דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

האחראית על המזון במשרד הבריאות: "אין היערכות לאכיפה עם פתיחת הייבוא"

דיון בוועדת הכלכלה חשף פערים משמעותיים ביישום הרפורמה לפתיחת ייבוא המזון | הוחלט כי מוצרי בשר, ביצים וחלב יוחרגו מהרפורמה ויבחנו בוועדה נפרדת

הפגנות החקלאים (צילום: ברייס קני)
הפגנות החקלאים (צילום: ברייס קני)
דוד טברסקי

ללא התאמה בין החקיקה הישראלית לאירופאית וללא אכיפה ועונשים בחוק, ועדת הכלכלה ממשיכה למצוא חורים ברפורמת הייבוא. לאחר מחלוקת בין המשרדים וועדת הכלכלה שדנה בחוק, הוחלט אתמול (ראשון) על החרגת מוצרי הבשר, החלב הגולמי, הדבש והביצים בגלל סוגיית ההדברה, שתבחן בוועדה נפרדת.

תהליך האכיפה והעונשים ברפורמת הייבוא סביב מערך המזון נעדרת מהצעת החוק של  הרפורמה, כך עולה מהדיונים בוועדת הכלכלה שממשיכים להיפגש באופן יומיומי לקראת ההצבעה על הרפורמה בעוד שבועיים. כפי שעלה בשבוע האחרון בדיון על הרחבת ייבוא מוצרי חשמל, חוסר הניסיון של המדינה באכיפת ייבוא הצהרתי בסדר הגודל המתוכנן שם בסימן שאלה את מוכנות המדינה באכיפה נאותה של מזון; משרד הכלכלה עתיד להפעיל את מערך האכיפה כבר בקיץ הקרוב, עם תחילת הרפורמה, וזאת כדי לעמוד להכפלת כמות הייבוא לישראל.

בשירות המזון במשרד הבריאות טוענים שמערך האכיפה ידרוש גיוס נרחב של כח אדם ובנייתם של אמצעי אכיפה מותאמים. ראש השירות, פנינה אורן-שנידור, הודתה כי עדיין לא נפתרה הבעיה של אכיפת 'רפורמת הקורנפלקס' שאושרה בחוק ההסדרים כבר ב-2015 ואפשרה ייבוא מקביל של מאות מותגי מזון יבש לישראל, לדבריה בישראל רשומים כיום כ3,000 יבואנים ובכל שנה מוכרזים כ-20 עד 25 מהם כ'מפרי אמון' ונידונים לסנקציות. על פי דבריה, ניתן להבין שבמידה ותוכפל כמות היבואנים הפוטנציאלית, לא קיימת בנמצא מערכת שתבחן באופן רחב ואפקטיבי את איכות המוצרים.

ברשות הסבירו את חשיבות הקמת המערך, ואמרו שעד לכניסת החוק לתוקף הם יפרסמו ויקדמו תזכיר הצעת חוק בעניין, אבל אנשי משרד האוצר וח"כ אביר קארה (ימינה) טענו לא צריך לחכות לחקיקה בנושא האכיפה שכן היא תעכב אותה עוד יותר. נציגת משרד המשפטים, דנה רוטשילד, הסבירה כי למרות שכבר קיום יש למשרד הבריאות סמכויות אכיפה נדרשות השלמות בעניין בגלל סדר גודלה של הרפורמה. יו"ר הועדה מיכאל ביטון דרש כי תוך חצי שנה יובא תזכיר הצעת החוק בעניין האכיפה.

בנוסף לכך, הוועדה החליטה להחריג באופן זמני את ייבוא הבשר הביצים, החלב והדבש סביב סוגיית ההדברה ותקנות היועצת המשפטית של משרד החקלאות. עו"ד אפרת אביאני הסבירה שההחרגה נובעת מחשש לרגולציה אירופית מחמירה ביחס למה שקיים בישראל שתפגע ביכולת היצרנים להסתגל, ועל כן תוקם ועדה שתבחן את הנושא.

חברות הכנסת ענבר בזק ונירה שפק (יש עתיד) ציינו את החשש של יצרני הבשר ומגדלי הירקות ושאר המוצרים שמייצאים כיום לארה"ב על כך שיצטרכו לעמוד בתקינה משולשת:  ישראלית, אמריקאית ועכשיו האירופאית, מהלך שיקשה מאוד על המשך הישארותן בשוק בתוך ארה"ב. לדברי ראש שירות המזון אורן-שנידור, ברפורמה תתקיים החרגה זמנית שתאפשר להתאים את התקינות "הדין יהיה ישראלי שמותאם לאירופאי" אמרה אורן-שנידור.

סוגיה נוספת שעלתה לדיון היא היעדרו תהליך תרגום רשמי מאנגלית לעברית של מסמכי הצהרות של המוצרים האירופאים שיגיע לישראל;  נציג התאחדות התעשיינים, ליאור לוי, דרש שהרפורמה תחייב תרגום רשמי לשפת האם. "באירופה כל רגולציה מתורגמת לשפה הרשמית באותה מדינה, אני רוצה שבשפת האם שלי אדע מה אני עושה ומה אני לא עושה" אמר לוי, "יהיה בלגן קטסטרופלי והמון יצרנים יתקשו מאוד לעמוד בתקנה הזו". ביטון דרש שהמשרדים יעמידו הוראה לתרגום רשמי,  גם אם זה יעכב את החתימה "הרפורמה בייבוא לא צריכה לפגוע ביצרנים הישראלים, וזה מקרה שיצרן ישראלי עלול להיפגע".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!