כאישה שהגישה תלונות אנונימיות על כך שמחקריה של פייסבוק עצמה מראים כיצד היא מעצימה את השנאה והדיסאינפורמציה.

האוגן, שעבדה בגוגל ובפינטרסט לפני שהחלה לעבוד בפייסבוק ב-2019, סיפרה שביקשה לעבוד במחלקה בחברה שנלחמת בדיסאינפורמציה, אחרי שאיבדה חבר בשל תיאוריית קונספירציה מקוונת.

"פייסבוק, כל פעם מחדש, הראתה שהיא מעדיפה רווחים על פני חיי אדם", אמרה האוגן. היא צפויה להעיד השבוע בפני הקונגרס, ואמרה שהיא מקווה שעדותה תגרום לממשל האמריקאי להטיל רגולציה ולפקח על פעילותה של פייסבוק.

היא אמרה שפייסבוק הפסיקה את פעילותם של אמצעי הגנה מפני דיסאינפורמציה והתלהמות אחרי הבחירות בארצות הברית, מה שהוביל למהומות הקטלניות בקפיטול.

אחרי הבחירות, פייסבוק סגרה את מחלקת היושרה האזרחית שבה עבדה, ואז הבינה האוגן, לדבריה, ש"אני לא סומכת על רצונם להשקיע את מה שנדרש כדי למנוע מפייסבוק להיות מסוכנת".

במוקד הדיון נמצאים האלגוריתמים שקובעים מה יוצג בפיד של המשתמשים, וכיצד הם מתעדפים תוכן רווי שנאה. האוגן אמרה ששינוי שעשתה החברה ב-2018 תרם לכך שכמות התכנים המקטבים והרעילים עלתה, דווקא ברשת שנוצרה כדי לקרב בין בני אדם.

למרות הטינה שרחשו המשתמשים ביחס לאלגוריתם, פייסבוק מצאה שהוא גרם למשתמשים לשוב ולהשתמש ברשת החברתית, דפוס שעזר לה כמובן למכור יותר מודעות ולהגדיל את רווחיה.

ההכנסה השנתית של פייסבוק הוכפלה מ-56 מיליארד דולר ב-2018 ל-119 מיליארד דולר השנה, כך לפי הערכות של חברת פאקטסט. שווי השוק של פייסבוק זינק מ-375 מיליארד בסוף 2018 לכמעט טריליון דולר כיום.

עוד לפני פרסום הראיון עם האוגן, בכיר בפייסבוק הכחיש את טענותיה וכינה אותן "מטעות". "למדיה החברתית יש השפעה גדולה על החברה בשנים האחרונות, ופייסבוק היא המקום שבו רוב השיח מתרחש", כתב סגן נשיא מחלקת המדיניות הציבורית של החברה, ניק קלג, לעובדים ביום שישי האחרון. "אבל העדויות שנאספות לא תומכות ברעיון שפייסבוק, או המדיה החברתית באופן כללי, היא הגורם העיקרי לקיטוב".

הראיון ב"60 דקות" כיוון את חיצי הביקורת שוב על פייסבוק, שמחוקקים ורגולטורים מסביב לעולם מייחסים לה את הכוח לעצב דעות וליצור קיטוב ושיסוי חברתי.

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג. החברה הכחישה את הטענות על פגיעה בנוער, אבל דחתה את השקת אינסטגרם קידס (Frederic Legrand – COMEO / Shutterstock.com)
מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג. החברה הכחישה את הטענות על פגיעה בנוער, אבל דחתה את השקת אינסטגרם קידס (Frederic Legrand – COMEO / Shutterstock.com)

הביקורות התחזקו מאז שהוול סטריט ג'ורנל פירסם באמצע ספטמבר מחקר פנימי של פייסבוק, שהוכיח שהאלגוריתם של פייסבוק גרם לבעיות רגשיות ונפשיות בקרב מתבגרים, ובעיקר מתבגרות. במסגרת המחקר נסרקו אלפי עמודי פייסבוק. האוגן הדליפה אותם לוול סטריט ג'ורנל, והם זכו לשם "תיקי פייסבוק".

פייסבוק התעקשה שהפרסום בג'ורנל התמקד רק במידע ההרסני ביותר במטרה להאיר את פייסבוק באור שלילי, אבל החשיפה הובילה להחלטתה של פייסבוק לדחות את השקתה של "אינסטגרם קידס".

"גם עם הטכנולוגיה המתוחכמת ביותר, ועם עשרות אלפי האנשים שאנחנו מעסיקים כדי להגביר את הביטחון והיושרה בפייסבוק, לעולם לא נוכל להגיע ל-100% כל הזמן", אמר קלג בתכנית "מקורות אמינים" ב-CNN, בניסיון למתן את ההשפעות של הראיון עם האוגן. "ההצטרפות לפייסבוק היא ספונטנית ומהירה, ואני חושב שאנחנו עושים יותר מכל מה שאדם סביר יכול לצפות מאיתנו לעשות".

האוגן בת ה-37 מתגוררת באיווה, והיא מהנדסת מחשבים עם תואר במינהל עסקים מאוניברסיטת הרווארד – אותה אוניברסיטה שבה למד מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק והמנכ"ל שלה. האוגן הגישה 8 תלונות לפחות נגד פייסבוק בגין הסתרת מידע על הסכנות האפשריות משימוש במדיה החברתית, כך לפי הראיון ב"60 דקות". פייסבוק יכולה כעת לנקוט צעדים משפטיים נגד האוגן, בטענה שגנבה את המידע שחשפה.

"אף אחד בפייסבוק לא פועל מזדון", אמרה האוגן בראיון, "אבל התמריצים שהיא יוצרת הם בעייתיים. פייסבוק עושה יותר כסף כשאנחנו צורכים יותר תוכן. אנשים נהנים ומעורבים יותר בדברים שגורמים להם לתגובה רגשית. ככל שהם נחשפים ליותר זעם, הם מתקשרים יותר וגם צורכים יותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!