דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הרפורמה לביטול תקינה ישראלית: "גובה הקנסות לא מייצר הרתעה מיבוא מוצרים מסוכנים"

חברי כנסת וגורמים במשק הביעו חשש מאיכות האכיפהעל מוצרים מיובאים, עם ביטול התקינה | התאחדות החקלאים: "זול זה חשוב, אבל הגנה על הבריאות לא פחות"

מכולות עם סחורות בנמל חיפה (צילום: גילעד שרים)
מכולות עם סחורות בנמל חיפה (צילום: גילעד שרים)
דוד טברסקי

הדיונים על הרפורמה לביטול התקינה הישראלית על יבוא והחלפתה בהצהרות יבואנים על עמידה בתקנים האירופים, המובאת בחוק ההסדרים, נפתחו השבוע בוועדת הכלכלה, וחברי הוועדה וגורמים במשק העלו חששות לגבי בשלות הרפורמה.

"אדם נוכל יכול להגיד לעצמו, במקרה הכי גרוע יתנו לי התראה", הזהיר ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) שהוביל את הדיון אתמול (שלישי), "יבואן לוקח היום סיכון של 20 אלף ש"ח על יבוא של 20 מיליון ש"ח, זו לא הרתעה" .

בדיונים עד כה עלה חשש בקרב היצרנים הישראלים שלצד הפגיעה בכושר התחרותיות שלהם, מערך תקני האכיפה והענשה לא מותאם לרפורמה בסדר גודל כזה.

במסמך עמדה שהגישה לוועדה קרן ברל כצנלסון, הוצא בין היתר להקים מערך לבדיקות מדגמיות שוטפות והגברת הענישה לצורך הרתעה. על פי הדו"ח, האכיפה בישראל היא נקודת חולשה ידועה ומוכרת בכל התחומים בעוד נוסח ההצעה המוגש לפתחה שהועדה דל בנוגע לממד האכיפה ואינו מתייחס לתקצובו הנמוך.

עוד נטען בדו"ח, שמערך הענישה כיום אינו מתאים לגודל ההשלכות של פעולה פלילית בתחום היבוא ועלול להוות תמריץ ליבוא מסוכן. בקרן מציעים להגדיר בחוק מערך פיקוח ייעודי לתחום היבוא, שבמידת הצורך, יתופעל על ידי כוח האדם שיפוטר בעקבות הרפורמה.

בשוק האירופאי נהוגה שיטת עיצומים נגד יבואנים עבריינים; מדובר בסדרת פעולות שעורכים הממונים על היבוא שפוגעים ביכולתו של עבריין להמשיך לייבא. נציגת משרד המשפטים בדיון דנה רוטשילד אמרה כי הסכומים בעבירות יבוא קיצוניות מגיעים עד 60 אלף ש"ח, ואף מעבר לכך במידה ומדובר בעבירות המשכיות. "נלך למודל של עיצומים שיחמיר סנקציות על עבירות", אמרה רוטשילד.

"העברנו שמות, לא הייתה אכיפה"

"המוצר שלנו מסוכן, מערב מים חשמל ובני אדם ערומים" אמר רמי טרבולסקי, יו"ר ארגון מערכות סולאריות, העוסקים בדודי שמש. לטענתו, בתחום התעשייה שלו אך גם בשאר מוצרי החשמל מודאגים מאיכות המוצרים שייבאו. "העברנו עשרות שמות של ייצור דודים ללא תו תקן ולא נעשתה שום אכיפה במשך שנים. איך נדע לסמוך עכשיו?"

חברי משרד הכלכלה והאוצר בוועדה טענו שהתקנות יוסדרו עם החלת הרפורמה ובכל מצב, יש דחיפות לאשר אותה כבר בחוק ההסדרים הנוכחי, במתכונת הנוכחית. אנואר חאל, הממונה על חוקיות היבוא במשרד הכלכלה, טען שהחיסכון יכול להגיע ל-90% במהירות משלוחים, שיביא לחסכון משמעותי.

"הרפורמה התחילה כבר ב-2015 בקורנפלקס, התבצעה חשיבה מול האוצר והבריאות ובניגוד לטענות היא מגיעה בשלה". לדבריו, רק 10% מסך מוצריה בסיס שמגיעים לישראל הם מיובאים, לעומת 30% ב-OECD. "זה מצב שלא יכול להמשך" אמר חאל.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל ביקר את החקיקה החפוזה. "יש שורה של גידולים מיובאים ללא בקרה", טען וילן. "השוק מפוצץ בדגים מאיכות גרועה שהגיעו מסין ואני ממליץ לנסוע לראות איך מגדלים את מה שמביאים הנה. זול זה חשוב, אבל הגנה על בריאות לא פחות חשובה". וילן התייחס לקצב המהיר של חקיקת חוק ההסדרים וטען שהשלכות רבות על משק החקלאות שיגיעו בעקיפין בעקבות הרפורמה לא נשקלו לעומק ודרש שתוסדר רק לאחר בירור.

דורון לבנה, יו"ר מגדלי דבורים: "באירופה 25% מהדבש מזויף ומגיע מהודו וסין. הם מתמודדים עם בעיות קשות ללא פתרונות. תעשיית האבקה מייצרת 5 מיליארד שח לתוצר הישראלי, במידה ותבוטל התקינה יש חשש לחיסול השוק. אין דרך היום לאכוף ולבדוק את התקן האירופאי בגלל שאין מכשור מתאים לכך בארץ – צריך לחשוב לעומק את הנושא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!