דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מפעלי דפוס כתר פיטרו עובד חולה קרוהן; בית הדין פסק שיפצו אותו ב-55 אלף שקלים

המפעל סירב לממן לעובד עלויות הגעה ברכב פרטי, ולבסוף סיים את העסקתו | נשיא בית הדין: "שוכנעתי שמוגבלותו, המחלה שממנה סבל, דרישתו להתאמות בעקבות צרכיו הרפואיים והיעדרויות שנגרמו בעקבותיה, היוו שיקול נכבד בהחלטה לפטרו"

בית הדין האזורי לעבודה ירושלים. (צילום: יעקב, מתוך ויקימדיה קומונס)
בית הדין האזורי לעבודה ירושלים. (צילום: יעקב, מתוך ויקימדיה קומונס)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מפעלי דפוס כתר הוצאה לאור ישלמו 55 אלף שקלים פיצויים לעובד חולה קרוהן שפוטר שלא כדין, על רקע דרישתו להתאמת תנאי העבודה למגבלתו, כך פסק אתמול (ראשון) בית הדין האזורי לעבודה בירושלים. העובד דרש מהנהלת המפעל לאפשר לו באופן חריג מימון הוצאות נסיעה במכונית פרטית למפעל, כדי שיוכל לעצור וללכת לשירותים בדרכו לעבודה וממנה בהתאם למצבו הרפואי, בעוד יתר עובדי המפעל נסעו בהסעה מאורגנת. בקשתו נדחתה על ידי הנהלת המפעל ובעקבותיה הופסקה עבודתו.

העובד, תושב ירושלים, עבד כמפעיל מכונה במשך כ-8.5 שנים במפעל, שבמהלך רובן סבל ממחלת המעיים קרוהן, שמאופיינת בדלקות מעיים וחסימות מעיים כרוניות. המחלה גרמה לו להתאשפז כמה פעמים, לעבור ניתוחים ואף להיעדר מעבודתו לתקופות ממושכות.

בעוד שבתחילתה של תקופת עבודתו היה המפעל ממוקם בירושלים, ב-2014 הועבר לאזור התעשייה הר-טוב בבית שמש. במסגרת הסכם קיבוצי שנחתם במפעל, הוסכם שההנהלה תדאג לעובדים למערך הסעות למפעל החדש. אבל ב-2016, ביקש העובד ממנכ"ל החברה שיאשר לו את מימון נסיעתו במכונית פרטית (שהוערכו ב-400 שקלים בחודש).

בקשתו של העובד נדחתה, והעסקתו הסתיימה. המפעל טען שסיום ההעסקה היה לבקשת העובד שסירב לקבל את החלטת ההנהלה בעניינו, ובית הדין דחה את הטענה וקבע שמדובר היה בפיטורין שלא כדין. "שוכנעתי שמוגבלותו, המחלה שממנה סבל, דרישתו להתאמות בעקבות צרכיו הרפואיים והיעדרויות שנגרמו בעקבותיה, היוו שיקול נכבד בהחלטה לפטרו", קבע נשיא בית הדין השופט אייל אברהמי. "כחלק מאיסור האפליה שקבוע בחוק, ישנה גם חובה של העדפה מתקנת וחובה של מתן ייצוג הולם לעובדים בעלי מוגבלות. לפיכך, אכן היה צורך להביא את מוגבלותו בחשבון אבל דווקא לחיוב, כלומר, כשיקול מדוע אין מקום להציבו כמועמד לפיטורים".

עוד קבע בית הדין שסירוב המפעל לאשר לעובד מימון הוצאות נסיעה במכונית פרטית כחלופה להסעה נוכח מצבו היוותה כשלעצמה הפרה של האיסור על אפליה, בהתאם לפסיקה שקובעת שמעסיק נדרש לבצע התאמות נדרשות בגבולות הסביר כדי לאפשר את העסקתו של עובד עם מוגבלות. הבקשה למימון הוצאות נסיעה במכונית פרטית, קבע השופט, הייתה בקשה סבירה ובעלת הצדקה רפואית מובהקת.

בית הדין קבע שהמפעל לא שקל את בקשתו בכובד הראש הנדרש והדגיש ששקילת הבקשה להתאמה עבור עובד עם מוגבלות "צריכה להיות מהותית ואמיתית, ואין לעשותה רק למראית עין", ושהנטל להוכיח שהמעביד שקל עניין זה ברצינות הנדרשת מוטל על כתפיו. בין היתר ציין שהנהלת המפעל החזירה לעובד תשובה לא מנומקת בתוך ימים בודדים, ולא ידעה להשיב לבית הדין מה אמורה הייתה להיות העלות המשוערת של היענות לבקשת העובד.

באשר להצעת המנכ"ל שהעובד ייסע בהסעה ויבקש מנהג ההסעה לעצור לו במידת הצורך כדי שיילך לשירותים, ציין השופט אברהמי: "חלופה זו אינה עולה בקנה אחד עם שמירת על זכויות חוקתיות, כבוד האדם ופרטיותו של העובד, ומנוגדת לתכלית חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, שמטרתו להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות, ולעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים, וכן לתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים, באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו".

בית הדין פסק שהמפעל ישלם לעובד 35 אלף שקלים פיצוי בגין נזק לא ממוני על הפגיעה בחוק שוויון לאנשים עם מוגבלויות, 20 אלף שקלים בגין היעדר שימוע לפני פיטורין ועוד 9,000 שקלים הוצאות משפט. כמו כן, קבע בית הדין שהמפעל יחויב בשחרור כספי העובד בקופת הפנסיה שטרם שוחררו, והטיל חיסיון על פרטיו המזהים של העובד בשל העובדה שהתיק נוגע למצבו הרפואי. העובד יוצג על ידי עו"ד צפנת שובל.

תגובת מפעלי דפוס כתר הוצאה לאור טרם נתקבלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!