דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הדיון על הרפורמה בפנסיה יידחה עד שהאוצר יגיש הצעה מתוקנת

חברי הכנסת דרשו לפני החגים שורת שינויים, בהם קביעת רוב מיוחד שיידרש לשינוי החוק כדי למנוע פגיעה בפנסיות בעתיד

יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר, ושר האוצר, אביגדור ליברמן (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר, ושר האוצר, אביגדור ליברמן (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

הדיון בוועדת הכספים על הרפורמה לביטול אגרות החוב המיועדות לפנסיה שהיה אמור להתקיים השבוע בוטל, לאחר שהובן שהחוק עדיין לא מוכן ולא הוטמעו בו הערות חברי הכנסת. לפני החגים התקיימו דיונים ראשונים, וחברי הוועדה ביקרו את החוק ואמרו שהוא "חצי אפוי", ונדרשים בו שינויים רבים. הביקורת המרכזית על מבנה החוק נובעת מהחשש שעל הפרק נמצאת רמת הסיכון של הפנסיות.

על פי יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר יש לא מעט שינוים והבהרות שעוד נדרשים לאישור החוק, והוועדה תדון בו בשבועיים הקרובים. "זו הרפורמה הכי בעייתית בחוק ההסדרים כרגע, אני חושבת שהיה עדיף שהנושא הזה היה מפוצל", אמרה ל'דבר' נעמה לזימי, אחת המבקרות המרכזיות של החוק בוועדה, "במצב הקיים נדרשים הרבה שינויים. הבהרנו שכמו שזה הוגש זה לא יעבור".

אחד השינויים המרכזיים שעל הפרק הוא הבטחת מעמד מיוחד לחוק, שיקשה על שינויו בעתיד. בדיון בוועדה התקיים ויכוח, כשנציגי האוצר טענו שהבטחת הפנסיות באמצעות חוק שקולה מבחינת הסיכון למצב הקיים, בו הפנסיה מובטחת בתור איגרת חוב, הלוואה שניתנת למדינה באופן ישיר. עמדה זו מנוגדת לדברים שהשמיעו בנק ישראל ורשות שוק ההון, ולעמדת חברי הכנסת שטענו בדיון שהכנסת יכולה לשנות את החוק בעתיד במקרה של משבר כלכלי חמור ולפגוע בחוסכים.

זו הסיבה שהוצע להעניק לחוק מעמד מיוחד, שבו נדרש רוב של יותר מ-60 ח"כים כדי לשנותו. הבטחת רוב מיוחד לחוק שאינו חוק יסוד היא צעד חריג, אבל היועץ המשפטי של הוועדה אייל לב-ארי ציין שהיא כבר נעשתה בעבר, בחוק ההגנה על השקעות הציבור בנכסים פיננסיים.

הרפורמה המוצעת קובעת שבמקום ש-30% מהפנסיה של הישראלים תהיה מולווה למדינה באמצעות אגרות חוב (אג"ח) מיועדות בריבית קבועה, יושקע חלק זה בשוק ההון והמדינה רק תבטח אותו למקרה שהתשואה תיפול מתחת ל-5%. גופי הפנסיה הם שינהלו את הכסף, וכל תשואה מעל 5% תיכנס לקרן מיוחדת שתהיה מעין תעודת ביטוח.

על הרפורמה נמתחה ביקורת במגוון היבטים נוספים: לוחות הזמנים, קושי בחישוב התשואה במעבר בין קרנות, שינוי האופי החוזי בין המדינה לאזרחים ועוד. עם דחיית הדיון, עלול לוח הזמנים להעברת הרפורמה להפוך לדחוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!