דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

שביתת המעונות יום #3: פגישה נוספת עם האוצר הסתיימה ללא תוצאות

המעונות המפוקחים בהם מטופלים 70 אלף פעוטות מושבתים בדרישה לתוספת תקציב להעלאת שכר המטפלות | שר האוצר ליברמן האשים את הארגונים ב"נסיון לתפוס את המדינה בגרון" | בארגונים קראו לו ולרה"מ בנט להתערב במשבר

מטפלות הגיל הרך מפגינות בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
מטפלות הגיל הרך מפגינות בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

השבתת מעונות היום המפוקחים לגיל הרך תיכנס היום (שלישי) ליומה השלישי, לאחר שתי פגישות של נציגי מפעילי המעונות עם נציגי משרדי האוצר והכלכלה אתמול, שהסתיימו ללא תוצאות.

הארגונים המפעילים את המעונות דורשים תוספת תקציב לשיפור תנאי ההעסקה של המטפלות במעונות. השביתה כוללת את מעונות היום של ויצו, נעמ"ת, נשי חירות, אמונה, עמותת ינבוע המפעילה מאות מעונות יום בחברה הערבית, ורשת החינוך נאות מרגלית, שמקיפים יחד כ-70 אלף פעוטות מתוך 120 אלף פעוטות בכלל המעונות המפוקחים. מעונות החברה למתנ"סים לא ישבתו.

שר האוצר אביגדור ליברמן האשים את הנהלות הארגונים בנסיון ציני להשיג כספים, במקום להמתין לגיבוש תכנית כוללת למעונות. בראיון לערוץ 12 אמר ליברמן: "אנחנו מעבירים את כל הנושא של מעונות יום בפעם הראשונה למשרד החינוך. מי שמוביל את זה, אגב שובתים כ-15-20 אחוז בלבד, זה אותם ממסדים של נעמת וויצו ונשות אמונה, הם מובילים את זה כי הם יודעים לתפוס את המדינה בגרון, כי נשאר חודש לפני אישור התקציב, אז חייבים לעשות ביס, לנסות. הם יודעים שזה דבר ציני."

יו"ר נעמת, חגית פאר, בהפגנת מטפלות הגיל הרך בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן )
יו"ר נעמת, חגית פאר, בהפגנת מטפלות הגיל הרך בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן )

ליברמן הדגיש שמתקיים שיח עם נציגי הארגונים. "מדברים, כולל היום", אמר, "במקביל לישיבת ועדת הכספים צוות של משרד האוצר ומשרד הכלכלה נפגשו". הארגונים, כאמור, מסרו שהפגישות הסתיימו ללא תוצאות.

ליברמן הוסיף: "בנושא של המטפלות אנחנו מגבשים כרגע תכנית כוללת, כי המעבר למשרד החינוך עם כל התנאים הנלווים זה מיליארדים עם כל הסידור הזה. אי אפשר לבוא כרגע רק חודש לפני אישור התקציב, ולדרוש פתאום במקום לחכות לראשון בינואר בדיוק מה שהסברנו מלכתחילה, ואז ביחד עם משרד החינוך עם משרד הכלכלה עם משרד האוצר ללכת על רפורמה גדולה. גם יש מי שמחמם את זה יש כל מיני יועצים שמתפרנסים מהסכסוכים האלה אי אפשר לפתור את כל הבעיות בשלושה חודשים. אנחנו באמת פה אנשים הגיוניים".

מאות מטפלות יפתחו היום את 'מעון ליברמן' מול משרד האוצר בירושלים בשעה 12:00. לדברי הארגונים, המעון ייפתח "בתקווה ששר האוצר יסכים לשמוע מאיתנו על מצוקת המטפלות בגיל הרך".

פגישת נציגי הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים לגיל הרך עם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ונציגי משרד האוצר שנערכה אתמול (שני) הסתיימה ללא תוצאות, וכך גם פגישה נוספת בה השתתפו נציגי משרד הכלכלה ללא השרה. מטה המאבק של הארגונים הודיע שהשביתה תימשך, וקרא לראש הממשלה נפתלי בנט ולשר האוצר אביגדור ליברמן להתערב במשבר.

"משרד האוצר מוכן לדון על תנאי מזג האוויר, תנאי האקלים אבל לא על תנאי ההעסקה של המטפלות", נאמר בהודעת הארגונים, "נציגי האוצר דחו את כל ההצעות לסיום השביתה וסירבו להכנס למו״מ עם המטפלות. בלב כבד ובידיים נקיות אנחנו נאלצים להמשיך את השביתה ואת המחאה. אנחנו פונים לשר האוצר וראש הממשלה להתערב במשבר. אנחנו נגיע בכל שעה ולכל מקום בכדי לנהל מו"מ שיביא לסיום השביתה".

כ-5,500 מטפלות הפגינו בראשון השבוע בתל אביב בדרישה לתוספת תקציב והעלאת שכר המטפלות. תחת הסיסמאות "ילד לא נולד בגיל 3" ו"מי ידאג לקטנטנים?".

120 אלף ילדים, 16 אלף עובדות

במעונות היום המפוקחים על ידי משרד הכלכלה, שמופעלים על ידי ארגונים חברתיים ביניהם נעמת, ויצו ואמונה מטופלים כ-120 אלף ילדים מגיל לידה עד 3, שהם כרבע מאוכלוסיית הילדים בגילים אלו. כיום מועסקות בהם מעל ל-16 אלף עובדות בתפקידי מנהלות, מחנכות-מטפלות, מבשלות ועוד.

ההשתתפות במעונות אלו, שגם מסובסדת על ידי המדינה, נקבעת לפי קריטריונים שמתעדפים ילדים להורים עובדים ומשפחות מרקע כלכלי-חברתי נמוך.

הפגנת עובדות מעונות יום בתל אביב. (צילום: מיכל מרנץ)
הפגנת עובדות מעונות יום בתל אביב. (צילום: מיכל מרנץ)

240 אלף פעוטות נוספים, כמחצית מהילדים בגיל הרך, מטופלים במעונות יום פרטיים, שגם עליהם חל פיקוח בסיסי של משרד הכלכלה, ופועלים כעסקים פרטיים. רבע מהילדים בגיל לידה עד 3 אינו לוקח חלק במסגרת כלל.

לטענת הארגונים המפעילים מעונות היום המפוקחים סובלים ממחסור של מאות עובדות ועובדים עקב השכר הנמוך, התנאים המורכבים ופערי השכר המשמעותיים ביחס לסייעות גני הילדים בשלטון המקומי.

על פי הנתונים שהציגו הארגונים המפעילים, ההוצאה הציבורית בישראל על חינוך לגילאי לידה עד 6 עומדת על 0.8% מהתל"ג, כאשר מתוכם ההוצאה על גילאי לידה עד 3 עומדת על 0.2%. מדובר על כחצי מהממוצע במדינות ה-OECD.

עוד הם טוענים שבישראל רמת ההשקעה הציבורית במסגרות לילדים מתחת לגיל שלוש נמוכה בהשוואה למדינות אחרות וביחס לממוצע ה-OECD ועומדת על כ-2,700 דולר בשנה לעומת כ-12,400 דולר בשנה ב-OECD.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!