דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
19.3°תל אביב
  • 12.6°ירושלים
  • 19.3°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.3°אשדוד
  • 17.0°באר שבע
  • 25.6°אילת
  • 19.3°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

קיצור משמרות הרופאים המתמחים: האוצר יגבש תכנית ארצית תוך 5 שנים, מתמחים מאיימים להתפטר

המתווה הסופי: קיצור המשמרות מ-26 ל-18 שעות יחל במרץ בפריפריה בלבד, ברוב המקצועות | טיפול נמרץ, כירורגיה והרדמה יצורפו ב-2023 | השרה ברביבאי: "התכנית חלקית אבל מסמנת השקעה בדור העתיד" | מתמחים בארגון 'מרשם': "מכרו אותנו"

מחאת המתמחים (צילום: ניצן צבי כהן)
מחאת המתמחים (צילום: ניצן צבי כהן)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, ושר הבריאות ניצן הורוביץ הודיעו היום (רביעי) על הפרטים הסופיים של ההיתר החדש לשעות העסקת מתמחים ברפואה, שכולל לראשונה קיצור המשמרות ל-18 שעות, שיחל בבתי החולים בפריפריה בלבד.

לפי פרטי המתווה שהוצג במסיבת עיתונאים בכנסת, תורנויות המתמחים בפריפריה יקוצרו מ-26 ל-18 שעות בכל מקצועות הרפואה למעט כירורגיה, טיפול נמרץ והרדמה החל מחודש מרץ 2022. בשנת 2023 יקוצרו המשמרות גם בטיפול נמרץ ובהרדמה. בנוסף נקבע במתווה שמשרדי האוצר והבריאות יגבשו תכנית לקיצור התורנויות של כל המתמחים והמתמחות בישראל בתוך חמש שנים. מספר התורנויות יוגבל ל- 6 בחודש – בכל המקצועות.

ברביבאי הודיעה על המתווה הסופי היום (רביעי), עם סיום תוקפו של ההיתר הכללי לשעות העסקה חריגות במוסדות רפואיים. בשישי האחרון פורסמה טיוטה למתווה, ששופרה מאז בכך שלמקצועות הכירורגיה, הטיפול הנמרץ וההרדמה (בפריפריה בלבד) נוסף תאריך יעד לקיצור המשמרות – 2023. כמו כן נקבע במתווה המעודכן שתתקיים עבודת מטה של משרדי הבריאות של האוצר לקיצור המשמרות בכלל מקצועות הרפואה בתוך חמש שנים.

שרת הכלכלה ברביבאי אמרה: "הייתה לי הזדמנות להאריך את ההיתר ובחרתי לעצור את זה. 26 שעות זה לא סביר. אנחנו הולכים על 10 בתי חולים בפריפריה. ממרץ 2022 נתחיל 18 שעות, 6 תורנויות בחודש, יהיה החרגה זמנית בלבד. אנחנו מחריגים בעת הזאת את הכירורגיה כי אנחנו במגפה, לא ממהרים לחגוג את הירידה, לכן יהיה שינוי מדורג."

ברביבאי אמרה ש"אני לא חושבת שהתכנית מושלמת, היא חלקית, היא רק התחלה של דבר אבל מסמנת נורמה להשקעה בדור העתיד של הרפואה ותנאי עבודתם". היא הדגישה ש"האות הכתובה היא רק התיאוריה, ההצלחה תעמוד על הלכה למעשה ביישום".

שרת הכלכלה, ח"כ אורנה ברביבאי (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)
שרת הכלכלה, ח"כ אורנה ברביבאי (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)

ברביבאי הודתה למתמחים שהיו שותפים למחאה: "למתמחים שזעקו ואמרו את הדבר הנכון ברמה הכי מטלטלת, תודה על הנחישות". לדבריה, "צריך לוודא שהתהליך יימשך. נוצרה קואליציה של שיתופי פעולה בעיצומה של קורונה להביא בשורה שתסתכל על המתמחים כעתיד הרפואה". היא ציינה שהתקיים שיח עם נציגי משרד האוצר עד השעות הקטנות של הלילה בו סוכמו איתם פרטי המתווה.

שר הבריאות הורוביץ: "תוך שנתיים המשמרות של רוב המתמחים יתקצרו"

שר הבריאות, ניצן הורוביץ, אמר עם הצגת המתווה הסופי: "עבודה של 26 שעות זה לא הגיוני ולא בריא. אמרו את זה לפניי, אבל אף אחד לא טרח לעשות עם זה כלום. עד לפני שבועות ספורים עצם ההתחלה לא היה ברור. אנחנו אמרנו, מקצרים באופן משמעותי, לא בהצהרות ריקות אלה במעשים, כדי שיהיה קיצור בשטח. זה מתווה רציני ברור ומקצועי ואני גאה על כך."

הורוביץ התייחס לאיומי ההתפטרות של מתמחים מארגון מרשם: "צר לי ואני חושב שזה מיותר. אנחנו יד ביד עם מרשם בהרבה ישיבות". הוא הדגיש שקיצור המשמרות חייב להתפרס על פני מספר שנים. "המהלך חייב להיות הדרגתי, כי אין מספיק רופאים בארץ לעשות אותו בבת אחת. היה אפשר להגיד 'אין רופאים, אין כסף אז לא נזוז', כמו שעשו שרים בעבר. אבל החלטנו להתחיל עם צעד משמעותי, ותוך שנתיים המשמרות של רוב המתמחים יתקצרו. גם הם (מרשם – ד.א.) מבינים את האילוצים. אני לא מבין מה יעזור בהגשת מכתבי התפטרות. צריך זמן לאייש את התקנים שיתפנו כתוצאה מקיצור התורנויות. זה לוקח זמן וזה ההגיון. אני מבין את התסכול, גם הייתי רוצה שיקרה מיד עכשיו לכולם, אבל אין מספיק רופאים. לא נגיד משהו שלא נוכל ליישם אותו."

לשאלה מה הסכום שיושקע במתווה אמר הורוביץ: "מלבד העובדה שמדברים על כל המחלקות בפריפריה חוץ מכירורגית, אנחנו רוצים שמספר התורנויות בחודש יוגבל. יש בתי חולים בהם עושים יותר משש תורנויות בחודש, זה עולה כסף. אפשר להגיד 30 מיליון ששקלים, לא רוצה להגיד את הסכום המדויק".

יו״ר הקואליציה ויו״ר ועדת הבריאות, ח״כ עידית סילמן: ״זהו הישג חשוב ומשמעותי, ודרך ארוכה עוד לפנינו. אני מתכוונת להמשיך לעבוד למען קיצור התורנויות במתווה נכון ואחראי ואף לפקח על ההתקדמות בועדת הבריאות. חשוב לזכור כי כלל המחלקות הפנימיות והמחלקות לרפואה דחופה (מלר״ד) צריכות לקבל מענה הולם בטווח הזמנים הראוי ברמה הארצית, ובכוונתי לעשות כל שביכולתי כדי להביא לכך, כולל יישום אצל כלל המתמחים."

יו"ר ההסתדרות הרפואית: "כדי להרחיב את המודל יש להקצות משאבים גדולים בהרבה"

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, בירך על "צעד ראשון והיסטורי בדרך למהפכה בשעות העבודה של הרופאים והרופאות". לדבריו, "כבר לפני למעלה משנה הוצאנו מהתחנה יחד עם פורום המתמחים את הרכבת של קיצור התורנויות, והיום היא רושמת התקדמות חשובה ומשמעותית קדימה".

פרופ' חגי הדגיש: "התוספת של 30 מיליון שקלים היא חשובה ומבורכת, וכך גם ההבטחה שהרפורמה תיושם רק לאחר איוש התקנים הנוספים ומבלי לפגוע בתנאי העבודה והשכר – זאת בהתאם למתווה שהציעה הוועדה הבלתי תלויה שהקמנו לפני כשנה וחצי. אולם, כדי להגשים את השאיפה של כולנו להרחיב את מודל הקיצור לכלל בתי החולים בארץ ולמקצועות רפואיים נוספים, יש להקצות משאבים גדולים בהרבה ולאמץ את מכלול הצעדים עליהם המליצה הוועדה".

לדברי פרופ' חגי, "מאז כניסתי לתפקיד הבטחתי להוביל מהפכה במתכונת עבודת הרופאים בדגש על הרופאים הצעירים, אולם גם הבטחתי לעשות זאת בצורה אחראית ומושכלת, תוך הבטחת איכות הטיפול וההכשרה הרפואית. אנחנו הראשונים שמעוניינים לשפר עוד יותר את התנאים של הרופאים והרופאות, יחד עם זאת אנחנו מוכרחים גם להביט תמיד על מכלול השיקולים ולבצע את האיזונים הדרושים. כעת הכדור עובר לידי המדינה שחייבת להקצות גם בשנים הבאות את מלוא המשאבים הדרושים כדי שהמהלך יתרחב על הצד הטוב והאחראי ביותר.

פרופ' ציון חגי יו"ר ההסתדרות הרפואית. (צילום: דוברות הר"י)
פרופ' ציון חגי יו"ר ההסתדרות הרפואית. (צילום: דוברות הר"י)

חגי אמר ההסתדרות הרפואית תנהל מו"מ עם משרדי הכלכלה, הבריאות והאוצר ו"תתעקש על כך שהדברים יעוגנו בהסכמים קיבוציים ברורים ומחייבים, ויוקצו המשאבים הדרושים". לדבריו, "יש לנו כעת חצי שנה לעבוד יחד על הפרטים, ולפתור את הבעיות שעוד נותרו פתוחות, בדגש על ענייני התקנים, השכר וההכשרה הרפואית, וכמובן שמספר התורנויות לא יעלה על 6 בחודש. לא נאפשר בשום אופן להותיר את בתי החולים עם הנחיות חדשות, בלי תקציבים ותקנים חדשים הדרושים בהתאם".

ארגון המתמחים 'מרשם': "אין בשורה אמיתית, נגיש מכתבי התפטרות"

בארגון מרשם בו חברים מאות מתמחים ביקרו בחריפות את המתווה ואיימו בהתפטרות המונית של מתמחים. יו"ר הארגון ד"ר ריי ביטון אמרה: "התעוררנו לבוקר קשה מאוד. שיקרו אותנו. הונו אותנו. מכרו אותנו. סיפרו לנו סיפורים. ביד רועדת ובלב כבד נגיש מחר מכתבי התפטרות של 2300 מתמחים סטאז'רים וסטודנטים. סליחה מהמטופלים. אנחנו מצטערים מהצעד הקיצוני שאנחנו נאלצים לעשות".

ביטון הוסיפה: "במתווה אין בשורה אמיתית. הדרישות שלנו היו ברורות. לצערי מה שניתן לנו זה קיצור במקצועות שאינם כירורגים. 90% מהמתמחים ימשיכו בתורנויות של 26 שעות ברצף. גם הדרישה שלנו להכניס למתווה מחלקות פנימיות, קורונה ומלר"דים לא נכנסה למתווה- מפקירים את לוחמי הקורונה שנמצאים בקו החזית כבר כמעט שנתיים."

לדברי ביטון, "היתה אפשרות לתקן את זה. רצינו להגיע למתווה מקובל. אבל לצערנו התערבו מספיק גורמים נגדנו כדי למנוע את התהליך״. עוד אמרה ביטון: "אנחנו לא מתעלמים מהבשורה בהתחלת קיצור התורניות אבל זה לא מספיק. ממסמסים אותנו שנים. לא ניתן לזה לקרות. סליחה מאזרחי מדינת ישראל.

"כדי שהמתווה יהיה מקובל על המתמחים. 25 עד 30 אחוז מהמתמחים צריכים להיכנס לתוך המתווה כולל פנימיות ומלרדים בכל הארץ כבר ב2022. והעובדה שהם מוחרגים מהמתווה בלי שום צפי היא בלתי מתקבלת. אין לנו הבטחה להמשך לכלןם- בלי התחייבות ומתווה ברור שמתווה באמת את הדרך לקיצור, עם תאריך יעד, אנחנו נישאר לנצח עם 90%מהמתמחים שימשיכו לעשות תורנויות של 26 שעות. לאורך כל השנים ניסינו להימנע מהצעד הזה. אנחנו למודי ניסיון ואכזבות. אנחנו לא יכולים לקבל את זה כהישג״.

פורום המתמחים בהסתדרות הרפואית: ללא תוספת תקציב, המתווה עלול לפגוע בזכויות המתמחים

בפורום הרופאים המתמחים של ההסתדרות הרפואית, הארגון שמייצג באופן רשמי את הרופאים כאיגוד מקצועי, תמכו בקיצור התורנויות, אך הזהירו שללא תוספת של תקציבים ותקני כוח אדם, הוא יוביל לפגיעה בזכויות המתמחים בהיבטים שונים. ראשית, אם מספרי הרופאים המתמחים במחלקות לא יגדלו, הקיצור במשך התורנות יקוזז על ידי הצורך לעבוד מספר גדול יותר של תורנויות סופי שבוע. בעיה נוספת היא שכר הרופאים המתמחים: שעות התורנות הארוכות הן מרכיב בשכר של הרופאים המתמחים, וקיצור התורנויות עלול לפגוע בשכרם, אלא אם מבנה השכר יעודכן בהתאם.

פגיעה אפשרית נוספת במתמחים עלולה להיות דרישה של האיגודים הרפואיים האמונים על הסמכת המתמחים להארכת תקופת ההתמחות בעקבות קיצור שעות התורנויות. עמדת פורום המתמחים של ההסתדרות הרפואית היא התנגדות להארכת תקופת ההתמחות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!