דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ימי הכותנה

גליל כותנה לאחר הקטיף. ספטמבר-אוקטובר הם חודשי הקטיף (צילום: ניצן צלאיט)
גליל כותנה לאחר הקטיף. ספטמבר-אוקטובר הם חודשי הקטיף (צילום: ניצן צלאיט)

עם שתי קטפות, שמחיר כל אחת מהן 2.5 מיליון שקלים, ממהרים בימים אלה אנשי האגודה השיתופית "שדות חמד", לקטוף את הכותנה לפני בוא הגשם | הכותנה הישראלית ארוכת הסיבים תהפוך במפעלים בסין ובהודו לטקסטיל איכותי | אחרי שנת קורונה קשה, "הצפי לשנה הבאה אופטימי, כי המחירים בשמים", אך ייקור המים עלול לחסל את הענף

מאיה רונן

השדות הלבנים הנשקפים בצדי הדרכים, מדי שנה בתחילת הסתיו, מספרים את סיפור השתרשותה של הכותנה בחקלאות הישראלית, מאז שהחלו בגידולה ב-1953. הימים האלה הם ימי הכותנה. ספטמבר-אוקטובר הם חודשי הקטיף, ומתקיים בהם מרוץ נגד השעון להספיק לקטוף לפני שיבוא הגשם. גשם פוגע באיכות הכותנה ועלול לגרום לכותן (פרח הכותנה) לנשור מהצמח, ולהביא להפסד תוצרת. לקטיף מוקדשים ימי עבודה ארוכים מהרגיל.

"כשהיינו ילדים קטפנו את הכותנה בידיים", מספר דודי אבנון (73), "היום אנחנו עושים את העבודה עם 2 קטפות. בן אדם אחד עושה עבודה של שישה". אבנון, בן למייסדי קיבוץ חולדה, מנהל את האגודה החקלאית "שדות חמד", המשותפת לקיבוצים חולדה ומשמר דוד. את דרכו בחקלאות החל לפני 50 שנה, עם שחרורו מצה"ל.

קטפת שש טורית בשדה. "את הכל עושים תוך התחשבות בטבע, על פי כללי גידול כותנה בינלאומיים של ניקיון, סניטציה וזכויות עובדים" (צילום: תמי מרדר)
קטפת שש טורית בשדה. "את הכל עושים תוך התחשבות בטבע, על פי כללי גידול כותנה בינלאומיים של ניקיון, סניטציה וזכויות עובדים" (צילום: תמי מרדר)

בקטיף הכותנה באגודה השיתופית עובדים שלושה אנשים על שתי קטפות שש טוריות, שיעילותן גבוהה. מחירה של כל אחת מהן מגיע לשניים וחצי מיליון שקלים. הקטפות גם דוחסות את הכותנה לגלילים הגדולים שנראים בשולי השדות; והאגודה החקלאית היא גם הקבלנית של קטיף הכותנה במשקים נוספים באזור, כך משתלם לה להחזיק ציוד חקלאי יקר כל כך.

"מהכותנה שלנו מייצרים טקסטיל פרימיום"

"כותנה היא גידול שדורש הרבה מאוד טיפול, לאורך זמן", מסביר אבנון. "זורעים בחודשים מרץ-אפריל. אחרי הזריעה צריך לטפל בעשבים, אחר כך להשקות, בהמשך העונה צריך לטפל במזיקים. כשמופיעים על הצמח כדורי הכותנה הבהירים (כּוֹתָן), נדרשים טיפולים להשרת העלים (שִׁילוּךְ), כדי שהכותנה תיקטף עם מינימום פסולת. ואת הכל עושים תוך התחשבות בטבע, על פי כללי גידול כותנה בינלאומיים של ניקיון, סניטציה וזכויות עובדים. אנחנו עומדים בסטנדרטים גבוהים כדי לעשות חקלאות בת קיימא".

לאחר הקטיף מועברת הכותנה למנפטה. בתהליך הניפוט מופרדים הזרעים מסיבי הכותנה שעוברים ניקוי משאריות הצמח. הסיבים נדחסים לכריכות נפרדות, והגרעינים נשלחים לשימוש תעשייתי ולמאכל לבקר. בארץ פועלות שתי מנפטות: מנפטת סיבי הדרום ומנפטת העמק, והן פועלות בין ספטמבר לינואר.

קטיף כותנה. שימושיה של הכותנה מגוונים - מטקסטיל ורפואה ועד קוסמטיקה (צילום: ניצן זלאיט)
קטיף כותנה. שימושיה של הכותנה מגוונים – מטקסטיל ורפואה ועד קוסמטיקה (צילום: ניצן זלאיט)

השימוש בכותנה חוצה גבולות ושימושיה, כידוע, מגוונים – מטקסטיל ורפואה ועד קוסמטיקה. כותנה משמשת לייצור נייר ושטרות כסף, ומהווה את  חומר הגלם העיקרי בייצור בדים באזורים החמים של כדור הארץ. "התוצר המשמעותי בגידול הכותנה הם הסיבים", אומר אבנון, "תוצר הלוואי שלה הם הזרעים, שמהם עושים שמן או מכניסים למזון של בעלי חיים. אנחנו מגדלים כותנה מזן פימה, שממנה מייצרים בדים באיכות גבוהה ומוצרי יוקרה – מה שנקרא טקסטיל פרימיום שנחשבת לטובה יותר מכותנה מצרית. למרות שגם הכותנה המצרית השתפרה".

כותנה מזן פימה תובענית לגידול ועיבוד, לכן מחירה גבוה משמעותית מכותנה רגילה, אך היא נותנת תמורה ברכות הבד, בברק טבעי, ובעמידות יוצאת דופן. הכותנה הישראלית מיוצאת בעיקר למפעלי טקסטיל בסין ובהודו.

"הצפי לשנה הבאה אופטימי, המחירים בשמים"

משבר הקורונה לא פסח גם על מגדלי הכותנה. "השנה גידלנו רק 950 דונם, לעומת כ-1,500 דונם בדרך  כלל", אומר אבנון, "כי לא היו מכירות. תעשיית הטקסטיל עצרה כמעט לחלוטין מאמצע 2020 עד אמצע 2021. מפעלים נסגרו, ההובלה נהייתה מאוד יקרה וכל התעשייה הזו עצרה. בתי מלון ומסעדות לא עבדו, כל מי שצורך טקסטיל: מפיות, מפות, וילונות, מצעים, מגבות, אופנה, מדים לעובדים – כל הצרכנים הגדולים של הטקסטיל הושבתו".

שדה הכותנה בשקיעה. "כשאתה רואה ברכה בגידולים, היבולים טובים והיעילות גבוהה, אתה מרוצה" (צילום: ניצן זלאיט)
שדה הכותנה בשקיעה. "כשאתה רואה ברכה בגידולים, היבולים טובים והיעילות גבוהה, אתה מרוצה" (צילום: ניצן זלאיט)

באמצע 2021 התחיל העולם להשתחרר, ולשמחתו, "הצפי לשנה הבאה אופטימי, כי המחירים בשמים. זו בשורה טובה לחקלאים שמגדלים כותנה ארוכת סיבים, כמו בישראל".

כותנה זה עסק רווחי?
"כשמדובר במשק שכולו מיועד לייצוא, היחלשותו של הדולר ביחס לשקל בישראל בשנים האחרונות מורידה משמעותית את ההכנסות. בין השנים 2019-2014 הדולר נחלש בממוצע שנתי של 10 אחוזים. כך שלמרות שמחירי הכותנה היו יציבים יחסית לאורך התקופה, המחיר בשקל למגדל ירד לאזור ה-5 שקלים לליברה (קרוב לחצי קילו). עבור האגודה מדובר בירידה של כ-300-200 אלף שקלים בשנה".

מחירי הכותנה מותנים במחירי הכותנה העולמיים. הכותנה הישראלית מהווה אחוז קטן בלבד משוק הכותנה העולמי, לכן אין למשק הישראלי השפעה על קביעת מחירה בשוק הבינלאומי. מחיר הכותנה אינו נקבע רק כפונקציה של היצע וביקוש. כל המדינות שנחשבות ליצרניות גדולות מסבסדות כותנה, בעיקר מפני שבמדינות מתפתחות הענף מהווה מקור תעסוקה לעובדים רבים. אך גם בארצות הברית מוענק לענף סבסוד. ב-2019 קיבלו חקלאים אמריקאים, שנפגעו כתוצאה מהעלאת מכסים (כחלק ממלחמת הסחר עם סין), חבילת סיוע בהיקף של 16 מיליארד דולרים.

כותן - פרח הכותנה. "במדינות מתפתחות הענף מהווה מקור תעסוקה לעובדים רבים" (צילום: תמי מרדר)
כותן – פרח הכותנה. "במדינות מתפתחות הענף מהווה מקור תעסוקה לעובדים רבים" (צילום: תמי מרדר)

ממשלת הודו מסבסדת את הכותנה באמצעות אבטחה של מחיר מינימום, לצד סובסידיות נוספות כגון: מחיקת חובות, סבסוד דשנים, ביטוח חקלאי, ואף סבסוד המודרניזציה של מנפטות, והכותנה נרכשת על ידי תאגיד ממשלתי. גם הממשלה הסינית קובעת מחירי מטרה מובטחים ליצרנים.

"אם יכפילו את מחיר המים, לא ישתלם לגדל כותנה בארץ"

על כדאיות גידול הכותנה בישראל מרחף האיום בייקור מחיר המים. שדות הכותנה עליהם מופקד אבנון מושקים במי קולחין (מים מוּשבים) ממאגרי מים שבנתה האגודה החקלאית. "לנו יש רק מי קולחין, ואנחנו מגדלים גידולים שמתאימים לסוג המים.

"האגודה החקלאית האזורית שלנו, שמונה 13 ישובים מייסדים, הקימה ומנהלת מאגר מי קולחין בהשקעה של מיליוני שקלים. הקמנו בעצמנו מאגרי מים, שמספקים מים ל-25 ישובים וצרכנים. המשקים אפילו ויתרו על זכויות במים השפירים לטובת המדינה, ובכל זאת המדינה רוצה להטיל מס שייקר את השימוש במים המוּשבים. התוצאה תהיה שמחיר המים יהיה גבוה פי 1.5 מהעלות הנוכחית, וזה חבל מאוד.

קטפת בשדה. "בגלל הקורונה, השנה גידלנו רק 950 דונם, לעומת כ-1,500 דונם בדרך  כלל" (צילום: תמי מרדר)
קטפת בשדה. "בגלל הקורונה, השנה גידלנו רק 950 דונם, לעומת כ-1,500 דונם בדרך  כלל" (צילום: תמי מרדר)

"לצערי, המדינה לא מקלה על החקלאים בנושא המים. אם יכפילו את המחיר, לא ישתלם לגדל כותנה בארץ. זה יהיה אחד הגידולים הראשונים שיפסיקו לגדל, כי הכותנה היא גידול שנחשב יקר. המים האלה, במקום לזהם את מי התהום, מייצרים גידולים ליצוא שמכניס דולרים למדינה. אם החקלאים באזור שלנו לא ינצלו את המים האלה, אז מי הקולחין יזרמו לנחל שורק ויגיעו ליבנה, פלמחים וראשון לציון".

"פתיחת הייבוא של ירקות ופירות ממש לא לטובת העם"

גם הרפורמה בחקלאות שמקדם משרד האוצר מעוררת מבחינתו דאגה: "החקלאים היום מקבלים פחות מרבע ממחיר המוצר בסופר. לאן נעלם ההפרש? הוא לא אצל החקלאים. מאשימים בזה את החקלאים, ולא את רשתות השיווק או הסיטונאים. נוח לכולם להגיד שייבוא פירות וירקות זה לטובת העם, אבל מה נעשה כשבא מצב כמו הקורונה, ונסגרים השמים והנמלים?

אבנון במשרדו: "זאת הרי אחת המטרות של הציונות - שנוכל לדאוג לעצמנו בעצמנו, שנהיה חופשיים" (צילום: רותי ליפץ)
אבנון במשרדו: "זאת הרי אחת המטרות של הציונות – שנוכל לדאוג לעצמנו בעצמנו, שנהיה חופשיים" (צילום: רותי ליפץ)

"אם החקלאות תיובש לא יהיה מאיפה להביא תוצרת בכלל, כך שבראייה רחבה וארוכת טווח, פתיחת הייבוא של פירות וירקות היא ממש לא לטובת העם. זאת הרי אחת המטרות של הציונות – שנוכל לדאוג לעצמנו בעצמנו, שנהיה חופשיים. לצערי אני חש שיש מי שרוצה להתנכל לציונות, וצר לי על זה מאוד".

ובכל זאת הוא שמח לקום בבוקר ולצאת לשדות. "בסופו של יום אתה עובד, מתאמץ, מזיע, משקיע", אומר אבנון בחיוך, "וכשאתה רואה ברכה בגידולים, היבולים טובים והיעילות גבוהה, אתה מרוצה".

6 דברים שכדאי לדעת על כותנה:

  1. עדויות לטווית בדי כותנה במצרים הקדומה מתוארכות למאה ה-12 לפנה"ס. ביות הכותנה החל, לפי ההערכות, בפרו לפני כ-8,000 שנים. שרידי בד כותנה שנמצאו במקסיקו תוארכו כבני 5,000 שנים.
  2. חוטי כותנה שימשו בעת העתיקה ליצירת רשתות דייג.
  3. שטרות הדולר האמריקאיים עשויים מ-75% סיבי כותנה ו-25% סיבי פישתן.
  4. צמר גפן לשימוש רפואי הוא למעשה כותנה טהורה מעוקרת.
  5. שמן זרעי כותנה הוא אחד מהשמנים הנפוצים בתעשיית המזון. השמן משמש לבישול, אפייה, טיבול וטיגון. בתהליך הזיכוך הוא מאבד כמעט את כל ערכיו התזונתיים. הוא מומלץ לטיגון עמוק, שכן נקודת העישון שלו, הטמפרטורה בה הוא מתחיל להישרף, גבוהה יחסית לשמנים אחרים.
  6. שמן זרעי הכותנה מכיל נוגדי חמצון וויטמין E, ומשמש גם במוצרי טיפוח לשיער ומוצרי קוסמטיקה.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!