דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

רשות החשמל יוזמת: מסחור מלא של ייצור החשמל בישראל

כחלק מרצון לקדם מעבר לשוק חשמל חופשי, ללא מגבלות על הקמת מתקני ייצור, יוצאת רשות החשמל בקול קורא לציבור הרחב | במסגרת התכנית, צרכנים יוכלו לקחת חלק פעיל במעבר מדלקים מזהמים לאנרגיות מתחדשות

פאנלים סולאריים על גג. התעריף מובטח ל-15 שנה (צילום: ארז רביב)
פאנלים סולאריים על גג. התעריף מובטח ל-15 שנה (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל פרסמה אתמול (רביעי) קול קורא בעניין עקרונות לאסדרת שוק. הרשות מכוונת לבצע דה-רגולציה שתמסחר באופן מלא את מקטע ייצור החשמל. כיום, כל יצרן זקוק לאסדרה של רשיון ייצור, מכסה וכיסוי תעריפי. הרשות מציעה בעתיד לעבור למשטר של שוק חשמל שנסחר באופן חופשי, ללא מגבלות על הקמת מתקני ייצור "כחלק מפעילות הרשות לקידום ולביסוס שוק חשמל תחרותי ויעיל בישראל ולהפחתת הנטל הרגולטורי".

כך למשל, תתאפשר הקמה של מתקני ייצור ואגירה ללא מכסות וללא צורך להמתין לפרסום הליך כזה או אחר על ידי הרשות. המתקנים שיוקמו יוכלו למכור את כל החשמל המיוצר בהם במסגרת השוק הסיטונאי או למספקים פרטיים, שיוכלו מצידם לראשונה להציע לצרכנים חבילות המבוססות על אנרגיות מתחדשות, דבר אשר יאפשר לצרכנים לקחת חלק פעיל במעבר מדלקים מזהמים לאנרגיות מתחדשות.

כללי האסדרה החדשים יהיו תקפים גם למתקני ייצור ברשת החלוקה (מתקנים במתח נמוך) שיסיימו תקופת תעריף במסגרת אסדרות קודמות, כמו חשמל סולארי לאחר 20 שנה של תעריף מובטח.

המכירה במסגרת השוק הסיטונאי תהיה במחירי שוק משתנים, כאשר מעבר לכך המתקנים יהיו זכאים לתשלומי זמינות בשעות שיא ביקוש, זאת בין היתר על מנת לעודד הקמה של מתקני אגירה.

במסגרת הקול הקורא מובהר כי אין בקביעת העקרונות של אסדרה זו בכדי למנוע תמיכה נוספת במתקני ייצור באנרגיות מתחדשות, על מנת להבטיח עמידה ביעדי הממשלה. כך למשל, האסדרה לתמיכה במתקנים סולאריים על גגות קטנים, המבוססת על תעריף גבוה ומובטח, תמשיך להיות בתוקף לצד האסדרה החדשה.

הקול הקורא מתפרסם בהמשך למספר תהליכים שהרשות מובילה בשנים האחרונות לביסוס משק חשמל תחרותי, יעיל ונקי ובהם פתיחת מקטע האספקה לתחרות וכניסתם של מספקים פרטיים שרוכשים חשמל במחירי זמן אמת, ומיסוד שוק סיטונאי לחשמל המנוהל על ידי חברת ניהול מערכת עצמאית.

 לדברי יו"ר רשות החשמל, יואב קצבוי: "האסדרה המוצעת נועדה לקדם שתי מטרות משמעותיות של הרשות לשנים הקרובות – שילוב משמעותי של אנרגיות מתחדשות ומתקני אגירה מבוזרים, וקידום שוק חשמל תחרותי ויעיל, לרווחת כלל הצרכנים. אנו מזמינים את הציבור להגיב לקול הקורא, ולקחת חלק בעיצוב משק החשמל העתידי."

באסדרה מסוג זה טמון סיכוי להפחית את מחירי החשמל, אך גם סיכון מסויים. אם כיום, רשות החשמל היא זו שפועלת להבטיח עודף כושר ייצור באמצעות קביעת תעריפים ומתן רשיונות כדי לשמור על ביטחון גבוה ביכולת לספק חשמל, תפקיד זה יישחק. מתכונת של מסחור מלא של ייצור החשמל עשויה להעניק כח שוק מקומי גדול מאוד ליצרנים מקומיים, שעשוי לעיתים להיות חסר תחליף ויהווה בעבורם מנוף משמעותי למכור חשמל במחירים גבוהים למספר צרכנים קטן.

התייחסות לקול הקורא ניתן להגיש עד ה17.11.21.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!