דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפגניסטן

46 הרוגים ומעל ל-140 פצועים בפיגוע במסגד באפגניסטן; דאע"ש לקח אחריות

מחבל מתאבד פוצץ עצמו אתמול (שישי) במהלך תפילת יום השישי במסגד שיעי בקונדוז שבצפון המדינה | מדובר במתקפה השלישית השבוע על מוסדות דת באפגניסטן, והמשך העלייה בנוכחות של דאע"ש

זירת הפיגוע במסגד במחוז קונדוז שבצפון אפגניסטן (AP Photo/Abdullah Sahil)
זירת הפיגוע במסגד במחוז קונדוז שבצפון אפגניסטן (AP Photo/Abdullah Sahil)

לפחות 43 בני אדם נהרגו ויותר מ-140 נפצעו בפיצוץ שאירע אתמול (שישי) במסגד שיעי של בני ההזארה בקונדוז שבצפון אפגנסיטן, כך על פי סוכנות הידיעות הרשמית של המדינה. דאע"ש לקח אחריות על הפיגוע.

בהודעה של סוכנות הידיעות עמאק, המזוהה עם דאע"ש, נטען שאת הפיגוע ביצע מחבל מתאבד מבני המיעוט האויגורי. על פי ההודעה, הפיגוע כוון גם נגד המיעוט השיעי באפגניסטן וגם נגד הטליבאן בגלל הדיווחים על נכונותו לגרש אויגורים מהמדינה לדרישת סין.

מוקדם יותר אמר דוסט מוחמד אובאידה, סגן מפקד המשטרה במחוז קונדוז, שעל בסיס הדוחות הראשוניים נהרגו ונפצעו בפיגוע למעלה מ-100 בני אדם. לדבריו, מספר המתים עלה על מספר הפצועים. מספר שעות אחרי דיווח זה, המשטרה המקומית עדיין לא עדכנה את מניין ההרוגים והפצועים הרשמי.

גורם בבית החולים המחוזי בקונדוז אמר לסוגנות הידיעות איי.פי שלפחות 25 בני אדם נהרגו ו-51 נפתעו בפיגוע. כאמור, מניין ההרוגים לפי סוכנות הידיעות האפגנית עומד על לפחות 46, אבל גם אם המניין האמיתי הוא 25 מדובר בפיגוע הקטלני ביותר במדינה מאז יציאת הכוחות הזרים.

בן לאומת ההזארה שגולה בלונדון מספר ל'דבר' שעד לאחרונה אובטח המסגד על ידי תושבי האזור, אך לפני מספר ימים פיזר הטליבאן את השומרים והמקום נשאר ללא אבטחה. הטליבאן עצמו היה מטרה לשורת פיגועים קטלניים של דאע"ש, כולל ירי ממארבים ופיצוץ במסגד בבירה קאבול.

הפיצוץ העז אירע במסגד גוזאר-א-סעיד עבאד במהלך תפילות הצהריים של יום שישי. כתוצאה מהפיצוץ התנפצו חלונות, התקרה התכסתה בפחם והריסות ופיסות מתכת מעוקמות מילאו את רצפת המסגד.

בתמונות וסרטונים מהזירה נראים אנשי כוחות החילוץ מפנים גופות לאמבולנסים, ודם מציף את מדרגות הכניסה.

חוסינידאד רזאיי, תושב האזור, אמר לסוכנות הידיעות איי.פי שהוא מיהר להגיע למסגד אחרי ששמע את הפיצוץ, זמן קצר אחרי תחילת התפילה. "באתי לחפש את קורבי המשפחה שלה", סיפר, "המסגד היה מלא".

כאמור, המתפללים שנפגעו בפיגוע היו הזארים, להם היסטוריה של אפליה כפולה גם במיעוט אתני וגם כשיעים במדינה עם רוב סוני.

האירוע אתמול היה הפיגוע השלישי השבוע במסגד או בית ספר דתי במדינה. דאע"ש לקח אחריות על שני פיצוצים קטלניים בקאבול, בהם הפיגוע בשדה התעופה בבירה ב-26 באוגוסט, בו נהרגו לפחות 169 אפגנים ו-13 חיילים בצבא ארה"ב.

דאע"ש לקח אחריות גם על פיצוץ שאירע ביום ראשון השבוע מחוץ למסגד בקאבול, הו נהרגו לפחות חמישה אזרחים. אף גורם לא לקח אחריות על פיגוע נוסף שאירע ביום רביעי בבית ספר דתי במחוז ח'וסת.

משלחת האו"ם לאפגניסטן גינתה את הפיגוע, אותו כינתה "חלק מדפוס מטריד של אלימות" שממוקדת במוסדות דת.

סייד חוסיין אלימי בלחי, כהן דת שיעי בולט, גינה את הפיגוע וקרא לטליבאן לספר ביטחון לשיעים באפגניסטן. "אנחנו מצפים מכוחות הביטחון של הממשלה לספר את הביטחון למסגדים כי הם אספו את כלי הנשק ששימשו לאבטחת מקומות הפולחן", אמר.

אובאידה, סגן מפקד המשטרה, התחייב לשמור על שלומם של בני המיעוטים במחוז. "אני מבטיח לאחינו השיעים שהטליבאן מוכן להבטיח את בטחונם", אמר.

דברים כאלה מצד הטליבאן, לפחות בקונדוז, עומדים בניגוד גמור להיסטוריה המתועדת היטב של המתקפות בקשות שביצעו לוחמי הארגון נגד בני מיעוטים, כולל ההזארים.

הטליבאן, שמתבטא כעת כארגון השליט במדינה, נקט בעבר ב-20 השנים האחרונות צעדים דומים לאלה של דאע"ש, כולל פיגועי התאבדות ומארבי ירי.

ולא נראה שהארגון הפסיק את התקיפות על ההזארים. דו"ח של אמנסטי אינטרנשיונל, שפורסם מוקדם יותר השבוע, מצא שהטליבאן הרגב במחוז דאיכונדי 13 הזארים בניגוד לחוק, בהם נערה בת 17, אחרי שאנשי כוחות הביטחון של הממשלה הקודמת נכנעו.

בני ההזארה מהווים כ-6% מתוך קרוב למיליון תושבים במחוז קונדוז. במחוז יש גם קבוצה גדולה של אוזבקים, שהיו כר פורה לגיוס מצד דאע"ש שכן הארגון הרצחני מקורב מאוד לתנועת המוסלמית באוזבקיסטן.

העובדה שהפיגוע בוצע על ידי דאע"ש היא חדשה מדאיגה לשכנותיה של אפגניסטן בצפון מרכז אסיה: סין ורוסיה. שתי המדינות ניסו במשך שנים לגייס את הטליבאן כבן ברית במאבק נגד התפשטות דאע"ש באזור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!