דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אנשי ענף התיירות שלחו יוני דואר לכנסת: "אולי את זה הם יקראו"

עשרות מאנשי הענף התכנסו ביישוב הושעיה בגליל התחתון בקריאה לממשלה לטפל בסוגיית התיירות הנכנסת ולתמוך ב-200 אלף העובדים בענף ובמעגלים הקשורים | אבנר טלמון, מבית הבד בקצרין: "אם לא יטפלו בזה, גם אנחנו, ציונים שאוהבים את המדינה, יודעים להיות לא נחמדים"

כנס התיירות בהושעיה (צילום: הדס יום טוב)
כנס התיירות בהושעיה (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

עשרות מאנשי ענף התיירות התכנסו היום (ראשון) באתר 'כפר קדם' שבישוב הושעיה בגליל בקריאה לממשלה לטפל בסוגיית התיירות הנכנסת, ותתייחס לעובדה שיותר מ-200 אלף אנשים בענף ובמעגלים נוספים שנתמכים על ידי תיירים לא עובדים כבר כ-20 חודשים.

"שרי הממשלה וראש הממשלה, החלטתם לא לסגור ענפים ולא לשלם פיצויים. יש ענף אחד שסגרתם, קחו אחריות ופתחו את ענף התיירות הנכנסת עכשיו. קחו אחריות ופצו אותם", כתבו משתתפי הכינוס בפתקאות ששלחו לכיוון קריית הממשלה בירושלים באמצעות יוני דואר. "את המיילים שלנו הם לא קראו עד עכשיו, אולי את יוני דואר הם יקראו", הסבירו.

עמוס קרבצקי, מורה דרך, אמר בכנס: "כולנו חלק מהפסיפס האדיר שנקרא תיירות נכנסת, ענף בכלכלה שנעלם מהעין. אנחנו זרוקים בצד, מהגדולים ועד הקטנים. אנחנו מבקשים לשים על המפה את 200 אלף המפרנסים, וכל אחד מאיתנו שמדבר בשם עצמו מדבר בשמם".

עמוס קרבצקי: אם המלון סגור, גם המכבסה שעובדת איתו נסגרת". (צילום: הדס יום טוב)
עמוס קרבצקי: אם המלון סגור, גם המכבסה שעובדת איתו נסגרת". (צילום: הדס יום טוב)

"חלקם הם החלק של הקרחון ששקוע בתוך המים", הוסיף, "כאלה שלפעמים אנחנו לא רואים אותם: אם המסעדה סגורה, גם לקצב שמוכר לה בשר אין עבודה. אם המלון סגור, גם המכבסה שעובדת איתו נסגרת".

"תמיד היו עליות וירידות, אבל אף פעם לא משהו כזה"

על פי נתוני עמותת 'מורשת דרך' לתיירות נכנסת לישראל, יש כ-25 אלף עסקי תיירות זעירים, של בין עובד אחד לחמישה, שמחוללים 80% מהכלכלה התיירותית. מלבדם יש אלפי מורי דרך, סוכני נסיעות ומארגני תיירות, מלונאים, אנשי היסעים, בעלי חנויות ומסעדות באזורים מוטי תיירות נכנסת, מרכזי מבקרים ואנשי אטרקציות למטייל.

אחד מהם הוא גדי אליאס (55), אב לשלוש מיסוד המעלה והבעלים של "Elias House Home Hospitality" ביישוב. "אני איש תיירות 30 שנה, ובשנה רגילה 95% מההכנסות שלי הם מתיירות נכנסת", הוא אומר ל'דבר'.

במסגרת העסק שלו, אליאס מארגן טיולי ג'יפים, טיולים רגליים, קיאקים ועוד בצפון, מארגן ביקורים באתרי זיכרון צבאיים, מארגן טקסי בר ובת מצוות בבתי כנסת באזור הצפון ומארח בביתו אירועים עם אוכל שהוא מכין בעצמו.

גדי אליאס: "השנתיים האחרונות היו מאתגרות". (צילום: הדס יום טוב)
גדי אליאס: "השנתיים האחרונות היו מאתגרות". (צילום: הדס יום טוב)

"השנתיים האחרונות היו מאתגרות", הוא מספר, "ענף התיירות הנכנסת נגמר ביום אחד, 4-3 חודשים אחרי זה התיירות הישראלית מאוד גדלה, ועם ישראל נשאר בארץ ולמד להכיר את המדינה. עברנו מלחמות ומבצעים, תמיד היו עליות וירידות, אבל אף פעם לא משהו כזה".

"היינו צריכים להמציא את עצמנו מחדש ולפנות לקהל אחר. חזרנו לעבוד רק בכ-20% מהתפוסה, שזה הרבה יותר ממה שיש לאחרים פה", מוסיף אליאס. "זו שערורייה השמיים סגורים לקבוצות כשכל העולם פתוח, ורק ישראל סגורה. צריך לפתוח את נתב"ג ואת השמיים, את השאר אנחנו נעשה".

"חבל שאף שמשרדי התיירות והבריאות לא רואים אותנו"

אחד מהאנשים שנפגע בצורה הקשה ביותר הוא עלי עודה (67), אב ל-11 וסב ל-20, בעליה של המסעדה של עלי" בחוקוק, אותה נאלץ לסגור לפני כשנה.

"כל המשפחה שלי עוסקת בתיירות", הוא מספר, "בלי תיירות זה פשוט לא רווחי. פתחנו, סגרנו, זרקנו. עכשיו, המסעדה סגורה כבר שנה".

עלי עודה: "מחכים לאיזושהי ישועה, שתחזור התיירות, או שיתחילו לפצות". (צילום: הדס יום טוב)
עלי עודה: "מחכים לאיזושהי ישועה, שתחזור התיירות, או שיתחילו לפצות". (צילום: הדס יום טוב)

"כשיש תיירים הכל משגשג", הוא מוסיף, "יש אקשן, עובדים הרבה. מגיעים אלי המדריכים, נהגים, כולנו מכירים. חבל שאף אחד ממשרד התיירות והבריאות לא רואה אותנו, העסקים הקטנים שנתמכים על ידי התיירות".

עודה מספר שקיבל פיצוי מהמדינה עד סוף אפריל, ומאז כלום. "את מאי יוני ביטלו. אמנם פתחו את המסעדות, אבל אין תיירות ולא חזרה העבודה", הוא טוען, "אנחנו מחכים לאיזושהי ישועה, שתחזור התיירות, או שיתחילו לפצות".

עודה עלי מדיר חנא, בעל חברת ההיסעים  'מנגו' מוסיף בשם הנהגים: "אין שום סיבה שברוב מדינות העולם מקבלים קבוצות, גם קבוצות ישראלים. ישראלים יוצאים כקבוצות לארה"ב ולאירופה, וכאן מסרבים ומקשים על קבוצות מרחבי העולם להגיע לכאן. אנחנו חלק ממשפחת התיירות, גם לנו בלי תיירים אין לנו עבודה".

"שהממשלה תפתח את השמיים או את הכיסים"

אייל קינן, מנכ"ל חברת NDJ, שמפעילה מרכזי מבקרים בתחום התכשיטנות והיהלומים בכל הארץ: "התמהיל הרחב של מי שנמצא בו הוא סממן של כל כך הרבה אנשים מכל כך הרבה מעגלים שנפגעים".

"מדובר על אוכלוסייה ענקית, שחלקה הגדול נכון להיום, חסר פרנסה וחסר דמי אבטלה", הוסיף, "בתור מעסיק אני כואב את זה ביומיום, אנחנו מתמודדים בחודשים האחרונים עם פיטורים וחל"ת של מאות עובדים, הוצאנו במרץ האחרון כ-120 עובדים לחל"ת".

"למדינת ישראל היה כל השנים נוח מאוד לקבל מיליארדי שקלים במטבע חוץ לקופת המדינה אבל בהינף יד ובהחלטת פקידים מתעלמת מאיתנו", טען קינן, "לא יכול להיות שמדינת ישראל תוציא כל יום 30 אלף ישראלים לכל העולם שיחזרו בתנאים הרבה פחות מחמירים לארץ, ולא תאפשר לתיירים להיכנס פנימה".

ראיד נסראללה: "אנחנו לא מחפשים נדבות, אנחנו רוצים לעבוד בכבוד". (צילום: הדס יום טוב)
ראיד נסראללה: "אנחנו לא מחפשים נדבות, אנחנו רוצים לעבוד בכבוד". (צילום: הדס יום טוב)

ראיד נסראללה מפורום מורי הדרך הערביים, הוסיף שרוב מורי הדרך הערביים עשו במהלך המשבר הסבה למקצוע אחר. "בקורונה, מצאנו את עצמנו מטפלים בחל"תים וחבילות מזון", סיפר, "אין להם אלטרנטיבה אחרת חוץ משהממשלה תפתח את השמיים או את הכיסים. אנחנו לא מחפשים נדבות, אנחנו רוצים לעבוד בכבוד".

אבנר טלמון, מנכ"ל ובעלים של בית הבד בקצרין, היה מארח מבקרים רבים מחו"ל לפני התפרצות המגפה. "מה שכולנו מבקשים, בצורה תמימה ונאיבית, זה את הרשות לעבוד.", אמר, :אנחנו בירידת הכנסות של יותר ממיליון שקלים בחודש מאז תחילת הקורונה, אבל בשנה וחצי הראשונות, מאז תחילת הקורונה, המדיניות של האוצר הייתה לפחות אמינה. פתאום, ביולי, הכל נגמר. הפסקנו לראות כסף".

אבנר טלמון: "קודם כל, צריך להחזיר את האמינות של הממשלה". (צילום: הדס יום טוב)
אבנר טלמון: "קודם כל, צריך להחזיר את האמינות של הממשלה". (צילום: הדס יום טוב)

"קודם כל, צריך להחזיר את האמינות של הממשלה, וצריך להפסיק את הייסורים שהתיירים עוברים עד שהם יכולים להגיע לפה", הוסיף, "דבר שני, צריך לבוא עם תכנית כספית. אנחנו חייבים עזרה באמצעים שקשורים בתשתיות. גם אם התיירים יחזרו מחר, אנחנו נצטרך להשקיע כדי להשיב את היכולת לעבוד".

לדברי טלמון, "חייבים לחשוב על פתרונות: מענקים, הלוואות בערבות מדינה. אם לא יטפלו בזה, גם אנחנו, ציונים נחמדים שאוהבים את המדינה, יודעים להיות לא נחמדים".

"אוטובוס של תיירים זו טרגדיה משום מה"

אבי זנדברג, מנכ"ל מלון אסטוריה בטבריה ומנכ"ל התאחדות המלונאים בטבריה מתח ביקורת על התאחדות המלונאים בישראל.

"הארגון הכי חזק בתיירות לא לוקח חלק", אמר, "הרבה מזה קשור לכך שהארגון נשלט על ידי שלוש רשתות שחילקו דיווידנדים לאחרונה וחגגו. מה שיצר שם לא טוב לכלל המלונות".

"אבל כ-250 מלונות לא מגיעים ל-15% תפוסה היום", הוסיף, "זו המציאות. בסוף השבוע יש אולי קצת ישראלים, אבל בלי תיירים אין לנו בטבריה, ולמלונות הקטנים אין איך להתקיים. ועכשיו, אנחנו נכנסים לחורף".

נועם אשד, מארגן תיירות נכנסת מחברת CTO, סגר את הכנס ואמר: "מדינת ישראל החליטה שהיא יודעת לחיות לצד הקורונה. בבלומפילד יש 20 אלף צופים, 14 אלף איש טסו לאומן, יש אירועים באולמות האירועים. אבל אוטובוס של תיירים, שנוסע בצורה מושכלת ומסודרת, זו טרגדיה משום מה".

נועם אשד: "עוד שבוע נגמרים החל"תים לאנשים מעל 45, ולא יכול להיות שהם הולכים עכשיו הביתה בלי יום אחד של אבטלה". (צילום: הדס יום טוב)
נועם אשד: "עוד שבוע נגמרים החל"תים לאנשים מעל 45, ולא יכול להיות שהם הולכים עכשיו הביתה בלי יום אחד של אבטלה". (צילום: הדס יום טוב)

"הממשלה יכולה לעשות את זה גם אחרת", הוסיף, "יש כאן 200 אלף איש שמטה לחמם הוא הענף הזה. עוד שבוע נגמרים החל"תים לאנשים מעל 45, ולא יכול להיות שהם הולכים עכשיו הביתה בלי יום אחד של אבטלה, בלי שהם יכולים לעסוק במקצוע שלהם".

"אני קורא לשר האוצר, שר הבריאות וקבינט הקורונה או שתפתחו את השערים לישראל במתווה פשוט, ישים, קל ובטוח, או שתפצו את העסקים והעובדים שלהם. סגרתם-שילמתם", סיכם אשד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!