דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

ממשלת ניו זילנד הקלה את ההגבלות והודתה שלא תוכל להגיע לאפס נדבקים

ראשת הממשלה ג'סינדה ארדרן הודיעה על ההקלות אחרי שבעה שבועות של סגר בעיר הגדולה במדינה, בעקבות התפרצות זן הדלתא | לדבריה, הנגיף המדבק האיץ את שינוי המדיניות מחיסול המחלה להסתמכות על חיסונים

ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן (צילום: Mark Mitchell/Pool Photo via AP)
ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן (צילום: Mark Mitchell/Pool Photo via AP)

ממשלת ניו זילנד הכירה ביום שני השבוע במסקנה שמרבית מדינות העולם הסיקו כבר מזמן: היא לא תוכל להיפטר לחלוטין מנגיף הקורונה. ראשת הממשלה ג'סינדה ארדרן הודיעה על תכניות זהירות להקל על הגבלות הסגר באוקלנד, למרות התפרצות של המחלה שעדיין לא דעכה.

לפי התכנית של ארדרן שנכנסה אתמול (שלישי) לתוקף, תושבי אוקלנד יוכלו להיפגש בחוץ עם חברים ובני משפחה ממשקי בית אחרים, מרכזים לגיל הרך יפתחו ואנשים יוכלו להגיע לחופי הים.

הממשלה עדיין לא החליטה על התאריכים לפתיחה מדורגת של חנויות ומאוחר יותר ברים ומסעדות.

מאז השלבים המוקדמים של התפרצות המגפה, ניו זילנד נקטה במדיניות יוצאת דופן של אפס סובלנות, דרך סגרים קפדניים ומעקב אגרסיבי אחרי מגע עם נשאים מאומתים.

עד לאחרונה המדיניות לחיסול מוחלט של הנגיף הצליחה באופן יוצא מן הכלל. רק 27 בני אדם נפטרו מהמחלה וסיבוכיה במדינה, בה כ-5 מיליון אזרחים.

בזמן שמדינות האחרות רשמו עלייה במניין המתים ושיבושים משמעותיים לשגרת החיים, תושבי ניו זילנד חזרו לעבודה, לחצרות בתי הספר ולאצטדיונים. הם עשו זאת כשהם מוגנים מהדבקה המונית.

כל זה השתנה באוגוסט האחרון, כשזן הדלתא הצליח לחמוק איכשהו ממתקן בידוד. את הזן, המדבק יותר מזנים אחרים, הביא למדינה אזרח שחזר מטיול באוסטרליה.

למרות שהממשלה הטילה סגר מחמיר אחרי שהתגלה מקרה בודד אחד במדינה, זה לא הספיק כדי למנוע את התפשטות הזן.

אחד הדברים שפגעו אולי ביעילות הסגר היה העלייה בתחלואה בקרב קבוצות שבאופן מסורתי נשמעות פחות להוראות הרשויות מקבוצות אוכלוסייה אחרות. בין היתר מדובר בחברי כנופיות ודרי רחוב שחיים במקלטים זמניים.

העלייה בתחלואה הביאה ליותר מ-1,300 חולים פעילים, ויותר מ-30 אובחנו ביום שני האחרון. מעט מקרים אובחנו מחוץ לאוקלנד, העיר הגדולה ביותר במדינה.

לדברי ארדרן, שבעה שבועות של סדר באוקלנד הצליחו לשמור את התחלואה תחת שליטה.

"לגבי גל התחלואה הנוכחי, נראה בבירור שתקופות ארוכות של הגבלות כבדות לא הביאו אותנו למצב של אפס חולים", אמרה ראשת הממשלה, "אבל זה בסדר. חיסול מוחלט של הנגיף היה חשוב כי לא היו לנו חיסונים. עכשיו יש לנו, אז אנחנו יכולים לשנות את האופן בו אנחנו מתנהלים".

ניו זילנד פתחה את מסע ההסברה לעידוד ההתחסנות לאט יותר ממדינות מפותחות אחרות. שיעור ההתחסנות זינק עם העלייה בתחלואה באוגוסט, אבל צנח משמעותית מאז.

כ-65% מתושבי המדינה קיבלו לפחות מנת חיסון אחת, ו-40% בלבד קיבלו את חיסון מלא. בקרב בני ה-12 ומעלה, כ-79% קיבלו רק מנה אחת.

ארדרן אמרה שאסטרטגיית חיסול הנגיף שירתה את המדינה היטב, אבל הממשלה התכוונה לאורך כל הדרך לעבור לאט לאט למדיניות של הגנה על ידי חיסון. לדבריה, שינוי המדיניות הואץ עם הופעת זן הדלתא.

המדיניות הקודמת של הממשלה זכתה לתמיכה ציבורית רחבה, אבל לאחרונה החלה להישמע יותר ביקורת כלפיה. בסוף השבוע האחרון הפגינו מאות בני אדם בעצרות נגד הסגר ברחבי המדינה.

חבר האופוזיציה כריס בישופ אמר שאין לממשלה אסטרטגיה ברורה להתמודדות עם גל התחלואה חוץ מכניעה מוחלטת.

אבל ארדרן אמרה שרוב הוראות הממשלה יישארו בתוקף, כדי לשמור על התחלואה תחת שליטה, כולל מעקב קפדני אחרי מגעים עם חולים מאומתים ובידוד לנדבקים.

"יש לנו סיבה טובה להיות אופטימיים לגבי העתיד", אמרה ארדרן, "אבל אסור לנו להיות פזיזים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!