דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חברי ועדת הכספים נגד הקיצוץ במשכנתאות המסובסדות: "צריך להגדיל את הסיוע לפריפריה"

הקיצוץ שיוזם האוצר במסגרת חוק ההסדרים עלה לדיון היום (רביעי) בוועדת הכספים, ונתקל בהתנגדויות מצד יו"ר הוועדה אלכס קושניר וחברי ועדה נוספים | ח"כ ינון אזולאי (ש"ס): "משפחה של 7 ילדים לא יכולה לרכוש דירה מתאימה עד 2 מיליון. זה מצב בלתי אפשרי"

עובדי רשויות בפריפריה בהפגנה מחוץ לכנסת. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל  פלאש 90)
עובדי רשויות בפריפריה בהפגנה מחוץ לכנסת. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
דוד טברסקי

הקיצוץ הצפוי במשכנתאות המסובסדות לזכאים של משרד השיכון במסגרת חוק ההסדרים עלה היום (רביעי) לדיון בוועדת הכספים. ראש הוועדה אלכס קושניר ביקר את המערכת המסורבלת של הזכאים, בעוד חברי הוועדה דרשו לבטל את התקנה שתגביל את המשכנתא לדירות של עד 2 מיליון שקלים, שפוגעת באפשרות של משפחות מרובות ילדים לקבל משכנתא.

"צריך לחשוב איך מגדילים את הרכיב של הלוואה מסובסדת ליישובים בפריפריה", אמר קושניר. אף שהדיון התכנס סביב הקיצוץ שמתכנן משרד האוצר בתקציב מתן המשכנתאות המסובסדות, יו"ר הוועדה וחבריה דרשו להחיל עליו צעדים מרחיבים, ודרשו מבנק ישראל להוציא הוראה לבנקים להציג את הסובסידיה למשפחות עם פוטנציאל לזכאות. "צריך להבין איך מגדילים את הרכיב בסובסידיה בנגב ובגליל, ואיך מעודדים את הבנקים להכיר את המשכנתאות לאוכלוסייה. זה לא קורה היום", הוסיף קושניר.

הקיצוץ המתוכנן בהלוואות יעמוד על 200 מליון שקלים שיקוצצו על ידי הקשחה משמעותית בתנאים לזכאות שמקדם האוצר. על פי הצעת האוצר, רף הזכאות המינימלי יקפוץ מ-599 נקודות ל-2,000 נקודות (קפיצה של פי 3.5), המחיר המקסימלי של דירה לרכישה במשכנתא מסובסדת יירד ל-2 מיליון שקלים, ויתווסף סעיף שיאפשר יתרון למועמדים לזכאות שכושר השתכרותם מנוצל. שתי ההגבלות האחרונות התווספו לטיוטות המאוחרות של הצעת הקיצוצים, ועל פי חברי הכנסת החרדים נועדו לפגוע בציבור החרדי.

"משפחה של 7 ילדים לא יכולה לרכוש דירה מתאימה עד 2 מיליון, זה מצב בלתי אפשרי", אמר ח"כ ינון אזולאי (ש"ס). לדבריו, ההוראה תגרום למשפחות לעבור לאזורים מרוחקים או לוותר על ההלוואה. ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) הצטרף לביקורת ודרש לא לאשר את החוק עם ההגבלה: "לא מדובר בדירות להשקעה, אלא במשפחות מרובות ילדים שמבקשות לגור באזור שקרוב למשפחות שלהן".

לטענת משרד השיכון, ב-2020 מומשו 465 משכנתאות מכוונות לדירות שמחירן גבוה מ-2 מיליון שקלים. מדובר ב-3.8% מסך המשכנתאות שמומשו באותה שנה. מכיוון שמנגנון הזכאות מכוון בעיקר למשפחות ברוכות ילדים, הקשחת התנאים תשאיר אותם בדירה קטנה יותר, במיוחד באזורי הביקוש שבהם לא יוכלו להשיג במחיר זה דירות גדולות מ-4-3 חדרים, ובכך הופכת ההלוואה לפחות אטרקטיבית. ח"כ יואב קיש (הליכוד) העביר ביקורת על אופן הצגת הנתונים על ידי משרד השיכון שטען שמדובר בפגיעה זניחה: "גם מאות לווים זה מספרים קריטיים. אין סיבה לפגוע בהם".

ב-2020 המשרד סייע במשכנתאות בסכום מצטבר של 1.7 מליארד שקלים. שיא מימוש המשכנתאות היה בתחילת שנות ה-2000, אז עמד על יותר מ-37 אלף מימושים בשנה. בעקבות הקיצוצים של ממשלת שרון וירידת הריבית בשוק במהלך העשור לאחר מכן, הוא הגיע לשפל של פחות מ-2,000 מימושים בשנה. עם הפחתת הריבית על המשכנתאות המוכוונות ל-0.5% פחות מהריבית הממוצעת בשוק ב-2016, מספר המימושים חזר לגדול באופן עקבי ועמד על כ-12 אלף ב-2020.

שיטת הזכאות לקבלת משכנתאות עם ריבית מסובסדת עובדת לפי שיטת ניקוד שאופיינית למנגנון הרווחה בישראל, ודורשת רף מינימלי של נקודות שעומד כיום על 599. סכום המשכנתא שעליה יקבל זכאי עם 600 נקודות זכאות יעמוד על 50 אלף שקלים, וככל שהניקוד יעלה, הזכאים יכולים לקבל משכנתא מסובסדת עד לרבע מיליון שקלים.

התנאי העיקרי של ההלוואה דורש מהפונים שזו תהיה דירתם הראשונה, והיא לא תינתן לאלו שמכרו בית בעבר. היתרון הבולט ביותר בהלוואה הוא שהמדינה נכנסת כשחקן בהלוואה, והיא עצמה הופכת למעין "תעודת ביטוח חינמית". המנגנון מיטיב במיוחד עם משפחות שנתקלות במשבר פיננסי לאורך תקופת תשלומי המשכנתא. בגלל ערבות המדינה להלוואה, אם יש קושי בהחזרת התשלומים, היכולת של המשפחות להגיע להסדר מול הנושים שלה גבוה יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!