דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ביידן יורד לשטח: התכניות השאפתניות שלו בסכנה ונשיא ארה״ב מנסה לגייס תמיכה ציבורית

הנשיא ג׳ו ביידן יצא מוושינגטון למישיגן, הוא יבקר במרכז הכשרות של איגוד מקצועי ויפגש עם דמוקרטים מתונים | ביידן מעוניין להעביר את מוקד הדיון מתג המחיר להשפעה הדרמטית של תכניות הפיתוח על אזרחי ארה"ב

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן משנה אסטרטגיה במאמצים להעביר בקונגרס את תכניות ההשקעה השאפתניות שלו. הנשיא יצא אתמול (שלישי) מוושינגטון הבירה בניסיון לחזר אחרי דמוקרטים מתונים שמשחקים תפקיד מרכזי באישור התכניות.

בזמן שהתכניות שלו נמצאות בסכנה בבניין הקונגרס, יצא היום ביידן לביקור במחוז של חבר בית הנבחרים מהמחנה המתון של המפלגה הדמוקרטית, שקרא לו לקדם ציבורית את הצעות החקיקה שלו בצורה יותר אגרסיבית. בינתיים נמשכים בוושינגטון הדיונים על הגדלת ההוצאה הציבורית על רשת הביטחון הסוציאלית, תכניות בתחום האקלים ופרויקטים של תשתיות.

למרות שניתן כעת לחוש באופטימיות זהירה לגבי ההתפתחויות האחרונות, עדיין לא הושגה הסכמה שתגשר על הפער הניכר בין הזרם המתון לזרם הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית על גודל והיקף חבילות ההשקעה.

הנשיא מקווה לשנות את השיח הציבורי

בשבועות האחרונים ניסתה ללא הצלחה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי להבטיח את הקולות הדרושים לאישור התכניות, ביידן נשאר אז בבירה כדי ללחוץ על המחוקקים.

כעת הוא מנסה לשים במרכז הדיון הציבורי את החלקים הפופולריים של שני החוקים, במקום הדיון הפנימי בקונגרס על תג המחיר שלהם.

הנשיא צפוי לבקר במרכז הכשרות מקצועיות של אחד האיגודים המקצועיים במישיגן כשהוא מלווה בחברת בית הנבחרים אליסה סלוטקין, מהלך שמשקף את החשיבות של הבטחת תמיכת המתונים בתכניות.

מלבד ביידן, הצורה וההצלחה של תכניות ההשקעה חשובות במיוחד לדמוקרטים שמתמודדים במחוזות בחירה בהם לא מובטח ניצחון למפלגה אך בחירתם מחדש הכרחית לשמירת הרוב הדמוקרטי בקונגרס.

לפני שיצא למישיגן קיים ביידן פגישה וירטואלית עם דמוקרטים מתונים מבית הנבחרים. פגישה דומה התקיימה אתמול עם כ-12 מחוקקים פרוגרסיביים.

מחוקקים מהמפלגה הדמוקרטית הזהירו שהרעיונות האמיצים שהנשיא מקדם הולכים לאיבוד בסכסוכים הפנים-מפלגתיים ובקרבות הפרודצורליים על תהליך החקיקה.

"אנחנו חייבים להעביר לציבור עד כמה הפרויקטים שמפורטים בחוקים האלה ישנו את המציאות", כתבה פלוסי למחוקקים לפני יציאתו של ביידן למישיגן.

בנאום שנא היום אמר מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר שהדמוקרטים רשמו התקדמות במגעים הליליים עם הבית הלבן. הוא התחייב להמשיך ולקדם את החקיקה לקראת סוף השבוע, המועד שהציב להשגת טיוטה סופית של תכניות ההשקעה.

"זו הזדמנות נדירה לעשות משהו גדול עבור הציבור האמריקאי", אמר שומר.

חברת הקונגרס נוטה לתמוך, אבל לא מבטיחה לתמוך

הביקור במחוז הבחירה של סלוטקין, בו ניצח בהפרש דחוק דונלד טראמפ בבחירות האחרונות לנשיאות, הוא חלק מהמאמצים של ביידן למכור את התכניות שלו לציבור.

סלוטקין תומכת בתכנית השקעה בתשתיות בהיקף טריליון דולר, שאושרה בסנאט בהסכמה שתי המפלגות, אבל מעדיפה לאשר ואתה בבית המחוקקים לפני המשא ומתן על החבילה הגדולה יותר של 3.5 טריליון דולר בתכניות רווחה.

לדברי העוזרים של חברת בית המחוקקים, היא רמזה שייתכן שתצביע בעד החבילה הרחבה מוקדם יותר אם זה יהיה אחראי מבחינה פיסקלית ויוכל לשנות את חייהן של משפחות אמריקאיות לטובה. עם זאת, היא מתכוונת להגיד היום לנשיא שהקול שלה לא מובטח.

"האמת שהיה לי קשה להבין למה הנהגת המפלגה החליטה מלכתחילה להביא את שתי הצעות החוק יחד", אמרה סלוטקין לאחרונה בראיון לעיתון 'דטרויט ניוז', "זו לא הדרך בה אנחנו עובדים בדרך כלל. זאת לא ההעדפה שלי".

"להזכיר לאנשים על מה בעצם מדובר"

דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה אתמול שאחרי שביידן הקדיש פרק זמן משמעותי בימים האחרונים כדי להיכנס לעומק המשא ומתן הסבוך על החוקים, "עכשיו חשוב גם להזכיר לאנשים, בגלל שתהליך הייצור של החוקים היה הסיפור הדומיננטי בשבועות האחרונים, על מה בעצם מדובר. למה הוא נלחם קשה כל כך להעביר אותם".

בשבוע שעבר דחה ביידן ביקור מתוכנן בשיקאגו, בו היה אמור לקדם את החובה להתחסן במקומות העבודה ולנסות לקדם את התכניות שלו, לטובת מפגשים עם חברי קונגרס בבירה. הביקור בשיקאגו נקבע מחדש ליום חמישי השבוע וביקורים נוספים במדינות שונות צפויים להיקבע בימים הקרובים.

מסעותיו של הנשיא אמורים לבנות תמיכה ציבורית במגוון מיזמים שכלולים בחבילת ההשקעות, תחת הכותרת הלא מדויקת "לבנות מחדש טוב יותר".

שורה של משברים, מהנסיגה במאפגניסטן ועד מגפת הקורונה, יחד עם הליך החקיקה הסבוך, פגעו ביכולת של הבית הלבן לקדם את התכניות רחבות ההיקף ולהגיד באופן ברור מה ייכלל בגרסה הסופית.

סקרי דעת קהל מראים שחלקים מסוימים בחוק, כמו השקעה בתשתיות והרחבת המסגרות לטיפול בגיל הרך, זוכים לפופולריות בקרב חלקים נבחרים מהציבור. אבל אפילו חלק מבעלי הברית הקרובים ביותר של הבית הלבן חוששים שהממשל לא עשה מספיק כדי למכור את זה לציבור.

על פי הצוות של הנשיא, ביידן מעוניין מאוד להעביר את מוקד הדיון הציבורי מתג המחיר של החקיקה לעבר התועלת שהיא תביא. במישיגן הוא מתכנן להתמקד ברווחים שתביר החקיקה למעמד הביניים ולעובדים המאוגדים.

התסבוכת בגבעת הקפיטול

בשבוע שעבר וושינגטון הייתה עסוקה כולה בדרמה שנוצרה כשחברי הקונגרס החלו לעסוק בחבילת הענק להשקעות חברתיות, שזוכה לתמיכה דמוקרטית בלבד, ונקשרה להצעת החוק להשקעה בתשתיות.

המחוקקים הפרוגרסיביים הביעו התנגדות להקטנת החבילה מ-3.5 טריליון דולר, וסירבו להצביע לטובת אישור חבילת התשתיות אם אכן תקוצץ התכנית החברתית. נגד, הדמוקרטים המתונים דחפו להצבעה על החוק הדו-מפלגתי על התשתיות לפני ההצבעה על החוק השני, כשחלקם מביעים חשש מההיקף של חבילת ההשקעות החברתית.

מצב עניינים זה מציב את ביידן ושותפיו הדמוקרטיים בקונגרס בפני צומת דרכים, כשהם מנסים לעקוף את התסבוכת בזירת החקיקה ולהזכיר לבוחרים מה מנסים לעשות.

בגלל שחלק ניכר מתשומת הלב של הממשל הוקדש לשכנוע שני סנטורים מהמפלגה הדמוקרטית, ג'ו מנצ'ין מווירג'יניה המערבית וקירסטן סינמה מאריזונה, לחברי קונגרס מהמניין יכולים להנות מהגיבוי הציבורי שיעניק להם ביקור בו הנשיא מנסה לקדם לציבור הבוחרים את החזון שלו.

חברי בית הנבחרים ייסעו השבוע בחזרה למחוזות הבחירה שלהם, בזמן שדעת הקהל על התכניות של ביידן עדיין מתעצבת. הסנטורים יישארו בוושינגטון כדי לעבוד על תסבוכת אחרת, החקיקה שדרושה כדי להעלות את תקרת החוב הלאומית עד אמצע החודש כדי הימנע ממצב בו ארה"ב תהפוך לחדלת פרעון.

פלוסי, שומר ובכירים בבית הלבן הסתודדו אמש בחדר ליד אולם הסנאט כדי לדון בצעדים הבאים באישור האג'נדה של ביידן.

המגעים מאחורי הקלעים מתנהלים בקדחתניות בזמן שביידן מסכים לקצץ את הגודל וההיקף של חבילת ההשקעות החברתית כדי לקבל את קולו של מנצ'ין, סינמה וקבוצה קטנה של דמוקרטים שמרניים בבית המבחרים, שנאבקים על שמירת סדר העדיפויות שלהם בחוק.

לטענת ביידן, העובדה שתכנית ההשקעות ממומנת על ידי העלאת מס על חברות ועל אמריקאים עשירים, שמרוויחים מעל 400 אלף דולר בשנה או 450 אלף דולר לזוג, תג המחיר של ההצעה שלו הוא למעשה "אפס".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!