דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הורדת המכס על ייבוא

פרשנות / 200 אלף ליטר מיץ ענבים ייובאו ארצה "לחג" - אך יגיעו אחריו

בועדת הכספים של הכנסת צפויים לאשר מחר (ב') ייבוא מסיבי של מיץ ענבים, לכאורה על מנת לענות לביקושים הגבוהים בחג. אך חישוב אצבע פשוט מראה כי אין סיכוי שהמיץ המיובא יגיע לפני כניסת החג. והאם יש מחסור בדבש כמו שטוענת רשות המסים?

כרם (צילום מאתר פיקיויקי).
כרם (צילום מאתר פיקיויקי).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מחר (יום שני) צפויה להגיע לאישור ועדת הכספים החלטת שר האוצר לחלק אשרות יבוא ללא מכס ל-200,000 ליטר של מיץ ענבים מארצות הברית. במכתב שהעביר שר האוצר כחלון לחברי ועדת הכספים הוא טוען כי הכפלת המכסות "נעשית במסגרת הכוללת של מאמצי הממשלה לקדם תחרות ולהוזיל מחירים לצרכן במגוון מוצרי צריכה" כחלון גם מבקש מיו"ר הועדה להביא את ההחלטה לאישור בהקדם על מנת "לאפשר למיץ הענבים להיכנס עד לחגים בתקווה שישפיע על מחירי מיץ הענבים לצרכן".

בעיה בלוחות הזמנים

לכחלון יש בעיה בלוחות הזמנים. גם אם ועדת הכספים תאשר את הגדלת המכסות כבר ביום שני הקרוב, ה-19 בספטמבר, המיץ לא יגיע לארץ תוך 13 יום לערב ראש השנה וגם לא תוך 28 יום לערב סוכות. גם אם כבר ביום שני בערב היבואנים ינצלו את הפרש הזמנים וישגרו הזמנה ליצרנים בקליפורניה, זה לא יקרה. מרגע קבלת ההזמנה, היצרן בארצות הברית צריך לייצר ולארוז משלוח מיוחד לישראל, עם תווית בעברית וחותמת כשרות. גם אם היצרן יעשה מאמץ עילאי לזרז את ההזמנה, ייקח לה לא פחות משבוע לצאת מהמפעל.

משלוח ימי מארה"ב לישראל לוקח כשלושה שבועות, בהנחה כמובן שלוח הזמנים של הספינות מסתדר. משלוח אווירי יקח 2-3 ימים אבל הוא יקר בהרבה וכתוצאה מכך פוגע בעצם הרעיון של ייבוא למען הוזלת מחירים. פריקת אניית מכולות בנמל כולל תור הכניסה לנמל לוקחת עוד יום עד שלושה ימים. העברת המכולה במכס, הגעת המכולה למרכז הפצה, חלוקתה לחנויות ברחבי הארץ, קליטה בחנויות. ערב ראש השנה התשע"ז נופל על יום ראשון כך שאת הקניות לחג יאלצו רוב הצרכנים לבצע יומיים קודם לפחות. אם כל שרשרת ההפצה תפעל במהירות וללא עיכובים, הצרכן הישראלי יוכל אולי לשתות את המיץ האמריקאי בטו' בשבט. אגב, בארגונים החקלאיים טוענים שלייבא סחורה ארוזה לוקח שלושה חודשים מרגע ההזמנה.

אם כך אז לאן ממהרים באוצר?

אם כך ישנן שתי אפשרויות. האפשרות הראשונה מזכירה את הטענות שעלו בעקבות ייבוא הדגים בשנה שעברה. הדייגים טענו אז כי הורדת המכסים הייתה מתואמת מראש עם חלק מהיבואנים שהמתינו עם הסחורה במכס עוד לפני חתימת שר האוצר ושר החקלאות על הורדת המכסים. האפשרות כי מיץ הענבים כבר נמצא בארץ ומחכה בנמל להורדת המכסים היא שערורייתית ודורשת חקירה של מבקר המדינה ועל כן סבירה פחות. האפשרות השנייה היא שבאוצר משתמשים בחגים כמנוף לחץ לזירוז הורדת המכסים על אף שידוע להם שלצו המדובר אין קשר לסחורה שתעמוד על המדפים לקראת החג. זו לא הפעם הראשונה שהתרגיל הזה מופעל.

ההודעה החריגה של מועצת הדבש

רק לפני שלושה ימים הוציאה מועצת הדבש הודעה חריגה בה נכתב "בניגוד להודעת רשות המיסים הצו שנחתם לייבוא דבש אינו מיועד לראש השנה הקרוב ולא צפוי מחסור בדבש!". הודעת מועצת הדבש התייחסה להודעה שיצאה מרשות המיסים יום קודם בה נכתב "לקראת ראש השנה, חתם שר האוצר, משה כחלון, על צו המגדיל את המכסה לייבוא דבש מכל העולם בפטור ממכס. הצו נדרש לאור הערכות לגבי מחסור צפוי בדבש בשוק המקומי, והוא יחול עד לסוף שנת 2016." 

במועצת הדבש טענו כי אין להם כל בעיה עם הורדת המכסים מאחר והיא תואמת את ההסכמים עימם ואת הכמויות המיובאות כל שנה. יבוא דבש של 1,300 טון תואם את הפער שבין 2,500-3,000 הטון המיוצרים בישראל ל 4,000 טון הנצרכים בישראל מדי שנה. למועצת הדבש היה חשוב להוציא את ההודעה המתקנת את הרושם שנוצר מהודעת רשות המיסים משתי סיבות: הסיבה הראשונה הייתה למנוע רושם ציבורי מיותר של מחסור בדבש שעלול להוביל להעלאת מחירים. הסיבה השניה היא כי על אף שלא הייתה להם התנגדות למכסת הדבש הפטורה ממכס במועצת הדבש סבורים שהודעת האוצר נועדה להכשיר את הקרקע לפתיחה עתידית מוחלטת של השוק לייבוא.

הורדת מכסים בהשראת דוקטורינת ההלם

באוצר רוצים לבצע שינוי עומק של המשטר החקלאי בישראל. על כוונה זו ניתן ללמוד מדבריו של יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון בכנס שהתקיים במכון וולקני בשבוע שעבר. "הבעיה" היא שבישראל אין אסון טבע שייצור מחסור וכאוס ושיצדיק שינוי מהסוג הזה. אם אין משבר אפשר לייצור לפחות תודעה של משבר ומחסור.

באוצר מסתכלים לטווח ארוך כשמדובר במדיניות הורדת המכסים. המאבקים שנראו פה בחודשים האחרונים הסתיימו רובם בהסכמים מול החקלאים המאפשרים הורדת מכסים מוגבלת בתמורה לפיצוי לחקלאים. המטרה היא להכשיר את התודעה של הצרכן הישראלי לפתיחה מוחלטת של השוק לייבוא. לכן צריך שהצרכן יפנים שמחירי התוצרת הישראלית יקרים, גם אם זה לא תמיד נכון, שיתרגל לרכוש מוצרים מיובאים, שיתרגל לחקלאים שמוחים ואח"כ חותמים על הסכמים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!