דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"לא צריך לתת למגבלה לנהל אותך"

ירידה בשמיעה יכולה להוות מכשלה בעבודה, אבל טכנולוגיות חדשות של מכשירי שמיעה מאפשרות להתגבר על המגבלה | מאיה איבגי: "בהתחלה ממש התביישתי, ואחר כך אמרתי: 'מי שאוהב אותי יאהב אותי, ומי שמבין שאני צריכה יחס אחר בגלל המוגבלות ירוויח ממני הרבה"

מאיה איבגי: "ש אנשים רזים ויש שמנים, יש גבוהים ויש נמוכים, יש שומעים ויש שלא שומעים" (צילום: אלבום פרטי)
מאיה איבגי: "ש אנשים רזים ויש שמנים, יש גבוהים ויש נמוכים, יש שומעים ויש שלא שומעים" (צילום: אלבום פרטי)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

למאיה איבגי, בת 42, נשואה+3 מחיפה, הייתה שמיעה מצוינת, עד שחלתה לפני כשנתיים, ובעקבות טיפולים שעברה, החלה סובלת מירידה בשמיעה, עד כדי כך "שהזדקקתי למכשיר שמיעה", היא מספרת. "לא הייתי אדם מוגבל, ופתאום באמצע החיים הפכתי להיות אדם עם מוגבלות, וזה הופך לך את העולם, ואתה פתאום מבין איזה דברים אתה צריך כדי לחיות נורמלי כמו שהכרת".

כששבה, לאחר חופשת המחלה, לעבודתה כמנהלת פרויקטים בחברת הטכנולוגיה "גב מערכות", קיבלה פרויקט גדול: להקים מרכז מידע עבור משרד העבודה והרווחה, להעסקת אנשים עם מוגבלות בעולם העבודה. "זה פשוט יצא כך, מהעולם, מהחיים", היא אומרת. במסגרת העבודה נחשפה למומחים בתחום ההנגשה, לארגונים שתומכים באנשים עם מוגבלות שמיעה, כמו "בקול", ובין השאר הכירה גם את "יד לתעסוקה שווה", פרויקט השאלת ציוד ותוכנה, המאפשר למעסיקים קליטה ושימור עובדים עם מוגבלות.

"משם התגלגל שהם הציעו לי אוזנייה להגביר את השמע", היא מספרת, "ונכנסתי לפעילות מתוך מקום שאני לא רק חלק מאלה שבונים ומרכיבים, אלא בן אדם כזה בעצמי. פתאום אני מחפשת בעצמי מה הזכויות שלי ומה מגיע לי, וככה הכול התחבר לי. היום אני מסתכלת על הדברים ממקום אחר. בהתחלה ממש התביישתי, ואחר כך אמרתי: 'מי שאוהב אותי יאהב אותי, ומי שמבין שאני צריכה יחס אחר בגלל המוגבלות ירוויח ממני הרבה'. יש אנשים רזים ויש שמנים, יש גבוהים ויש נמוכים, יש שומעים ויש שלא שומעים".

"הבושה מונעת מאדם לחיות חיים שלמים"

ירידה בשמיעה משפיעה, כידוע, על התפקוד בכל היבטי החיים, גם בעבודה. על פי סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ-2019, 13% מבני 20 ומעלה מתקשים בשמיעה במידה כלשהי, ורק 3% מהם (כ-163 אלף נפש) משתמשים במכשיר שמיעה. וככל שזה נוגע לעבודה, שיעור הלא מועסקים בקרב אנשים עם לקות שמיעה (45%) כפול מהשיעור בקרב שאר האוכלוסיה (22%) על  פי נתוני 2019.

יהונתן רוט, 'גל מכשירי שמיעה׳ (צילום: אלבום פרטי)
יהונתן רוט, 'גל מכשירי שמיעה׳ (צילום: אלבום פרטי)

דוגמה לקושי בעבודה כלקוי שמיעה מביא יהונתן רוט, מרשת "גל מכשירי שמיעה". הוא מספר על נהג שגרירות שהיה צריך להתקדם לתפקיד קב"ט. "בגלל בעיית השמיעה הוא דחה את הקידום. השגרירות הפנתה אותו לבדיקה, הוא טיפל בשמיעה ומהפחד שלו שהוא לא יצליח בקידום הוא נשאר נהג. זה עצוב", אומר רוט, "אבל אני מבין אותו. הפחד שלא להצליח הוא קשה. העניין זה הבושה. יש הסטיגמה של אנשים עם מכשירי שמיעה,  גם מהסביבה אבל גם מהאנשים שצריכים את המכשיר בעצמם. הבושה מונעת מאדם לחיות חיים שלמים".

"הטכנולוגיות היום באמת משוגעות"

לדברי רוט, לא כל בעיית שמיעה היא ברת טיפול, "אבל 92% מהבעיות ניתנות לתיקון", והיום הפתרונות רבים מבעבר. שוק מכשירי השמיעה עשה, לדבריו, קפיצה טכנולוגית משמעותית בשנתיים האחרונות, כולל פתרונות למי שרוצה להסתובב עם מכשיר ללא נוכחות בולטת במיוחד.

"כל אחד מאיתנו הוא שונה", אומר רוט, "אין שמיעה שדומה לשמיעה של מישהו אחר, ולשם העולם הולך. אדוויל ואקמול הם אותו כדור, אבל משפיע על כל אדם אחרת. גם המכשיר ישפיע עלינו בצורה אחרת. יש מכשירים שמתחברים בבלוטות' לטלפון ולמחשב, מכשירים שמגיבים למחוות ושומעים הוראות קוליות, יש מכשירים שפועלים בסביבה רועשת ומנטרלים רעשים. הטכנולוגיות היום באמת משוגעות, והן מיטיבות איתנו בצורה מדהימה".

טווח המחירים של עזרי השמיעה נע, לדבריו, מ-400 שקלים למגבר שמיעה ועד כ-20 אלף שקלים למכשיר מתוחכם. ישנה גם השתתפות של קופות החולים, בסבסוד שנקבע בהתאם לטכנולוגיה במכשיר. "גם אדם בלי יכולת כלכלית יכול לפעמים להסתפק במחיר של אפס השתתפות עצמית".

"גם לאנשים עם מוגבלות יש מקום להצליח ולצמוח"

רוט מתייחס לא רק לעובדים, אלא גם למעסיקים. השמיעה של העובדים משמעותית, לדבריו, לכולם. "לצערי, יש מעסיקים שלא ייקחו עובדים עם לקות שמיעה", הוא אומר,  "אבל מקום עבודה שתומך באנשים ששומעים טוב, מגדיל גם את המכירות. אם ללקוח לוקח כמה פעמים להסביר מה הוא רוצה, ולפעמים זה כי העובד פשוט לא שומע טוב, זה הורס את חוויית המשתמש".

גם לאיבגי חשוב להדגיש את הערך שהיא ועובדים עם מוגבלות מביאים למקום העבודה. "המנהלים שלי", היא אומרת, "מרוויחים ממני אהבה, דאגה, הרבה ניסיון בתחום שבו אני עוסקת. אנשים עם מוגבלות מתמודדים עם דברים מורכבים, העולם לא ורוד, לא כל אחד זוכה למה שאני זכיתי. אבל יש הרבה מעסיקים שיכולים להרוויח עובדים נאמנים, עובדים אולי במסגרת שעות אחרות, זמינות אחרת, והם משוועים למסגרת".

מנסיונה היא הבינה, לדבריה, "שגם לאנשים עם מוגבלות יש מקום להצליח ולצמוח בתוך ארגון. לא צריך לתת למגבלה לנהל אותך. בקלות יכולתי ליפול בזה. יש שילוב של איך אתה תופס את עצמך ואיך אתה בחיים שלך עם איך שמקום העבודה מתייחס. לפני הכל אתה צריך להאמין בעצמך. הרבה אנשים עם מוגבלות מאבדים אמונה במערכת, וזה לא צריך לקרות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!