דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מחירי הגז באירופה ממשיכים לזנק, והשוק רק הולך ומאבד יציבות

חוזי הגז בהולנד יעלו ב-400% מאז תחילת השנה | מספר חברות סחר אנרגיה בריטיות עומדות בפני פשיטת רגל | המעבר לאנרגיות מתחדשות ולא יציבות יגבירו את הזעזועים בשוק האנרגיה, שהסבסוד של ממשלות אירופה לא יצליח לנטרל

אסדת קידוח בים הצפוני (תצלום: Lee181169)
אסדת קידוח בים הצפוני (תצלום: Lee181169)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חוזי הגז במרכז הסחר TTF בהולנד נסחרו אתמול (שלישי) במחירי המהווים עלייה של כמעט 400% לעומת תחילת השנה. לפי ידיעה ברשת CNBC, חוזים עתידיים לגז בנובמבר בבריטניה עלו אתמול ב-14% וחוזים מידיים עלו ב-23%. המדינה, שמפיקה 48% מצריכת הגז שלה ממקורות עצמיים, עדיין תלויה באופן משמעותי ביבוא. חלק מהעלייה קשור לנכונות של סין לשלם מחירים גבוהים בהרבה על משלוחי גז נוזלי (LNG), כדי להגדיל את המלאי שלה.

לפחות תשע חברות סחר גז בריטיות הפסיקו לפעול בחודש ספטמבר האחרון, כשחוזי האספקה שלהן נרכשו על ידי חברות ענק כמו בריטיש גז, של, אוקטופוס וEDF הצרפתית.

זעזועים אלה מחזקים את הוויכוח באירופה אם עליה להיאבק על אספקה בטוחה יותר של דלקים פוסיליים או להאיץ את הפחתת השימוש בהם. בצרפת, שמתבססת על ייצור חשמל מאנרגיה גרעינית, טוענים שמדובר במודל שמאפשר שמירת עצמאות אירופאית.

משבר הגז ביבשת תומך בטיעונים של פעילים פרו-גרעיניים, שמבקשים לבטל את התכניות לסגירת כורים בבלגיה ובגרמניה, למרות שחלקם וותיקים מאוד.

מנגד, האופציה להפוך את האנרגיות המתחדשות למקור אנרגיה יציב, שלא זקוק לגיבוי של דלקים פוסיליים עדיין רחוקה.

מרכז המחקר ללימודים אסטרטגיים בינלאומיים בוושינגטון פרסם בספטמבר נייר עמדה, המתאר איך התכניות למעבר אנרגטי באירופה מגבירות את חוסר היציבות בשווקי האנרגיה הפוסילית.

לפי נייר העמדה, התנודתיות נובעת משלושה גורמים: יצירת שוק סחיר למכסות פליטות פחמן, אליו מתווספים גם גורמי ייצור תנודתיים כמו חשמל מסכרים הידרו-אלקטריים ורוח.

ייצור חשמל סולארי הוא הצפוי יותר, אך כולל תנודתיות קבועה שמקשה על חברות החשמל בייחוד בשעות הערב, בהן הביקוש עולה ואין ייצור סולארי.

בגלל שסדרי הגודל של כושר האחסון של אנרגיה בצורת פחם, נפט וגז גבוה מכושר האחסון של חשמל, מעבר לאנרגיות מתחדשות מגביר כיום את השינויים בביקושים לדלקים מזהמים.

הגורם השלישי לתנודתיות הוא ההשקעות. בניית תשתיות גז ונפט חדשות נחשבת למסוכנת יותר מבחינה עסקית, ונתונה ללחץ למשוך השקעות שמפעילים פעילי אקלים.

אפילו אם אירופה תהיה ניטרלית במחינת פליטות פחמן ב-2050, עדיין דלקים פוסיליים יספקו כ-20% מדרישת האנרגיה הכוללת. קיבולת זו אמורה להיות מנוטרלת על ידי אמצעים ללכידת פחמן ואחסונו.

מכיוון שהרבה יותר קשה לגייס השקעות ולשמר תשתיות בשוק שילך ויקטן, תנודתיות בשווקים ומשברי אנרגיה עלולים להיות אירוע חוזר. כזה שמצריך חשיבה חדשה ושונה לגבי אמצעים להשגת יציבות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!