דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ההבטחה לתוספת דירות דיור ציבורי נותרה מחוץ לתקציב

ח"כ גבי לסקי (מרצ) אמרה בדיון בוועדת הכלכלה היום (חמישי) שהאוצר אישר לה שהגדלת מאגר הדירות הציבוריות שהתחייב לה שר השיכון לא זכתה לסעיף ייעודי בתקציב | יו"ר הוועדה מיכאל ביטון: "אין זה ראוי למצוא פתרון למצוקת הדיור הציבורי באמצעות פינוי אוכלוסיות מוחלשות שנופלות בין הכיסאות או על סף הזכאות"

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דוד טברסקי

שר השיכון זאב אלקין התחייב להגדיל את מאגר הדירות שמוקצות לדיור ציבורי ב-1,700 בשלוש שנים, אבל משרד האוצר לא הקצה סעיף תקציב ייעודי לכך, כך אמרה הבוקר (חמישי) ח"כ גבי לסקי (מרצ) בדיון בוועדת הכלכלה בעניין הפינויים בדיור הציבורי. כלל הנראה התקציב נמצא בסיכומים תקציביים ויגיע מכמה מקורות, בהם עודפי תקציב.

הוועדה התכנסה לדון בהמלצות הדו"ח של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שאף הייתה אמורה להציג אותם בעצמה בוועדה, אבל לא עלתה בסוף בטענה שאלקין ביקש לראות את הדו"ח לפני הצגתו בדיון. "יש 117 מועדים לפינוי, ו-30 אלף מחכים לדיור. בוא נטפל בהם לפני שאנחנו בוחנים אנשים בפינצטה", אמר מנכל משרד השיכון לשעבר חגי רזניק. רזניק כיהן תחת השר לשעבר יואב גלנט, שהקפיא את כלל הפינויים של הדיור הציבורי.

יו"ר הוועדה מיכאל ביטון פתח את דבריו בסיפורה של לינה אונגנסקי, אם יחידנית לארבעה ממעלה אדומים, שחיה בבית שהוריה קיבלו לפני 21 שנה. אונגנסקי סיפרה שלאחר מות אביה ב-2017 סורבה לקבל מעמד של ממשיכה והוגדרה פולשת, אף שהייתה זכאית בפוטנציאל ופנתה כמה פעמים למשרד להכרה. שופטת מחוזית קבעה שאין לפנות אותה אף שאינה עומדת בקריטריונים, והרשתה לה לבקש ערעור. למרות זאת, כיום היא מועמדת לפינוי וטרם קיבלה תשובה סופית לגבי מעמדה.

"ראיתי איך לוקחים בית למי שלא אמורים לקחת ונותנים למי שלא מגיע לו", אמר ביטון, וקרא להקפיא את הפינויים של הדיירים בעלי החובות והמועמדים להיות ממשיכים בחודשים הקרובים לאלתר, עד בדיקה מדוקדקת יותר. בנוסף, קרא ביטון למשרד לגבש הצעת חקיקה לשינוי קריטריונים שיוצגו לוועדת הכלכלה בזמן הקרוב. לסקי הזכירה בוועדה את החלטת העליון באוגוסט האחרון, שלפיה משפחה שעומדת בפני פינוי כי אינה זכאית חייבת לקבל מענה מהרשות המקומית טרם הפינוי. "גלנט עצר כי הוא ידע שהעסק נבנה לא נכון. נבדוק השנה אם יהיו תוצאות בשטח".

משרד השיכון ציין שבימים אלו מוקמת ועדה שתבחן מחדש את מבנה הקריטריונים לזכאות, שאותם הגדיר אלקין "בעייתיים".

"אין זה ראוי למצוא פתרון למצוקת הדיור הציבורי באמצעות פינוי אוכלוסיות מוחלשות שנופלות בין הכיסאות או על סף הזכאות", אמר ביטון. "אם רוצים לתקן חוקים, שיגישו הצעה תוך חודש, עד אז מטלטלים אנשים עם חבל על צווארם". אחרי אישור חוק ההסדרים יצטרכו אלקין ומנכ"ל משרדו אביעד פרידמן להתייצב בוועדה למעקב.

דו"ח ברביבאי, שהוגש בדצמבר 2016 לגלנט, נחשב למסמך פורץ דרך במאבק על דיור ציבורי צודק ונגיש. לפי תמונת המציאות הקודרת שהציג, בישראל בין 2014 ל-2017 התבצע פינוי אדם מדירתו כל חמישה ימים. בסוף 2017, 7,800 משפחות עמדו בפני הליכים לקראת פינוי ו-4,200 קיבלו פסק דין מחייב עם מועד פינוי. הדו"ח קבע לראשונה את האחריות שצריכה להיות למדינה על דיירי הדירות והמיועדים לפינוי.

רזניק, שעבד על הדו"ח, פירט את עיקרי המלצותיו, ובהן הקריאה לעצור את תהליכי פינוי לחייבים והדרישה ממשרד האוצר לבחון מחדש את הסיבות להיווצרות החובות. הדו"ח דרש להסיר את התנאי שביקש מדיירים שטוענים כממשיכים של בני משפחותיהם בדירה לעמוד בתבחיני זכאות, שנחשבים לקשיחים מאוד, כך שגם דיירים במצוקה לא עומדים בהם. בנוסף, ביקש הדו"ח ליצור הבחנה ברורה בין דיירים אלה לדיירים שאותם הוא מכנה פולשים, שכן רבים מהם נמצאים במצוקה ונדרשים למענה רחב מהרשויות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!