דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

ועדת הרווחה צפויה לאשר: קצבאות הנכות יועלו ל-3,700 שקלים; קצבה מוגדלת לנכים מונשמים, ותיקים וילדים

הצעת החוק תעלה לדיון בוועדה מחרתיים (ד') לקראת אישורה בכנסת כחלק מחוק ההסדרים | הנוסח החדש כולל גם העלאה של תקרת ההכנסה שמתחתיה הנכה זכאי לקצבה (דיסריגארד) ל-5,300 שקלים

הפגנת נכים מול קריית הממשלה בתל אביב. "אין סיבה שהמובטלים המוחלשים ביותר במשק לא ייהנו משתי הקצבאות" (צילום: טל כרמון)
הפגנת נכים מול קריית הממשלה בתל אביב. "אין סיבה שהמובטלים המוחלשים ביותר במשק לא ייהנו משתי הקצבאות" (צילום: טל כרמון)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה תצביע מחרתיים (רביעי) על העלאת קצבאות הנכות ל-3,700 שקלים, כפי שחוקק בשנת 2018, לקראת אישורו בכנסת כחלק מחוק ההסדרים. זאת הפעימה השלישית והאחרונה נכון לעכשיו. בנוסף, הדיסריגארד, תקרת ההכנסה שמתחתיה הנכה זכאי לקצבה, יעלה ל-5,300 שקל. החקיקה תסדיר באופן קבוע גם את המענק המיוחד לנכים שניתן בשנה האחרונה, לרבות תוספות לקצבת ילד נכה, לאזרח ותיק נכה ולשירותים מיוחדים, וכן הכפלת הקצבה לנכים הקשים ביותר, הנכים המונשמים.

במקביל, ח"כ אפרת רייטן מרום פעלה יחד עם ארגוני הנכים, הביטוח הלאומי, משרד האוצר ומשרד הרווחה כדי לענות על צרכים נוספים שהעלו ארגוני הנכים במהלך המשא ומתן.  

לתוספות שנקבעו בחוק ב-2018 נוספים שישה סעיפים. נושא הילדים הנכים נמצא בדיונים, וצפויה הסכמה על תוספת של מאות מיליוני שקלים עבורם. העלות של התוספות, ללא הילדים הנכים, עומדת על 259 מיליון שקלים.  

הורדת הסף הרפואי לזכאות לשירותים מיוחדים (שר"מ) ל-40%, כך שייכללו בו גם אנשים עם מוגבלות שכלית/נפשית (שרבים מהם לא מקבלים כיום שר"מ, כיוון שהרף הרפואי לו עומד על 60%), תעלה 149 מיליון שקלים. 

נכים חדשים יוכלו מעתה להיות זכאים לשתי הקצבאות (נכות+שר"מ) החל מהיום ה-31 מיום זכאותם לנכות (במקום 91 כיום). ילד נכה שמלאו לו 18 יוכל גם הוא לקבל תוך 31 יום (ילד נכה אחרי שמגיע ל-18 נחשב "חדש") וכן ניתן לקבל גם תוספת תלויים החל מהיום ה-31. עלות התוספת היא 41 מיליון שקלים.

תוספת משמעותית נוספת היא לנכים המונשמים: נכה מונשם יהיה זכאי לסך הכול שר"מ בגובה 250%, שהם 188% שר"מ מלא כפול ותוספת של 50% להוצאות בגין ההעסקה של מטפל נוסף. עלות התוספת היא 13 מיליון שקלים. 

נכים שנדרשים על פי חוק (מבחינת חוק העסקה) או מסיבות בריאותיות חמורות להעסיק שני מטפלים יהיו זכאים להכפלת קצבת השר"מ ומתן תוספות להוצאות נלוות (בדומה למונשמים). עלות התוספת היא 12 מיליון שקלים.

סעיף נוסף הוא מענק לידה עד גיל 3 להורים נכים בסך 954 שקלים לחודש, בשל העומס הטיפולי שמונח על כתפי ההורים הנכים (בנוסף ולא גורע מקצבת התלויים והנכות שמקבלים). עלות התוספת היא 27 מיליון שקלים. 

הסעיף השישי נוגע להקניית הלוואות בתנאים נוחים מאוד לנכים במצב קשה שלא מסוגלים לנהוג לצורך רכישת רכב נכה (כיום יש הטבה רק לנכים שיכולים לנהוג). עלות התוספת היא 17 מיליון שקלים. 

במקביל לתוספות, ממשיכים הדיונים בפתרון עבור הילדים הנכים כחלק מההסדר הנוכחי, במאמץ להכניסו עוד בתקציב הקרוב. רייטן מרום הציבה את הנושא כתנאי מרכזי במשא ומתן. 

אייל כהן, מוביל קבוצת 'הנכים הופכים לפנתרים' שנאבקה על העלאת קצבאות הנכות, אומר ל'דבר': "אנו שמחים לבשר לכלל ציבור הנכים כי המטרה הושגה אך לא הושלמה.
נלחמנו שנים עבור ציבור שלם בכדי לתקן טעויות ועוולות שנעשו לציבור הנכים שנים רבות. נמשיך בפעילות שגרה עד לתאריך שסוכם להעברת הכספים, ה-28 בנובמבר 2021."

לביא נאור, דובר ומוביל קבוצות מאבק הנכים, מדגיש: "אני מאוד מקווה כי הפעם נושא קצבאות הנכות, השר"מ והדיסריגארד ייסגרו באופן סופי כפי שסוכם. אני מברך את כל העוסקים במלאכה, אך לאחר טלטלות רבות שעברנו נשאר לנו לקוות כי הפעם זה ייסגר סופית, כפי שסיכמנו עם הממשלה והביטוח הלאומי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!