דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

אזרחי רוסיה נוהרים לסרביה כדי לקבל חיסונים שאושרו במערב

ארגון הבריאות העולמי והאיחוד האירופי עדיין לא אישרו את החיסון הרוסי 'ספוטניק 5', שפותח כבר באוגוסט 2020 | התסכול מההמתנה הארוכה הביא לזינוק דרמטי בפופולריות של חבילות תיירות חיסון לסרביה, שמאפשרת לזרים לקבל את החיסונים של פייזר ואסטרהזניקה

אנשים מחכים בתור לקבלת חיסון לקורונה במתחם חיסונים בבלגרד בירת סרביה. (צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)
אנשים מחכים בתור לקבלת חיסון לקורונה במתחם חיסונים בבלגרד בירת סרביה. (צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)

האישור שנתנו רשויות הבריאות ברוסיה לחיסון המקומי לקורונה היה רגע של גאווה לאומית, ומספחת פבלוב הייתה בין אלה שמיהרו לקבל את הזריקה. אבל רשויות הריאות הבינלאומית עדיין לא נתנו אישור להשתמש בחיסון הרוסי 'ספוטניק חמש'. וכעת, המצב השתנה.

כשהמשפחה מהעיר רוסטוב-על-הדון רצתה לבקר במערב, הם חיפשו חיסון שיאפשר להם לטייל באופן חופשי, והחיפוש הזה הוביל אותם לסרביה. כמו משפחת פבלוב, מאות רוסים נהרו בשבועות האחרונים למדינת הבלקנית כדי לקבל חיסונים שאושרו במערב.

משפחת פבלוב הרוסית מהעיר רוסטוב-על-הדון נחה אחרי שקיבלה את החיסון של פייזר במרכז חיסונים בבלגרד, סרביה. (צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)
משפחת פבלוב הרוסית מהעיר רוסטוב-על-הדון נחה אחרי שקיבלה את החיסון של פייזר במרכז חיסונים בבלגרד, סרביה. (צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)

סרביה, שלא חברה באיחוד האירופי, היא בחירה נוחה עבור רוסים שמחפשים חיסון בגלל שהם יכולים להיכנס אליה בלי ויזה ולמצוא בה מגוון אפשרויות לחיסונים שפותחו במערב.

מספר הקבוצות המאורגנות מרוסיה למדינה זינק בתקופה האחרונה, ואפשר לראות אזרחים רוסיים בבירה בלגרד, בבתי המלון, במסעדות, בברים, ובמרכזי החיסון.

"בחרנו בחיסון של פייזר כי רצינו לעשות טיול מסביב לעולם", אמרה לסוכנות הידיעות איי.פי נאדז'דה פבלובה, בת ה-54, אחרי שקיבלה את הזריקה במתחם חיסונים ענק בבלגרד.

פבלובה הוסיפה ש"ההגנה הכפולה" שמציעה זריקת הבוסטר של פייזר תאפשר למשפחה "לא רק לטייל מסביב לעולם, אלא גם לפגוש את מכרינו ואהובינו בלי חשש".

בעלה, ויטאלי פבלוב בן ה-55, אמר שהוא רמה "שכל העולם יהיה פתוח בפנינו, לא רק כמה מדינות".

לפי התאחדות סוכני הנסיעות הרוסית, חבילות תיירות חיסון לאזרחים שמעוניינים בזריקות שקיבלו את אישור ארגון הבריאות העולמי החלו להופיע בשוק באמצע ספטמבר. לפי מאיה לומידזה, מנכ"לית ההתאחדות, מחיר החבילות נעים בין 300 דולר ל-700 דולר, בהתאם לשירותים שכלולים בהן.

רוסיה עדיין מחכה לאישורים

'ספוטניק 5', שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הילל כחיסון הרשום הראשון בעולם למגפת הקורונה, הופיע באוגוסט 2020. החיסון אושר עד כה לשימוש בקרוב ל-70 מדינות, כולל סרביה.

אבל ארגון הבריאות העולמי הודיע שתהליך אישור השימוש הגלובלי עדיין לא הסתיים, וציין בעיות שהתגלו במפעל שמייצר את החיסון לפני מספר חודשים.

ביום שישי האחרון אמר בכיר בארגון שהבעיות המשפטיות שעיכבו את סיום הליך הבחינה של 'ספוטניק 5' "מתקרבות לפתרון", צעד שיוכל להתניע מחדש את ההליך שיעניק אישור שימוש חירום לחיסון.

עובד מערכת הבריאות בהונגריה מכין לשימוש בקבוקון של החיסון הרוסי לקורונה, ספוטניק 5 (Sandor Ujvari/MTI via AP)
עובד מערכת הבריאות בהונגריה מכין לשימוש בקבוקון של החיסון הרוסי לקורונה, ספוטניק 5 (Sandor Ujvari/MTI via AP)

לפי העוזרת למזכ"ל ארגון הבריאות העולמי מריהאנג'לה סימאו, משוכות נוספות שעומדות בפני הבקשה הרוסית הן העדר מידע מדעי מלא על החיסון ואישור לביקורי מפקחים באתרי הייצור.

שר הבריאות הרוסי מיכאיל מוראשקו אמר לאחרונה שהמחסומים לאישור של ארגון הבריאות העולמי הם בעיקר מנהלתיים.

ג'ודי טוויג, פרוסורית למדעי המדינה מאוניברסיטת וירג'יניה קומונוולת' האמריקאית שמתמחה בסוגיות בריאות עולמיות, מצפה שארגון הבריאות העולמי יאשר בסופו של דבר את 'ספוטניק 5', אבל לא השנה.

"הארגון אמר שהוא צריך עוד מידע, ושהוא צריך לחזור ולבדוק כמה מפסי הייצור בהם נמצאו בעיות מוקדם יותר. הבדיקות המחודשות האלה הם תהליך של מספר שבועות, וטוב שכך. זה לא דברים שהם פשוט מחפפים", הסבירה.

רוסיה מחכה עדיין גם לאישור של הסוכנות האירופית לתרופות, שיסיר את כל הגבלות המבע על כל מי שקיבל את החיסון שפיתחה.

לאזרחי רוסיה נמאס לחכות

ההמתנה הארוכה גרמה לתסכול בקרב אזרחים רוסיים רבים, אז כשארגון הבריאות העולמי הודיע בספטמבר על עיכוב נוסף בהחלטתו, הם התחילו לחפש פתרונות במקומות אחרים.

"אנשים לא רוצים לחכות, אנשים צריכים שתהיה להם האפשרות להגיע לאירופה ממגוון סיבות אישיות", הסבירה אנה פילאטובסקיה, דוברת סוכנות הנסיעות 'רוסקי אקספרס' ממוסקבה. "לחלקם יש קרובי משפחה, לחלקם יש עסקים, חלקם לומדים או עובדים. יש גם כאלה שפשוט רוצים לנסוע לאירופה כי הם מתגעגים אליה".

סרביה, מצידה, מציעה את החיסונים של פייזר, אסטרבזניקה וסינופארם הסינית. העלייה הדמרטית בביקוש הביאה את סוכניות הנסיעות ברוסיה להציע חבילות דומות גם לקרואטיה, בה תיירים יכולים לקבל את החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון שדורש מנה אחת בלבד, כך שאין צורך לחזור לקבלת מנת חיסון נוספת.

"הביקוש לחבילות לסרביה הוא כמו מפולת שלגים", הוסיפה פילאטובסקיה, "כל מה שהחברה שלנו עושה בימים האלה זה למכור חבילות תיירות לשם".

עובד מערכת הבריאות הרוסית מחסן אדם עם חיסון הקורונה ספוטניק 5. (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko Jr, FIie)
עובד מערכת הבריאות הרוסית מחסן אדם עם חיסון הקורונה ספוטניק 5. (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko Jr, FIie)

מדינת הבלקן החלה להציע חיסונים לאזרחים זרים באוגוסט, אחרי שמבצע החיסון המקומי החל להאט אחרי שכ-50% מהאוכלוסייה קיבלה את הזריקות. לפי הנתונים הרשמיים של ממשלת סרביה, קרוב ל-160 אלף אזרחים זרים התחסנו עד היום במדינה. לא ברור כמה מהם היו מרוסיה.

שיעור ההתחסנות ברוסיה עדיין נמוך מאוד. עד השבוע קיבלו כ-33% מ-146 מיליון אזרחי המדינה לפחות מנת חיסון אחת, ורק 29% היו מחוסנים לגמרי.

חוץ מ'ספוטניק 5', וגרסה שלו שמצריכה רק מנה אחת וידועה בשם 'ספוניק לייט', רוסיה עושה שימוש בשני חיסונים נוספים שפותחו במדינה, שגם הם לא קיבלו אישור בינלאומי.

שיאי תחלואה ותמותה ברוסיה וסרביה

שיעורי ההתחסנות הנמוכים, יחד עם חוסר הנכונות של השלטונות להטיל שוב הגבלות על הציבור, הביאו לכך שברוסיה וסרביה נרשמו בשבועות האחרונים שיאים ברמות התחלואה.

מספר הנפטרים היומי מקורונה ברוסיה עומד על מעל 900 כבר שבועיים ברציפות. ביום רביעי האחרון, נרשם שיא יומי של 929 נפטרים. בסרביה מתים מדי יום 50 בני אדם, המספר הגבוה ביותר מזה חודשים במדינה בה אובחנו עד כה כמעט מיליון נשאים מאומתים של הנגיף.

העלייה המטאורית בפופולריות של תיירות החיסון לפני כחודש הביאה לפריחה לסוכנויות הנסיעות בסרביה, שספגו מכה קשה במהלך משבר הקורונה. פרדראג טסיץ', הבעלים של סוכנות הנסיעות 'BTS קומפאס' מבלגרד, אמר שהלוח שלו מלא לחודשים הבאים. "זה התחיל בצורה מתונה, אבל המספרים עלו יפה מיום ליום", סיפר.

הוא הסביר שהסוכנות שלו מטפלת בכל מה שצריך, מאיסוף בשדה התעופה ולינה עד תרגום ועזרה נוספת במרכזי החיסונים. כשהתיירים חוזרים אחרי שלושה שבועות לקבל את המנה השנייה, מציעה להם הסוכנות טיולים קצרים לאטרקציות הפופולריות ביותר בסרביה.

במוסקבה יש כאלה שאמרו שהם מבינים מדוע רוסים רבים כל כך נוסעים לחו"ל כדי להתחסן. אבל טטיאנה נוביקובה טענה שהחיסונים המקומיים הם עדיין הבחירה המועדפת עליה.

"אם לומר את האמת, אני בוטחת בשלנו יותר", הסבירה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!