דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / תלונות על התנהלות בלתי תקינה בבחירות לפרלמנט הרוסי

הבחירות לבית התחתון בפרלמנט הרוסי יצאו היום (ראשון) לדרך. ארגוני המעקב טוענים כי תלונות על הונאת בחירות זורמות מכל רחבי המדינה אולם בנציבות הבחירות הממשלתית מתעקשים כי תלונות כאלו הגיעו רק מסיביר

בחירות לדומה ברוסיה (צילום: AP Photo/Alexander Petrov)
בחירות לדומה ברוסיה (צילום: AP Photo/Alexander Petrov)

הבחירות לפרלמנט הלאומי ברוסיה מתקיימות היום (ראשון) ומספר התלונות על התנהלות בלתי תקינה הולך וגדל. הבחירות ל-450 המושבים בדומה או בשמו המלא: הדומה הממלכתית של הפדרציה הרוסית, הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, לא צפויות לשנות באופן משמעותי את יחסי הכוחות הנוכחיים בהם יש למפלגת רוסיה המאוחדת, המקורבת לקרמלין, רוב מוחלט. אך התפיסה הציבורית את כשרות התוצאות יכולה להיות גורם מרכזי בהתפרצות של מחאה אזרחית.

הפגנות ענק פרצו במוסקבה אחרי הבחירות האחרונות לדומה ב-2011. המספר הגדול של המשתפים במחאה והתמדתם בה, תפסו אז את רשויות המדינה לא מוכנות.

"מידע על הפרות חוק זורם באופן רציף מאזורים שונים של המדינה", ציטטה סוכנות הידיעות הפרטית אינטרפקס את איליה שבלינסקי רכז משקיפים מטעם המועצה הנשיאותית לזכויות אדם.

בין ההפרות, לכאורה, עליהן דיווח שבלינסקי היו תורים ארוכים של חיילים שהצביעו בקלפיות בהן לא היו רשומים ומקומות בהם נאלצו הבוחרים לבצע את תהליך הבחירה על יד שולחנות ולא בתאים הסגורים כפי שקבוע בחוק.

ארגון המעקב על הבחירות, גולוס, דיווח גם הוא על קבלת תלונות מרובות. באחד הסרטונים שהעלה הארגון לרשת נראה איש ועדת הבחירות באחת הקלפיות במחוז רוסטוב שבדרום רוסיה כשהוא משלשל מספר רב של גליונות נייר לתוך קלפי.

ראשת נציבות הבחירות הרוסית אלה פמפילובה הודיעה הבוקר כי תוצאות הבחירות בסיביר עשויות להיפסל אם הטענות על רמאות יתבררו כנכונות, אם כי מסרה מאוחר יותר לסוכנויות הידיעות כי לא נרשמו תלונות מאזורים אחרים. מתמודד מטעם מפלגת יאבלוקו הליברלית באזור אלטאי שבדרום סיביר אמר לסוכנות הידיעות הרשמית של רוסיה איט"ר-טא"ס כי צעירים הצביעו בשמם של מצביעים מבוגרים שהסבירות שיבואו לקלפיות בעצמם נמוכה.

פמפילובה היא פעילת זכויות אדם מוכרת שמינויה לתפקיד לפני כחמישה חודשים יצרה ציפייה כי הבחירות השנה יתאפיינו בפחות טענות על התנהלות לא תקינה מבחירות קודמות.

הבחירות הנוכחיות לדומה שונות משתי המערכות הקודמות בהן התחלקו המושבים רק על בסיס רשימות ארציות בעוד השנה, מחצית מהמושבים עומדים לבחירות מחוזיות. הבדל נוסף הוא כי הותרה השתתפותם של מועמדים עצמאיים, אם כי 23 בלבד עמדו בכל הדרישות, כך על פי משלחת המעקב של הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה.

סקר מקדים שערך מכון המחקר העצמאי מרכז לבאדה קבע כי רק ארבע המפלגות החברות כיום בפרלמנט – רוסיה המאוחדת, המפלגה הקומוניסטית, המפלגה הליברל-דמוקרטית ורוסיה הוגנת – יקבלו את מספר הקולות הדרוש בבחירות הארציות על מנת לעבור את אחוז החסימה, התוצאות במחוזות ההצבעה היו לא ברורות.

במוסקבה איים אדם לפוצץ קלפי בעזרת פצצה שטען כי הוא נושא על גופו. ראש עיריית מוסקבה סרגיי סוביאנין כתב בדף הטוויטר שלו כי האיש נעצר במהרה וסוכנויות הידיעות דיווחו כי לא נמצאה כל פצצה.

בבירת אוקראינה קייב, הפגינו עשרות אנשי ימין קיצוני מסביב לשגרירות הרוסית, בה הצובה קלפי. לפחות מפגין אחד נעצר בהתנגשות עם המשטרה המקומית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!