דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

127 רשויות ירוקות יצורפו לפיילוט של בדיקות במקום בידודים בבתי הספר

לפי המתווה, בכיתה בה יתגלה חולה מאומת התלמידים יעברו בדיקת PCR בקהילה, ולאחריה ייבדקו בבדיקה ביתית במשך שבוע תוך למידה רציפה | בין הרשויות שישתתפו: תל אביב, חיפה, ראשון לציון ומודיעין

מורה ותלמידים בכיתה (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מורה ותלמידים בכיתה (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
דפנה איזברוך
מיכל מרנץ
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

פיילוט בדיקות לתלמידי בתי הספר כחלופה לבידוד ביישובים ירוקים יורחב החל ממחר (ראשון) ל-147 יישובים שיוגדרו ירוקים. ביישובים ייושם מתווה אחד מתוך שלושת המתווים של הפיילוט שהתקיים עד כה ב-17 רשויות מקומיות. בין היישובים בהם יתקיים הפיילוט: תל אביב-יפו, חיפה, ראשון לציון, פתח תקווה, נתניה, כרמיאל, קרית אונו, מודיעין, יהוד, רמת גן, קרית ביאליק, לוד, נהריה, הרצליה, כפר סבא ורחובות.

רשויות מקומיות רבות שאמורות להתחיל את הפיילוט עדיין לא הודיעו עליו לתושבים. סוגיה נוספת שאינה ברורה היא האם האם יסופק לרשויות מלאי מספיק של ערכות אנטיגן. המשרד הודיע בשישי ש"אנחנו ערוכים ליישם את הפיילוט באופן מיידי, אך כפוף למלאי ערכות האנטיגן".

המתווה לרשויות שמצטרפות לפיילוט:

  • בכיתה בה מתגלה חולה מאומת, תלמידי הכיתה יבדקו בבדיקת PCR שתבוצע בעמדות פיקוד העורף או בקופות החולים.
  • התלמידים יישארו בבידוד עד לקבלת תשובה שלילית, ולאחריה ישובו לשגרת הלימודים בכיתה, תוך חובה לבצע בדיקות מהירות באמצעות ערכות אנטיגן למשך 7 ימים.
  • ביום השביעי תבוצע בדיקת PCR נוספת בקהילה. לאחר קבלת תשובה שלילית, תחזור כל הכיתה לשגרה.
  • המתווה, שסוכם עם משרד החינוך, יוחל באופן הדרגתי ביישובים הירוקים.

המתווה מיושם במקביל ליישום פיילוט למודל 'הכיתה הירוקה' של משרד החינוך ב-400 בתי ספר ברחבי הארץ, שהחל בתחילת השבוע ויסתיים בסוף השבוע הקרוב. מתווה זה מתבסס על פטור מבידוד לתלמידי כיתה בה התגלה תלמיד שמאומת לקורונה, באמצעות בדיקות PCR שייערכו לתלמידים בבית הספר או בקהילה, ובדיקות אנטיגן מהירות שיבצעו התלמידים על בסיס יומי במקרה של תלמיד או איש צוות מאומת בכיתה.

לפי המתווה רק תלמיד מאומת יצטרך לשהות בבידוד, כאשר הבדיקה הראשונה לאחר גילוי מאומת תהיה בדיקת PCR, לאחריה יתקיימו בדיקות אנטיגן ביתיות ובדיקה נוספת בתום שבוע תהיה בדיקת PCR.

ברביעי השבוע הנחה בנט את משרד הבריאות לגבש מתווה שיקדם את ביטול הבידודים בערים ירוקים, על אף שהפיילוטים שמבצע המשרד ל'כיתה הירוקה' טרם הסתיימו. המתווה שהוצג מרחיב את אחד מהמתווים של הכיתה הירוקה. במתווים האחרים, הבדיקות מתקיימות בבית הספר.

שאלות ותשובות

משרד החינוך פרסם בחמישי האחרון קובץ שאלות ותשובות על מתווה הכיתה הירוקה, שמתייחס למצבים שונים במתווה כמו גילוי תלמיד מאומת נוסף, בדיקה חיובית גבולית ועוד.

1. האם תלמידים מאותו בית הספר הלומדים בקבוצות מעורבות: צהרון, הקבצות, לרבות בהסעות ובתנועת נוער הפועלת אחר הצהרים, יכולים להשתתף במתווה "כיתה ירוקה"?
כן. במקרה של תלמיד מאומת באחת מהקבוצות המעורבות שלעיל, הכיתה אליה שייך התלמיד המאומת וכל התלמידים שהיו במגע איתו יעברו למתווה "כיתה ירוקה."
2. האם כיתת חינוך מיוחד/תלמידים עם מוגבלויות יכולה להשתתף במתווה הכיתה הירוקה?
לפי שיקול דעת מנהלת בית הספר ובהתאם למידת יכולתם של התלמידים הללו לשתף פעולה ולבצע בדיקות, יהיה ניתן לצרף אותם ולשתף אותם במתווה "כיתה ירוקה".
3. האם חשיפת הכיתה לתלמיד שקיבל תוצאת בדיקת PCR חיובית–גבולית תגרום לכיתה להיכנס למתווה כיתה ירוקה?
במקרה הנ"ל יידרש התלמיד שקיבל תוצאת בדיקת PCR חיובית–גבולית לבצע בדיקה חוזרת ולשהות בבית עד לקבלת התשובה של הבדיקה החוזרת. עד קבלת התשובה לתלמיד הגבולי, תתחיל הכיתה לבצע בדיקות אנטיגן בבוקר. במידה והתלמיד יצא חיובי, תחל הכיתה לפעול לפי המתווה של "כיתה ירוקה".
4. במקרה של תלמיד מחלים שנבדק (למרות שלא נדרש) ונמצא מאומת – האם הכיתה שלו תיכנס למתווה "כיתה ירוקה"?
א) ככלל, מחלימים אינם משתתפים במודל הבדיקות של הכיתה הירוקה משום שהם פטורי בידוד.
ב) ככל שמדובר במחלים שחלפו יותר משלושה חודשים מהרגע שחלה, יש חשש לתחלואה חדשה, ולכן כיתתו של התלמיד הנ"ל תיכנס למתווה "כיתה ירוקה".
5. תלמיד שנדרש לבידוד (חזר מחו"ל, היה במגע עם מאומת בקהילה וכו') בהתאם להנחיות משרד הבריאות, האם יכול להשתתף במתווה "כיתה ירוקה"?
לא. אינו יכול להשתתף במתווה ה"כיתה הירוקה".
6. שאלה הנוגעת למתווים  1-3 במתווה כיתה ירוקה על התפתחות תחלואה תוך ביצוע המתווה:
במקרה שבו התגלה מאומת נוסף בכיתה שהתחילה את המתווה, לדוגמה, ביום השלישי להפעלת מתווה "כיתה ירוקה", האם ידרשו התלמידים שבאו במגע עם המאומת הנוסף לבצע בדיקת PCR מיד עם הידיעה על המאומת הנוסף או שעליהם לבצע בדיקת PCR רק ביום השביעי לחשיפה האחרונה למאומת הנוסף ו/או גם לחשיפה הראשונה עם המאומת הראשון?

א) ככלל, לאורך כל מתווה כיתה ירוקה נדרש לבצע בדיקת אנטיגן בבית במהלך השבוע בשעות הבוקר לפני היציאה ללימודים.
ב) ה- PCR הכיתתי הראשון תמיד יהיה סמוך, ככל שניתן, לקבלת ההודעה על החשיפה למאומת .
ג) ה- PCR הכיתתי השני תמיד יהיה ביום השביעי מהחשיפה הראשונה (מהמאומת הראשון) שהובילה לכניסה למתווה.
ד) לא יהיה PCR כיתתי נוסף עם היוודע על מאומת נוסף, אך התלמידים ידרשו לבדיקת PCR ביום השביעי מהחשיפה האחרונה לתלמיד המאומת הנוסף.
ה) למעשה, כל תלמיד מאומת גורם לכלל התלמידים במתווה כיתה ירוקה לבצע בדיקת PCR נוספת (שלישית, וכן הלאה) ביום השביעי לחשיפה עמו.
ו) יש להדגיש כי במקרה שנתגלו שני תלמידים מאומתים בימים עוקבים (יום אחר יום), יידרשו התלמידים שבאו איתם במגע במהלך מתווה כיתה ירוקה, לבצע בדיקת PCRביום השביעי לחשיפת התלמיד המאומת הראשון

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!