דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

שרת הכלכלה צייצה: ״מסתמנת הסכמה לסיום השביתה״, המעונות הגיבו: ״בואי למו״מ במקום לצייץ״

מו"מ לסיום השביתה מתקיים בין מפעילי המעונות לאוצר | השביתה נמשכת זה היום החמישי, בדרישה לתוספת תקציב להעלאת שכר המטפלות

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (צילום: יוסי זליגר / פלאש90)
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (צילום: יוסי זליגר / פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

מו"מ אינטנסיבי בין הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים למשרדי האוצר והכלכלה לפתרון השביתה במעונות התקיים הלילה (בין רביעי לחמישי) ונמשך גם הבוקר, במטרה לסיים את השבתת מעונות היום. עם זאת, הארגונים המפעילים את המעונות דיווחו כי עדיין ישנם פערים בין הצדדים, וקראו לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי לקחת חלק במו"מ.

השרה ברביבאי כתבה בחשבון הטוויטר שלה ש"מסתמנת הסכמה לסיום שביתת המעונות וטוב שכך. פרטים בקרוב". בתגובה אמרו במטה המאבק של מעונות היום: "יש דיבורים רציניים ופערים רציניים, אנחנו מבקשים מהשרה במקום לצייץ – לבוא למו"מ ולעזור לסיים אותו".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) אמר הבוקר בפתח ישיבת הוועדה: "מו"מ עם נציגות מעונות היום המפוקחים התנהל כולל לאורך כל הלילה האחרון והוא ממשיך גם כעת, אני מאוד מקווה שנשמע בשעות הקרובות על סיכום שהתגבש בין הצדדים".

מחאת העגלות חוזרת

מאות מטפלות והורים הפגינו אתמול (רביעי) בתל אביב בדרישה מהממשלה לפתור את המשבר במעונות היום המפוקחים, ולהוסיף תקציבים להעלאת שכר המטפלות. ההפגנה נערכה בשדרות רוטשילד תחת הכותרת 'מחאת העגלות', בדומה להפגנות הורים שנערכו בזמן המחאה החברתית ב-2011 בדרישה להשקעה בחינוך לגיל הרך.

הפגנת הורים ומטפלות בתל אביב בתמיכה במאבק מעונות היום (צילום: מטה מאבק מעונות היום)
הפגנת הורים ומטפלות בתל אביב בתמיכה במאבק מעונות היום (צילום: מטה מאבק מעונות היום)

מאות מטפלות הקימו בשלישי השבוע מיצג של מעון מול משרד האוצר בירושלים וקראו לשר האוצר להתערב באופן בהול במשבר ולשים סוף לשביתה. "לא יכול להיות ששלושה ימים אנחנו בשביתה ולא אכפת לפקידי האוצר. המטפלות שלנו קורסות".

מטפלות הקימו מעון מול משרד האוצר בירושלים (צילום: מאבק המטפלות)
מטפלות הקימו מעון מול משרד האוצר בירושלים (צילום: מאבק המטפלות)

השביתה כוללת את מעונות היום של ויצו, נעמ"ת, נשי חירות, אמונה, עמותת ינבוע המפעילה מאות מעונות יום בחברה הערבית, ורשת החינוך נאות מרגלית, שמקיפים יחד כ-70 אלף פעוטות מתוך 120 אלף פעוטות בכלל המעונות המפוקחים. מעונות החברה למתנ"סים אינם שובתים.

יו״ר נעמת חגית פאר: ״שנים רבות שאנחנו נלחמות למען המטפלות שלנו ולמען הקטנטנים. לא רצינו להגיע לשביתה, אבל ממשלת ישראל לא נתנה לנו אפשרות אחרת. למטפלות שלנו מגיע תנאים אנושיים. תודה לאלפי ההורים על התמיכה והגיבוי, ימי השביתה יוחזרו לכם במלואם. ליברמן, אנחנו לא אויבות שלך. תרד אלינו ותשמע ממקור ראשון את זעקת במטפלות. תנו לנו לחזור לתת אהבה לקטנטנים שלנו״.

יו״ר ויצו אניטה פרידמן: ״המטפלות שלנו מרוויחות שכר רעב, אנחנו דורשות משר האוצר לפתור את המשבר באופן מיידי ולתת לנו לחזור למעונות, לילדים האהובים שלנו״. יו״ר אמונה ליאורה מינקה: "שר האוצר, זה הזמן שלך להיות בעד המטפלות שמחנכות את דור העתיד של ישראל. לא יכול להיות ששלושה ימים אנחנו בשביתה ולא איכפת לפקידי האוצר. המטפלות שלנו קורסות״.

ישראל משקיעה בחינוך הגיל הרך מחצית מהמדינות המפותחות

במעונות היום המפוקחים על ידי משרד הכלכלה, שמופעלים על ידי ארגונים חברתיים ביניהם נעמת, ויצו ואמונה מטופלים כ-120 אלף ילדים מגיל לידה עד 3, שהם כרבע מאוכלוסיית הילדים בגילים אלו. כיום מועסקות בהם מעל ל-16 אלף עובדות בתפקידי מנהלות, מחנכות-מטפלות, מבשלות ועוד. שכרן הממוצע הוא כ-5,700 שקלים בחודש.

ההשתתפות במעונות אלו, שגם מסובסדת על ידי המדינה, נקבעת לפי קריטריונים שמתעדפים ילדים להורים עובדים ומשפחות מרקע כלכלי-חברתי נמוך.

הפגנת עובדות מעונות יום בתל אביב. (צילום: מיכל מרנץ)

240 אלף פעוטות נוספים, כמחצית מהילדים בגיל הרך, מטופלים במעונות יום פרטיים, שגם עליהם חל פיקוח בסיסי של משרד הכלכלה, ופועלים כעסקים פרטיים. רבע מהילדים בגיל לידה עד 3 אינו לוקח חלק במסגרת כלל.

על פי הנתונים שהציגו הארגונים המפעילים, ההוצאה הציבורית בישראל על חינוך לגילאי לידה עד 6 עומדת על 0.8% מהתל"ג, כאשר מתוכם ההוצאה על גילאי לידה עד 3 עומדת על 0.2%. מדובר על כחצי מהממוצע במדינות ה-OECD.

עוד הם טוענים שבישראל רמת ההשקעה הציבורית במסגרות לילדים מתחת לגיל שלוש נמוכה בהשוואה למדינות אחרות וביחס לממוצע ה-OECD ועומדת על כ-2,700 דולר בשנה לעומת כ-12,400 דולר בשנה ב-OECD.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!