דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הפרת תנאי היתר הרעלים: המשרד להגנת הסביבה קנס את בזן ב-895 אלף שקלים אחרי 3 שנים

הקנס הוטל בעקבות טיפול לקוי בדליפת חומר רעיל ודליק בחודש מאי 2018 שהוביל לפיצוץ ולשריפה מקומית במפעל במפרץ חיפה

מפעל בזן במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב)
מפעל בזן במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (ראשון) שהטיל עיצום כספי בגובה 895,420 שקל על חברת בזן ממפרץ חיפה בגלל הפרת תנאי היתר הרעלים. העיצום, שהוציא סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד יצחק בן דוד, הוטל בעקבות אירוע שפך חומרים מסוכנים בחודש מאי 2018 שטופל באופן לקוי ובניגוד להיתר של החברה והוביל לפיצוץ ולשריפה מקומית באחד ממתקני המפעל.

האירוע התחיל בדליפה של נפטא, חומר מסוכן ודליק ביותר שעלול לגרום לסרטן ומזיק בשאיפה, במגע עם העור ובבליעה. הדליפה החלה כתוצאה מכשל במשאבה והזרמתו של החומר לבור מיוחד בשטח המפעל.

כתוצאה מהאירוע, נוצר ענן רסס באזור המשאבה שבהמשך, ועל פי התחקיר שנערך מאוחר יותר, התפוצץ וגרם לשריפה.

בגיליון הוראות הבטיחות של החומר מצוין באופן מפורש שבאירוע שפך או דליפה צריך להרחיק מקורות הצתה אפשריים או כל גורם אחר להתלקחות, כולל מקורות חום וחשמל סטטי, ולספוג את החומר על גבי חול, חומר מינרלי או שרוולי ספיגה.

תחקיר האירוע גילה שעובדי המפעל פעלו בניגוד להנחיות ובמקום לספוג את החומר, החלו להפעיל זרנוקי מים, במטרה לפנות את הנוזל לעבר בור ניקוז נוזלים. פעולה שלפי חוות דעת של רשות הכבאות יצרה, בסבירות גבוהה, חשמל סטטי ושהביא לפיצוץ ולשריפה.

בעקבות ההפרה דרישות היתר הרעלים, זימן מנהל מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה, שלמה כץ, את החברה לשימוע.

בהליך השימוע שינתה החברה את גרסתה וטענה שהשריפה פרצה בעקבות חשיפת החומר למקור חום. בנוסף, טענה שהגורם להצתה היה חום שנפלט מקטע חשוף של צינור קיטור שעובר בתחתית הבור אחיו פונה החומר. צינור זה, לפי בזן, חימם את אדי הדלק עד לטמפרטורה בה הם ניצתו עצמאית.

בירור שערכו נציגי המחוז בעקבות שינוי הגרסה מצא שהחשיפה למקור חום אירעה בעקבות הסרת הבידוד ידי החברה, בעקבות דליפה בקו הקיטור.

לפי הודעת המשרד, צירוף כל הגרסאות שהציגה החברה, ביחד או לחוד, מעלה שהחברה הפרה את תנאי היתר הרעלים: לא התבצעה ספיגה של החומר כנדרש והעובדים חשפו את החומר למקורות הצתה אפשריים של חשמל סטטי ולמקור חום.

"כמו כן, התנהלותה זו של החברה היא שהובילה להסלמת האירוע ולהתרחשות הפיצוץ והשריפה", ציינו במשרד.

שלמה כץ, מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה: "מקרה נוסף של תקלות ולטיפול לקוי בחומרים מסוכנים במפעלי התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה שהסתיים בעיצום כספי. המשרד יוסיף לפעול כנגד כל גורם שינהג בצורה לקויה תוך סיכון הסביבה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!