דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

לפיד מגבה את השר שטרן: "אם היה אומר שגרס תלונות על הטרדה מינית, היינו נפרדים ממנו"

חיילת ששירתה בבה"ד 1 תחת פיקודו של אלעזר שטרן סיפרה בתכנית "הצינור" שננזפה לאחר שהתלוננה על הטרדה מינית בידי נגד | השר שטרן בתגובה: "זו לא דרך התבטאותי" | יו"ר נעמת: "יש לפתוח בבדיקה של הטענות"

שר המודיעין אלעזר שטרן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר המודיעין אלעזר שטרן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

פקודה לשעבר של השר אלעזר שטרן טוענת על טיוח מצדו כשהיה מפקדה הישיר, אחרי שסיפרה לו שהוטרדה על ידי נגד בבסיס. עדותה של החיילת לשעבר שודרה אמש (ראשון) בתוכנית "הצינור" בערוץ 13, שם טענה כי שטרן איים עליה. השר שטרן בתגובה: "המקרה לא זכור לי, זו לא דרך התבטאותי".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שוחח הבוקר עם שטרן, בעקבות הפרסומים, וקיבל את גרסתו שלא גרס תלונות על הטרדות מיניות. ״יש עתיד היא מפלגה שבה יש אפס סובלנות ואפס גיבוי להטרדות מיניות", אמר לפיד. "אנחנו מאמינים שיש להגן על נשים ולאפשר להן להתלונן בכל דרך שימצאו לנכון. אם שטרן היה אומר שהוא גרס תלונות על הטרדה מינית, היינו נפרדים ממנו עוד באותו יום. הוא לא אמר את זה, והוא לא מאמין בזה".

הפרסום של "הצינור" שודר שעות אחרי ששטרן טען בריאיון כי גרס תלונות אנונימיות בתפקידו כראש אכ"א בצה"ל. ג', ששירתה בבה"ד 1 ב-1995 תחת פיקודו של שטרן, סיפרה שהתלוננה בפניו על הטרדה מינית אבל אוימה שהתלונה לא תצא מהחדר: "הייתי חיילת בין 1995 ל-1997 בבה"ד 1. אחד הנגדים ניסה להתעסק איתי ולהטריד אותי מינית".

לטענת האישה, בבירור אצל מפקדה דאז שטרן, בנוכחות אותו נגד, שטרן הזהיר אותה ואמר: "אם תדברי על מה שהיה פה בחדר או מה שהנגד ניסה לעשות לך, הימים שלך בצבא יהיו שחורים ומרים".

האלוף אלעזר שטרן בתפקידו כראש אכ"א (צילום ארכיון: פלאש90)
האלוף אלעזר שטרן בתפקידו כראש אכ"א (צילום ארכיון: פלאש90)

תגובת השר שטרן: "כל תלונה בנושא הטרדה מינית נבדקה על ידי השר שטרן תמיד, בכל תפקידיו. יתרה מזאת, בצה"ל יש מנגנון תלונה במסגרת מערך קצינות הח"ן (היום יוהל"ם), שמבוררים במקביל ובנוסף. השר פעל תמיד וגם היום למיגור תופעה של הטרדות מיניות וטיפול בפונות ובפונים. המקרה שמתואר לא זכור לשר שטרן והמילים שיוחסו לו הן לא דרך התבטאותו".

בעקבות הפרסום, ח"כ מירי רגב (הליכוד) קראה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפתוח בחקירה. "אני קוראת ליועמ"ש לפתוח מיד בחקירה נגד אלעזר שטרן שחיפה, נתן גב וטייח הטרדות מיניות בצה"ל", צייצה רגב בחשבון הטוויטר שלה.

שרת התחבורה, מרב מיכאלי, הגיבה על דברי שטרן וכתבה: "אלעזר שטרן כנראה באמת חושב שתלונה אנונימית נועדה להכפיש או לטרפד, אבל מפספס את העובדה שעדיין, אישה שבוחרת להתלונן מסתכנת בהכפשה ובהשלכות שבחשיפה. לצערי, גם אדם כמוהו, שיודע מה החשיבות של שוויון לנשים, מפספס את האופן שבו אנחנו עדיין חשופות לפגיעה ולמתקפות בעקבות חשיפת הפגיעה בנו".

יו"ר נעמת, חגית פאר: ״יש לפתוח בבדיקה מיידית של הטענות, כעת מדובר כבר על תלונה גלויה וחמורה שניסו לכאורה לדחוף למחשכים. הפרשה הזאת ממחישה מדוע החוק בישראל קובע שבמקרה של תלונות על הטרדות מיניות יש לבדוק כל תלונה גם אם היא אנונימית בהתחלה. המסר למתלוננות צריך להיות שמאמינים להן ולא שגורסים את טענותיהן. הניסיון הרב והמר שלנו מלמד שנשים רבות חוששות מחשיפת פרטיהן שכן הדבר מוביל להסתה והתנכלות נגדן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!