דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

דעה / הוויתור על אונקולוג בוועדת סל הבריאות: הפקרת חולי הסרטן

החלטת המשרד מותירה 230 אלף חולים ללא נציג בוועדה שתקבע את גורלם | במקום עידוד ותמיכה, הם מבינים שהממשלה מציבה אותם בתחתית סדרי העדיפויות

טיפול רדיולוגי בחולת סרטן השד בבית החולים שיבא (צילום אילוסטרציה: חן לאופולד/פלאש 90)
טיפול רדיולוגי בחולת סרטן השד בבית החולים שיבא (צילום אילוסטרציה: חן לאופולד/פלאש 90)
מיכאל (מיכי) וסרטייל

החלטת משרד הבריאות לוותר כבר שנה שנייה על נציגות של אונקולוג בוועדת סל התרופות היא לא פחות מטירוף מערכות, ומסכנת את חייהם של חולי הסרטן.

מדובר בחוסר הבנה משווע של משרד הבריאות והתנהלות קלוקלת שלו. ההחלטה לוותר על רופא אונקולוג שיישב בוועדת הסל וימליץ על תרופות מצילות חיים, או משפרות איכות חיים לחולים, פוגעת ב-32 אלף חולים חדשים שמטופלים בטיפולים אונקולוגיים. כרגע ישנם כ-230 אלף חולים שמטופלים או בהגדרה חולים בסרטן (חולים שהבריאו וטרם עברו חמש שנים מהחלמתם). אין מחלה במימד אפידמי שפוגעת בצורה מקיפה כל כך ברבדים נרחבים כל כך באוכלוסייה. עובדתית, סרטן הוא המחלה המאיימת ביותר בישראל כיום, גם בתקופת הקורונה.

ל-230 אלף חולים בישראל אין נציג בוועדת סל התרופות. גם אם לכאורה אין צורך בנציג, מהו המסר שאנשי משרד הבריאות מעבירים לחולים שנאבקים על חייהם ומצבם הנפשי רעוע? שהם בתחתית סולם סדרי העדיפויות, שהם הוזנחו ונזרקו למות. האם משרד הבריאות התייאש מלרפא את החולים בסרטן כי הוא חושב שכולם סופניים? שמא התרופות שיכלו לעזור להם יקרות מדי, והם גם ככה ימותו?

משרד הבריאות צריך לבחון לא רק מה יעיל לוועדה ומה לא, אלא גם איך החלטותיו משתקפות מבחוץ, ומהו המסר שעובר לחולים הרבים. אין סיבה שלא להוסיף אונקולוג לוועדה, ואני מניח שחבריה מבינים זאת. העמדה המקצועית שלו חשובה גם אם לא יקבלו את הצעותיו.

חולי הסרטן זקוקים לעידוד רב, לתמיכה, לידיעה שלסביבה אכפת מהם ושמערכת הבריאות מוכנה להשקיע בהם על מנת להציל את חייהם. העידוד הוא מה שנותן להם כוח לשרוד, כשהם רואים שאינם מיוצגים בוועדה, זה עלול להוביל להשלכות נפשיות קשות. במצב כזה, החולים כבר רואים את שיש המצבה שתונח על פניהם, כי המשרד האחראי הפקיר אותם.

החזרת החברות של אונקולוג בוועדת סל הבריאות היא רק אחד מהצעדים הנדרשים. יש לשפר את מערכת הבירוקרטיה, שכיום מטרטרת ומטלטלת את החולים על מנת לקבל הטיפול הרפואי הראוי. נראה כאילו לא רוצים לטפל באדם הנזקק לכך, וזה מדכא מאוד. המשמעות הקשה היא שישנם חולים שפשוט מרימים ידיים מייאוש ודוחים טיפולים וביקורות רופאים, מה שעלול לעלות להם בחייהם. אם לא הסרטן, אז הבירוקרטיה תהרוג אותם. אין צורך בתקציב נוסף, אלא בשידוד המערכות: הבאת יועצים ארגוניים וחידוש המודעות בשירות הציבורי לחולים.

חייהם של מטופלי הסרטן מאוימים. הם מבוהלים מהמוות, ורק מחכים ליחס חיובי שייתן להם עידוד וכוח. מינוי אונקולוג בוועדת הסל והפחתת הבירוקרטיה יסייעו להם להיאבק על חייהם.

מיכאל (מיכי) וסרטייל הוא יו"ר ומייסד עמותת יד תמר המעניקה תמיכה למשפחות חולי סרטן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!