דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מתגבשת הסכמה על הכפפת הגופים הפיננסים לרשות הרגלוציה החדשה

הצעת האוצר להקמת רשות רגולציה חדשה דילגה על הצורך במעקב אחר רשות שוק ההון והרשות לניירות ערך | יו״ר ועדת חוקה ומשפט: ״לא יכול להיות שהגופים שמרימים את דגל הבקרה פוטרים עצמם מאותם תהליכים״

גלעד קריב יו"ר ועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
גלעד קריב יו"ר ועדת החוקה (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

מסתמנת הסכמה בוועדת החוקה של הכנסת על הכפפתם של גופי הרגולציה הפיננסית תחת רשות הרגולציה החדשה שתוקם. התוספת מהווה שינוי של הצעת החוק המקורית. בדיון שנערך אתמול (ב׳) יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר שיתמוך בשינוי, ואפילו מוביל החוק, ח"כ אביר קארה (ימינה) והמתנגד הבולט לחוק ח"כ מוסי רז (מרצ), שהתווכחו במהלך הדיון, הסכימו בנושא.

פרק הרגולציה בחוק ההסדרים קובע הקמת רשות חדשה, שתפקידה לרכז ולייעץ בנושאי אסדרה. בעקבות מאבק לקראת אישור החוק בקריאה ראשונה סוכם שהסעיפים שמעניקים לרשות סמכויות לבלום רגולציה יפוצלו, ויעלו לדיון מחוץ לחוק ההסדרים. החשש שהביעו חברי הקואליציה שהתנגדו למתן סמכויות נרחבות לרשות החדשה הוא שהיא תתעצם מאוד מול משרדי הממשלה הנבחרים.

"זהו הפרק המשמעותי והארוך ביותר בו נדון", אמר יו"ר הוועדה קריב, "החוק לא ייצא מהוועדה בדרך בה נכנס". קריב הבהיר שהאחריות בנושא הרגולציה היא בידי משרדי הממשלה ולא בידי הרשות. ״השאלה מהם הכלים העומדים לרשות המשרדים למימוש היעדים שהם רוצים״, אמר קריב.

על פי ההצעה המקורית, גופים פיננסים כמו רשות שוק ההון והרשות לניירות ערך, לא הוכפפו תחת רשות הרגולציה, זאת למרות שמשרד האוצר הוא יוזם החוק ויקח חלק מרכזי בגוף המוביל את הרשות. חברי הכנסת בוועדה ביקרו את ההחרגה הזו. קריב אמר: "לא יכול להיות שהגופים שמרימים את דגל הבקרה פוטרים עצמם מאותם תהליכים".

בתחילת הדיון הציג האוצר מצגת בה הודגשו היבטים כלכליים של החוק כמו גם השוואות בינלאומיות על מצב הרגולציה בישראל. ח"כ מוסי רז (מרצ), שהוביל את ההתנגדות לרפורמה, תקף אותה בחריפות: "בריאות לא חשובה? מדוע לא הביאו לפנינו נתונים על פליטות לנפש, זיהום אוויר, בטיחות? המצגת הזו היא בושה לכנסת ובושה לכם. חשפתם את ערוותו של החוק ושל מי שעומד מאחוריו״.

יחד עם התנגדויותיו, ח״כ רז הבהיר שהוא בעד הקמת הרשות: ״מטרת החוק צריכה להיות טיוב הרגולציה. בישראל יש רגולציה שצריך לבטל ויש להוסיף אבל הכי הרבה יש לתקן״.

סגן השר קארה הציג דוגמאות לרגולציות מיושנות: "לווטרינר בישראל אסור לעשות פרסום שיש בו קרמיט או מיקי מאוס כי זו הטעייה שכאילו טיפל בדמויות הללו. בעל ואישה שמייצרים שוקולד נדרשים להתקין מקלחת לגברים ולנשים שלעולם לא ישתמשו בה״. למרות ההסכמות בקואליציה, אמר קארה בדיון: "נעשה הכל להעביר את החוק במלואו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!