דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

18 שעות משמרת ב-10 בתי חולים, ומנוף לחץ אחד: שאלות ותשובות על קיצור המשמרות למתמחים

לראשונה יקוצר בחוק אורך המשמרות של חלק מהרופאים המתמחים | המתווה מחייב גיבוש תכנית חומש לקיצור המשמרות של כלל המתמחים | אם התכנית לא תגובש, שרת הכלכלה יכולה לבטל את היתר ההעסקה החריג בתוך שנתיים

רופאים בבית החולים איכילוב מובילים חולה קורונה, מרץ 2020. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
רופאים בבית החולים איכילוב מובילים חולה קורונה, מרץ 2020. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי חתמה אתמול (רביעי) על היתר העסקה חדש לתורנויות הרופאים המתמחים, שיקצר בהדרגה את משך התורנויות שלהם מ-26 ל-18 שעות.  הקיצור יתחיל בבתי החולים בפריפריה במהלך השנים 2022 ו-2023. המתווה קובע שמשרדי הבריאות, האוצר והכלכלה יקבעו מתווה להפחתת משך התורנויות לכלל המתמחים עד סוף שנת 2026.

מדובר בשינוי משמעותי אך חלקי, שמגיע לאחר מאבקים של מתמחים בשנים האחרונות לקיצור התורנויות הארוכות, ויישומו צפוי להיתקל במורכבויות שונות.  אלו הדברים המרכזיים שהוגדרו בהיתר החדש, והשאלות הפתוחות:

למי מתייחס ההיתר?

ההיתר מתייחס לכלל הרופאים המועסקים בבתי חולים ובמוסדות הטיפוליים. עם זאת, בפועל, הרופאים שמבצעים תורנויות ארוכות בבתי החולים הם הרופאים המתמחים, ולכן הם אלו שמושפעים ישירות מההיתר.

מדובר ברופאים שנמצאים בהתמחות, כלומר, שסיימו לימודי רפואה וסטאז', ונמצאים בתהליך התמחות באחד ממקצועות הרפואה. במסגרת זו הם עובדים כרופאים בבית החולים על בסיס יומי עם ליווי וחניכה של רופא בכיר, ומבצעים תורנויות שכוללות גם עבודה בלילה. משך ההתמחות בישראל נע בין 4 ל-7.25 שנים במקצועות הבסיס, ובין שנתיים ל-3 שנים במקצועות העל. לפי נתוני ההסתדרות הרפואית, בשנת 2020 היו בישראל כ-7,500 מתמחים ברפואה, מהם כ-6,650 בהתמחות בסיסית וכ-870 בהתמחות על.

מה המצב כיום?

ההיתר שניתן בשנת 2012 קובע שאורך יום עבודה של רופא, הכולל שעות נוספות שהן שעות תורנות, לא יעלה על 24 שעות, ואם צורכי העבודה מחייבים זאת – לא יעלה על 26 שעות. בנוסף נקבע שמספר שעות העבודה השבועי הממוצע בשנת עבודה לא יעלה על 71.5 שעות. בנוסף נקבע שרופא מתמחה לא יעשה יותר משתי תורנויות בשבוע, כלומר עד שמונה תורנויות בחודש. עם זאת הסכמים קיבוציים עליהם חתמה ההסתדרות הרפואית הגבילו את התורנויות ל-6 בחודש, וקבעו כי הרופא יוכל לישון במשך שעתיים במהלך משמרתו. היתר זה הוארך מספר פעמים בעשור האחרון, ותוקפו פקע אתמול.

מה קובע ההיתר החדש?

מבחינה פורמלית, ההיתר ממשיך את המצב הקיים כיום עבור כלל הרופאים – היתר העסקה חריג של עד 26 שעות. אך לראשונה נקבעים בו מקרים בהם ההעסקה המותרת תהיה רק עד 18 שעות. ההיתר יהיה בתוקף לחמש שנים, עד סוף שנת 2026.

מיהם הרופאים המתמחים שמשמרותיהם יקוצרו בשלב הראשון ומתי זה יקרה?

ההיתר קובע שתורנויות המתמחים בבתי החולים בפריפריה בכל המקצועות, למעט כירורגיה, טיפול נמרץ כללי והרדמה, יקוצרו עד ה-31 במרץ 2022. בתי החולים בפריפריה הם: העמק בעפולה, לגליל בנהריה, פדה-פוריה בטבריה, זיו בצפת, הסקוטי בנצרת, הצרפתי בנצרת, המשפחה הקדושה בנצרת, ברזילי באשקלון, סורוקה בבאר שבע, יוספטל באילת.

מה כולל השלב השני במתווה ומתי הוא יקרה?

השלב השני המוגדר בהיתר הוא קיצור המשמרות לרופאי טיפול נמרץ כללי ורופאים מרדימים בבתי החולים בפריפריה ל-18 שעות בתוך שנה וחצי, עד ה-31 במרץ 2023.

מתי יקוצרו המשמרות למתמחים בכלל הארץ, ולמתמחים בכירורגיה?

ההיתר אינו מגדיר יעדים קונקרטיים כמו תאריכי יעד למקצועות או למיקומים שונים, וגם לא תוספת צפויה של תקנים ותקציבים. עם זאת, לפי ההיתר משרדי הבריאות, האוצר והכלכלה נדרשים לגבש תוכנית חומש לקיצור התורנויות "בהיקף נרחב" במהלך השנים 2022 עד 2026.

מה יקרה אם תכנית החומש לא תגובש או תיושם? האם יש סנקציה כלשהי?

משרדי הבריאות והאוצר נדרשים לדווח לשרת הכלכלה על גיבוש תכנית החומש, וכן לדווח לה בחודש אוקטובר בכל שנה על יישומה. בנוסף ההיתר כולל מנוף לחץ של שרת הכלכלה על המשרדים: במקרה שלקראת סוף 2023 השרה תהיה סבורה שלא גובשה תכנית חומש או לא יושמה, היא תוכל לבטל את המתווה החל מ-1 בינואר 2024, שנתיים לפני שמסתיים התוקף שלו. גם אם התכנית לא תקודם ניתן יהיה להאריך את המתווה, אך מדובר ב'נקודת בקרה' שיש בכוחה להעלות את הסוגיה לדיון ציבורי.

האם יצומצמו התורנויות והיקף שעות העבודה החודשיות?

כן. לפי ההיתר החדש, מספר התורנויות בחודש יעמוד על 6 תורנויות לכל היותר, במקום 8 תורנויות בהיתר הקיים (אם כי כאמור ההסכמים הקיבוציים קובעים כבר כיום מקסימום 6 משמרות). היקף שעות העבודה השבועיות יצומצמו מ-71.5 ל-63.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!