דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שני אחים ממזרח ירושלים נעצרו בחשד לזיוף רישיונות למפעילי עגורנים

השניים, מנהלי חברת השמה במרכז הארץ, חשודים שסייעו בהסמכה במרמה של עגורנאים באופן בלתי חוקי וללא ניסיון או הכשרה מתאימים | מפקדת יחידת פלס לחקירת תאונות עבודה: "עבירות חמורות שיש בהן כדי לסכן בני אדם"

המבצע של יחידת פלס. "הפעלת עגורן בידי אדם שלא הוכשר לכך יכולה להסתיים במוות או בפציעה חמורה" (צילום: משטרת ישראל)
המבצע של יחידת פלס. "הפעלת עגורן בידי אדם שלא הוכשר לכך יכולה להסתיים במוות או בפציעה חמורה" (צילום: משטרת ישראל)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משטרת ישראל פתחה היום (שני) בחקירה גלויה ועצרה שני חשודים שעסקו בהשמה שיטתית של מפעילי עגורן באופן בלתי חוקי באמצעות חברה בבעלותם, תוך ביצוע עבירות של התחזות וזיוף, וסיכון ממשי של עובדים ואזרחים באתרי בנייה ובסמוך אליהם.

החקירה הגלויה נפתחת בהמשך לחקירה סמויה שהתנהלה כמה חודשים ביחידת פלס לחקירת תאונות עבודה, המשותפת ליחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433 ולמינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ומינהל ההסדרה ואכיפת זכויות עובדים שהועברו לאחרונה ממשרד העבודה והרווחה למשרד הכלכלה.

הבוקר פשטו עשרות שוטרים, מפקחים של מינהל הבטיחות ועובדי מינהל ההסדרה על 12 אתרי בנייה באזור המרכז וביצעו חיפושים ומעצר של חשודים בגין מעשי פזיזות ורשלנות, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות, התחזות לאחר, עבירות בטיחות על פי פקודת הבטיחות ותקנותיה וכן עבירות על חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם.

על פי החשד, שני אחים תושבי מזרח ירושלים שניהלו חברת השמה לעגורנאים במרכז הארץ, סיפקו לחברות בנייה מפעילי עגורן עם רישיון מזויף, וכן סייעו בהסמכה במרמה של עגורנאים באופן בלתי חוקי וללא ניסיון או הכשרה מתאימים. במהלך החקירה אותרו 3 מפעילי עגורן שעבדו באתרי בנייה ללא כל ניסיון או הכשרה, כשהם מצוידים בתיעוד רישיון עגורנאי מזויף. בתום החיפושים הועברו שני החשודים לחקירה במשרדי היחידה ביחד עם המוצגים שנתפסו,  הם צפויים להיות מובאים להארכת מעצר.

בהפעלת עגורן, כלי עבודה כבד, טמונה מסוכנות שעלולה לעלות בחיי אדם. הפעלת העגורן היא אחריות כבדה שמוטלת על המפעיל ומצריכה מיומנות והכשרה מתאימה. הפעלה רשלנית, קל וחומר הפעלה בידי מי שאינו מורשה לכך, מהווה הפרה בוטה של החוק, תוך נטילת סיכון פושע כלפי הציבור בכללותו ופועלי אתרי הבנייה בפרט, ועלולה להוביל לתוצאות של פגיעה בחיי אדם.

"מדובר בעבירות חמורות שיש בהן כדי לסכן בני אדם. העגורנים מוצבים באתרי בנייה במרכזי הערים בסמוך לצירי תנועה ראשיים, והפעלתם על ידי גורמים שאינם מוסמכים לכך ולא קיבלו הסמכה מתאימה מהווה חשש אמיתי לחיי אדם, וכל אירוע כזה יכול להסתיים במוות או בפציעה חמורה", אמרה מפקדת יחידת פלס סנ"צ ליאת קילנר.

"שוב אנחנו נתקלים בחברת כוח אדם אשר מעסיקה באתרי בנייה מנופאים ללא רישיון", אומר ל'דבר' יו"ר איגוד המנופאים דן ורשבסקי, ומוסיף שזו גם אינה הפעם הראשונה שהדבר קורה במזרח ירושלים. ועד מפעילי עגורן הצריח הפנה אצבע מאשימה בנושא זה כלפי זרוע העבודה, שלדבריו מחלקת היתרי כוח אדם ללא בדיקה מעמיקה מי הם הגורמים המקבלים אותם. "היום עלות פתיחתה של חברת כוח אדם להעסקת מנופאים היא 40 אלף שקלים, ומקבלים את ההיתר זה בקלות יתרה.

"אנחנו מתריעים ומבקשים כבר זמן ממושך להקשות על תנאי קבלת ההיתר כדי למנוע תופעה של פגיעה בזכויות העובדים ופגיעה בתחרות בריאה בתחום המנופאים. הוועד הארצי יעשה הכול כדי שזרוע העבודה והממשלה יוציאו את כל העבריינים שנכנסו לתחום שלנו, כך שהעבודה בתחום תהיה בטוחה ועם שמירה על זכויות העובדים". רישיון להפעלת חברות כוח אדם להעסקת מנופאים ניתן על ידי אגף הסדרה ואכיפה בזרוע העבודה.

חזי שוורצמן, ראש מינהל הבטיחות בזרוע העבודה במשרד הכלכלה אמר: "פעילותה של היחידה המשטרתית פלס בוצעה בעקבות חקירה מאומצת של חוקרי מינהל הבטיחות בזרוע העבודה. אנחנו רואים בחומרה זיופים של תעודות מפעילי עגורן שפוגעים באופן דרמטי בבטיחות העובדים ברחבי הארץ. המינהל ימשיך לבצע פעילות פיקוח ופעילות חקירתית עם משטרת ישראל למיגור תופעות אלו באיבן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!